فونیکسریمکسبهتام

اسلام‌پناه: از نامه ایران‌خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم

عصر خودرو- درحالی رییس سازمان استاندارد از تداوم تولید پژوپارس خبر داد که ایران خودرو اعلام کرد تولید این خودرو امکان‌پذیر نیست. حال امروز رییس سازمان استاندارد از نامه ایران خودرو اظهار بی اطلاعی کرد.

اسلام‌پناه: از نامه ایران‌خودرو درباره توقف تولید پژوپارس بی خبرم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، مهدی اسلام پناه امروز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مردم دار، در واکنش به نامه ایران خودرو مبنی بر توقف تولید پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای 85 گانه و عدم صدور مجوز از سوی این سازمان، اظهار بی اطلاعی کرد.

    وی گفت: اگر ایران خودرو به ما نامه‌ای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت.

    اسلام پناه تصریح کرد: مصاحبه‌ام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند تولید پژو پارس فصل‌الخطاب بود.

    بازی جدید نامه‌نگاری

    بر این اساس در توضیح بیشتر ماجرای توقف، عدم توقف و دوباره توقف تولید خودروی پژو پارس باید گفت که با توجه به عدم انطباق خودروی پژو پارس با استانداردهای 85 گانه مقرر شده بود که تولید این خودرو صرفاً تا نیمه اسفند امسال صورت گیرد؛ در ادامه به دلیل درخواست‌های متعدد سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که تولید این خودرو تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

    مجدد هفته گذشته مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گویی تاکید کرد که به صورت مشروط تولید این خودرو در فروردین سال 1403 نیز صورت خواهد پذیرفت.

    رئیس سازمان ملی استاندارد گفته بود که تولید خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین ماه 1403 مشخص می‌شود.

    با این حال 12 اسفند ماه ایران خودرو در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود چرا که پارس استانداردهای 85 گانه را اخذ نمی‌کند.

    در نامه ایران خودرو خطاب به اسلام‌پناه آمده بود که نظر به اینکه مصاحبه تاریخ 1402/12/09 جنابعالی با رسانه ملی در خصوص ادامه تولید خودروی پژو پارس با رعایت استانداردهای بین‌المللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفاف سازی بیشتر است به استحضار می‌رساند.

    1- رویکرد و خط مشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو ارتقا کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایت‌مندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.

    2- پیرو ابلاغیه شماره 12561 مورخ 1402/6/27 آن سازمان محترم در خصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیق شده استانداردهای 85 گانه و نیز بر اساس نامه شماره 1402415397 مورخ 1402/7/6 ایران خودرو اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوق‌الذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد لذا خاتمه تولید محصول پارس تا انتهای سال 1402 به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد بر همین اساس طی نامه شماره 1402415809 مورخ 1402/7/10 اعلام شد تا انتهای سال جاری 55 هزار دستگاه خودروی پارس تولید و مابقی اولویت‌های ثبت نامی در سامانه یکپارچه

    با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد برای برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایت‌های 3 گانه تولید کننده پارس به اجرا درآمد. در استعلام ایران خودرو از آن سازمان محترم و بازگشت به نامه شماره 26266 مورخ 1402/11/3، سازمان استاندارد مجدداً تأکید نمود تداوم تولید پارس صرفاً تا پایان سال 1402 امکان پذیر است. دلیل اصلی تصمیمات اتخاذ شده توسط آن سازمان محترم در خصوص توقف تولید خودروی پارس تا آخر سال 1402 مرتبط با عدم امکان پذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیق شده 85 گانه بوده است و بر همین مینا نیز شرکت ایران خودرو متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است.

    این وضعیت نابسامان اطلاع رسانی سازمان استاندارد و شرکت ایران خودرو که هر کدام توپ را به زمین یکدیگر می‌فرستند در حالیست که حدود 100 هزار متقاضی این خودرو ماه هاست در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط