فونیکسریمکسبهتام

نقش پررنگ خودروهای داخلی و فرسوده در ناترازی بنزین

عصر خودرو- یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی در کشور دو برابر استاندارد جهانی و یکی از علت‌های ناترای بنزین است، گفت: با اجرای برخی سیاست‌ها و تولید استاندارد خودرو، ایران می‌تواند دوباره، صادرکننده‌ بنزین شود.

نقش پررنگ خودروهای داخلی و فرسوده در ناترازی بنزین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، محمد علی خطیبی در خصوص ناترای بنزین، اظهار کرد: سالانه حدود 1.5 میلیون خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل کشور می‌شود که کیفیت پایین خودروهای تولیدی سبب افزایش مصرف بنزین و ناترازی آن شده است.

    وی افزود: با انجام اقدامات اساسی می‌توان مصرف بنزین را کاهش داد و ناترازی را کنترل کرد و حتی کشور دوباره صادر کننده‌ی بنزین شود.

    این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: بخش نظارت و کنترل استاندارد باید به خودروسازان فشارهایی اعمال کند تا کیفیت خودروها افزایش پیدا کند؛ همچنین باید در واردات خودرو نیز دقت کافی را داشته باشیم، زیرا برخی از خودروهای وارداتی مصرف بالایی دارند.

    خطیبی گفت: باید یک استاندارد مشخصی برای خودرو تعریف شود به عنوان مثال زمان معقولی را در نظر گیرند و از آن به بعد خودروهای تولیدی و وارداتی مصرفی بیش از حد استاندارد نداشته باشند.

    وی با بیان اینکه در دنیا مصرف سوخت خودروهای تولیدی حدود 4 الی 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است، افزود: تولید خودرو با مصرف بیش از 10 لیتر واقعا قابل قبول نیست و باید صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید استاندارد حرکت کند.

    این کارشناس انرژی تاکید کرد: تولید خودرو با مصرف کمتر از 10 لیتر قطعا تاثیر محسوسی بر کاهش مصرف بنزین خواهد داشت.

    خطیبی ادامه داد: یکی از دلایل دیگر مصرف بالای بنزین و ناترازی موجود، عدم خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل است. چنانچه سالانه یک الی 1.5 میلیون خودرو وارد بازار می‌شود باید در مقابل خودروی فرسوده خارج شود.

    وی تصیرح کرد: بابد به ازای هر یک خودروی ورودی باید یک خودروی فرسوده از چرخه خارج شود، زیرا ظرفیت در شهرها تکمیل شده و خیابان‌ها، اتوبان‌ها و حتی جاده‌های بین شهری پاسخگوی حجم خودروهای موجود نیست.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بیش از نیمی از ظرفیت بخش CNG در کشور خالی است و باید دید دلیل این اتفاق چیست؟

    خطیبی گفت: حتی می‌توانیم از سوخت LPG به عنوان سوخت ناوگان‌ها استفاده کنیم؛ همچنین ظرفیت CNG را به 80 و حتی 100درصد افزایش دهیم. باید سیاست‌گذاری‌های درستی در این زمینه صورت گیرد تا تمام ظرفیت استفاده شود؛ در این حالت سبد سوختی کشور متنوع و وابستگی به بنزین کاهش می‌یابد.

    وی بیان کرد: استفاده از خودروهای هیبریدی و حتی موتورسیکلت‌های برقی یکی از عوامل موثر بر کاهش مصرف بنزین است، متاسفانه در حال حاضر موتورسیکلت‌ها نقش چشمگیری در آلودگی هوا را دارند.

    این کارشناس حوزه انرژی گفت: سیاست‌های لازم باید به طوری جدی اعمال شود تا مشکلات موجود در زمینه‌ی ناترازی بنزین حل و مصرف آن کاهش یابد. چنانچه اقدامات لازم به خوبی انجام شود، ایران می‌تواند دوباره به جایگاه صادرکننده‌ی بنزین برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو