فونیکسریمکسبهتام

بالاخره «پژو پارس» از سازمان استاندارد مجوز گرفت

عصر خودرو- در راستای ادامه‌ی رایزنی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو با سازمان ملی استاندارد برای اخذ مجوز تداوم تولید خودروی پژو پارس، بالاخره این گروه صنعتی موفق شد و تداوم تولید پژو پارس برابر قانون، مشروط به نتایج آزمون شد؛ در حقیقت رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: چنانچه این خودرو بتواند استاندارهای بین‌المللی مدنظر را پاس کند، تولید آن مانعی ندارد.

بالاخره «پژو پارس» از سازمان استاندارد مجوز گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸:۰۰


    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایسنا، موضوع توقف تولید پژو پارس از دی ماه امسال با طرح موضوع زیان‌دهی شرکت به سبب قیمت‌ پایین آن و همچنین عدم رعایت الزامات استاندارهای ٨5گانه صورت گرفت؛ اما رایزنی‌ها از سوی وزارت صمت و گروه صنعتی ایران‌خودرو با معاون اول رئیس جمهور و سازمان ملی استاندارد آنقدر ادامه پیدا کرد که در نهایت هم به نتیجه رسید و این سازمان مشروط به رعایت تعهدات در جهت اصلاح عیوب و بهبود و ارتقا، تولید خودروی پژو پارس ادامه پیدا کند.
    گفته می‌شود که این اقدامات در جهت ایفای تعهدات ثبت‌نامی و رفع دغدغه مصرف‌کنندگان را برطرف کند.

    ماجرا از جایی شروع شد که ٢4 دی ماه امسال، مهدی اسلام‌پناه - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - ضمن تاکید بر اینکه قانونِ مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو، قطعا اجرایی می‌شود و تولیدکنندگان نیز بایستی خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند، اعلام کرد که گروه صنعتی ایران‌خودرو تنها تا نیمه اسفند ماه سال جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت؛ پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد و سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروش‌های پس از مهلت قانون توقف تولید، ندارد. لذا تولیدکنندگان خودرو بایستی بن‌سازه‌های (پلتفرم‌ها) تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار داده و بر اساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای 85 گانه اقدام به پیش فروش خودروهای خود کنند. 

    اما پس از آن، هشتم بهمن ماه، علیمردان عظیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو - در حاشیه یک مراسم تحویل خودرو به وزارت کشور، از رایزنی صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد برای تمدید این مهلت و توافق بر تمدید این مهلت تا پایان سال 1402 خبر داد.

    وی ضمن تاکید براینکه موافقت صورت گرفته به جهت ایفای تعهدات شرکت‌ برای مشتریانی است که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروهای داخلی در اسفند ماه سال گذشته، خودروهای پژو پارس خریداری کرده‌اند؛ اعلام کرد: بر همین اساس باتوجه به اینکه برخی از این مشتریان نوبت تحویل در سال ١4۰٣ دریافت کرده‌اند؛ بنابراین رایزنی‌ها برای ادامه تولید در سال آینده هم در حال پیگیری است.

    پس از این موضوع، چند روز بعد (١٢ بهمن ماه)، برخی سایت‌ها از دریافت مجوز تولید خودروی مذکور برای سال ١4۰٣ صحبت‌ کردند؛ ایسنا، موضوع را مورد پیگیری قرار داد و در نهایت منجر به کسب اطلاعات کامل از ابتدای طرح موضوع تا شفاف‌سازی صحبت‌های معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت مبنی بر تایید ادامه‌ تولید این محصول در سال آینده شد.

    در این رابطه، اطلاعاتی در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که براساس آن صفر تا ١۰۰ این موضوع، تشریح شده و از این لینک قابل مشاهده است.

    بدین ترتیب همچنان رایزنی‌ها با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه پیدا کرد تا تولید محصول پارس تا زمان ایفای تعهدات به مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه داشته باشد و پس از آن هم تولید خودروی پارس در سال‌های آینده با استانداردهای کامل 85 گانه به کار خود ادامه دهد.

    سازمان استاندارد: مشروط به اخذ تأییدیه استانداردهای بین‌المللی، تولید پژو پارس بلامانع است

    در نتیجه‌ی همه‌ی این پیگیری‌ها و رایزنی‌ها، در نهایت سازمان ملی استاندارد ضمن ارائه شروطی، با ادامه تولید خودروی پژو پارس ضمن رعایت نکات ایمنی و استانداردها موافقت کرد.

    مهدی اسلام‌پناه - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار کرد: ضمن اخذ تعهدات اصلاح، بهبود و ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروهایی که عیوب فنی، مقرره‌ای و بعضاً کیفیت دارند (از جمله همین خودروی پژو پارس)، ما منتظر نتایج مرکز آزمون بین‌المللی هستیم تا در جهت رفع دغدغه‌ی ثبت‌نام‌کنندگان، تولیدکننده‌ی خودرو در چند شیفت و در تیراژ بالا، به امر تولید بپردازد تا بتواند  تعهدات خود را ایفا کند.

    وی تصریح کرد: طبیعتاً پس از اخذ نتایج آزمون بین‌المللی استاندارد، مطابق نتایج اقدام خواهد شد؛ همیشه شورای عالی استاندارد، تلاش کرده است که با در نظر گرفتن حقوق مصرف‌کننده و همچنین ایمنی، سلامت و ارتقاء کیفیت، بتواند رفتار کیفی تولید را ارتقا بدهد.

    تولید تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی ادامه خواهد داشت

    براساس آنچه که سازمان ملی استاندارد ایران در اختیار ایسنا قرار داد، همانطور که اشاره شد، این سازمان اعلام کرده‌ است که تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت.

    رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ضمن ارائه توضیحات فوق در این رابطه و تاکید بر تمرکز اعضای شورای عالی استاندارد بر روی قانون و مقررات فنی،  به فرصتی که این سازمان به تولیدکننده داده است تا که تولید خود را ادامه دهد اشاره کرده و متذکر شد: این فرصت با اخذ تعهد از سازنده خودرو و رعایت الزامات فنی وایمنی داده شده است تا نتایج مرکز آزمون بین‌المللی از بابت تست‌هایی که از آن‌ها خواسته‌ایم، واصل شود.

    به گفته دبیر شورای‌عالی استاندارد، پیش‌بینی می‌شود که نتایج آزمون استاندارد، تا فروردین ماه 1403 مشخص شود.

    براساس، حداقل تا پایان فروردین ماه سال ١4۰٣ تولید خودروی پژو پارس قطعی خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط