فونیکسریمکسبهتام

نفس ثانیه‌شمارهای چراغ راهنمایی، به شماره افتاد!

عصر خودرو : وقتی قرار شد میهمان دائمی چهارراه های تهران شوند، مسئولان تمام قد از حضورشان دفاع کردند و معتقد بودند در اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی این تابلوهایی سبز و قرمز که مهمان هروزه تقاطع ها هستند موجب ساماندهی ترافیک شد و ایران نیز باید این عقب ماندگی را جبران کند!

نفس ثانیه‌شمارهای چراغ راهنمایی، به شماره افتاد!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، اولین تابلو تایمر چراغ راهنمایی حدود 10سال قبل، در محدود پل کریمخان نصب شد؛ قرار بود این تابلوها به ساماندهی ترافیک و نظم آن کمک کند اما حالا گویی با عملکرد منفی‌شان پس از حذف از معابر مشهد و بوشهر، حالا زمزمه های حذف این مهمانان از چهارراه های پایتخت به گوش می رسد، هرچند که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از این تایمرها دفاع می کند و معتقد است دستکاری این چراغ های هوشمند علت این نارضایتی است.

    شهریورماه سال گذشته بود که سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهور تهران، زمزمه‌های احتمال حذف تایمر چراغ سبز تابلوهای راهنمایی و رانندگی نصب شده در چهارراه‌های پایتخت را مطرح کرد.

    وی با اشاره به برخی مشکلات موجود در تقاطعات، از جمله پرش تایمرهای چراغ سبز و قرمز از احتمال حذف «ثانیه شمار چراغ سبز» در چهارراه‌های پایتخت خبر داد. خبری که شش ماهی مسکوت ماند تا اینکه سر از شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در آورد و در آخرین روزهای سال قبل، مهدی یدی همدانی رییس این شورا بار دیگر از احتمال حذف معکوس شمار چراغ های راهنمایی و رانندگی خبر داد!

    او در مصاحبه اش  با بیان اینکه ما معتقدیم استفاده از معکوس‌شمار صحیح نیست و در کشورهای توسعه یافته به این شکل که در کشور ما از معکوس شمارها استفاده می شود ابدا استفاده نمی کنند، همچنین به لحاظ کارشناسی و با توجه به مطالعات انجام شده مضرات استفاده از معکوس شمار از مزیت های آن بیشتر بوده است بر همین اساس تلاش می کنیم استفاده از معکوس شمار را حداقل در چراغ های راهنمایی رانندگی هوشمند حذف کنیم. گفت: به دلیل وجود برخی ابهامات و سوالات اعضا به ویژه در خصوص موضوع معکوس شمار چراغ های راهنمایی و رانندگی و ابهاماتی درمورد کنترل چراغ ها به صورت دستی که در چه مواقعی چنین امکانی وجود دارد، مقرر شد بررسی‌هایی دراین خصوص انجام گیرد.

    در این میان رانندگان زیادی هستند که خاطره خوبی از ماندن در وسط چهارراه به دلیل پرش ناگهانی تایمر ندارند و حتی برخی از اعضای شورای شهر نیز از این موضوع گلایه دارند به گونه ای که اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر،‌نیز در این مورد با اشاره به اینکه خودش نیز گرفتار پرش تایمر چراغ راهنمایی و رانندگی شده است گفت: باید این تایمر ها اصلاح شود.

    نظر مثبتی در خصوص حذف تایمر ندارم

    مهندس سید جعفر تشکری هاشمی،معاون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران اما در واکنش به تمامی انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد نادرست تایمرهای چراغ سبز، به ایسنا گفت : دو مدل چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطع های تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند که چراغ های هوشمند و برنامه پذیر هستند.

    وی در مورد نحوه فعالیت چراغ‌های راهنمایی برنامه‌پذیر با بیان اینکه این چراغ‌ها براساس عملکرد ترافیکی تقاطع‌ها، در روزها و ساعات خاص و متناسب با حجم ترافیک تقاطع زمانبدی شده اند گفت: زمان این چراغ‌ها به نوعی براساس پیش بینی زمان تنظیم شدند.

    وی چراغ های راهنمایی و رانندگی هوشمند که متصل به کامپوتر مرکزی و نقطه ای در تقاطع است، را مدل دیگر چراغ معرفی کرد و گفت: این چراغ ها براساس سنسورهای نصب شده روی زمین، حجم ترافیک در هر جهت، سرعت خودروها، فاصله آنها و... اندازه گیری می‌کنند و برمبنای اطلاعاتی که در هرلحظه به کامپیوتر مرکزی اعلام می‌کند زمان مناسب را بدست می‌آورد.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر تایمر چراغ راهنمایی و رانندگی، زمان توقف را نگه دارد؛ نشان از هوشمندی کامل سنسورها دارد؛ گفت: توقف تایمر نشان از دقت بالای تصمیم گیری کامپیوتر در تقاطع و براساس بارترافیکی است و هموطنان نباید از موضوع نگران و دلخور باشند و نیاز به آموزش در این خصوص دارند.

    وی با اشاره به برخی دستکاری‌های صورت گرفته در تایمرهای چراغ راهنمایی و رانندگی گفت: اگر تایمر دچار نقص شود؛ نمایشگر کلمه ERROR را نشان می دهد؛ اما گاهی نمایشگر کلمه (po) به معنای مدیریت پلیس را نشان می‌دهد که این نشان دهنده آن است که پلیس برحسب ضرورت، اداره چراغ را از حالت اتوماتیک خارج و به صورت دستی آن را اداره می کند.

    تشکری هاشمی تایمرها را دارای محاسن ویژه دانست و گفت: یکی از مهمترین محاسن تایمرها، القای آرامش به رانندگان است بگونه ای که اگر رانندگان زمان تقریبی ماندن را بدانند آرامش روانی بیشتری دارند.

    وی کمک به کاهش آلودگی هوا و توجه به مسایل زیست محیطی را یکی دیگر از محاسن تایمرها دانست و گفت: وقتی هر لحظه احتمال حرکت برای رانندگان وجود دارد، افراد به صورت مداوم با پدال گاز و کلاژ بازی کرده که این مسئله نیز به آلودگی هوا دامن می‌زند اما وقتی تایمر باشد با ارامش و بدون استرس، صبر کرده و حتی دیده شده است که در سیکل های طولانی ، برخی رانندگان برای کمک به پاکیزگی هوا ، خودرو را خاموش میکنند.

    تشکری هاشمی در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده در خصوص عملکرد نادرست تایمرها، با بیان اینکه تایمر نشان دهند برنامه ریزی دقیق در چهارراه‌هاست گفت: فعالیت تایمرها، منطبق بر اقدامات کارشناسی است که دانش چند ده ساله پشتوانه آن است و کار خلق الساعه و براساس سلایق شخصی نیست.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر تایمرها در بیش از 90 شهر بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می گیرند گفت: بسیاری ازشهرها نیز از سیستم مشابه استفاده می‌کنند و برهمین اساس نظر مثبتی در خصوص حذف تایمرندارم چراکه معتقدیم تایمرها نقش زیادی دارند.

    تشکری هاشمی در مورد بررسی این موضوع در شورای عالی ترافیک گفت: ما از هر پیشنهادی برای کار کارشناسی استقبال می‌کنیم اما معتقدیم الزاما این تایمرها کمک زیادی به شهروندان می کنند و فکر نمی‌کنم حذف تایمرها دستاوردی داشته باشد.

    در این میان وزیری، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز با اشاره به اثرات مثبت وجود شمارشگرهای معکوس چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های شهر تهران گفت: شمارشگر معکوس عمدتاً با هدف تسهیل تصمیم‌گیری رانندگان برای عبور و یا توقف، حدفاصل تغییر فاز چراغ‌های راهنمایی و همچنین ایجاد آرامش بیشتر در زمان انتظار نصب می‌گردند تا با اطلاع رسانی به موقع به رانندگان، شرایط عملکرد در تقاطع بهبود بخشیده شود.

    وی با اشاره به بررسی آثار و نتایج حاصل از نصب شمارنده ها، تصریح کرد: مجموعه‌ای از معیارهای عملکردی شامل کارایی، ایمنی، زمان تاخیر، آرامش رانندگان، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا با به‌کارگیری این شمارنده‌ها مدنظر بوده است که اثرات مثبت آن در سطح شهر مشهود می‌باشد.

    وزیری خاطرنشان کرد: وجود این نوع شمارنده‌ها علاوه بر اثرات فوق، در ارتقای فرهنگ ترافیک در رعایت حقوق شهروندان و عابرین پیاده نیز تاثیر مثبت داشته و در گام بعدی استفاده از شمارشگر معکوس عابر پیاده می‌تواند در عبور ایمن عابرین پیاده مورد توجه قرار گیرد.

     ماجرای حضور و غیاب ثانیه شمارهای سبز و قرمز در چهارراه های شهر تهران که با انبوهی از مشکلات و گره های ترافیکی دست و پنجه نرم می کند، اگر چه ماجرای جدیدی نیست، اما این نکته مطرح است که اگر مسئولان در ابتدای طرح نصب این تایمرها که هزینه گزافی را هم به جامعه تحمیل کرد، کارکاشناسی لازم علمی را به تفصیل انجام می دادند و فرهنگ سازی و ایجاد ذایقه می کردند تا رانندگان با فلسفه و ضرورت آن آشنا می‌شدند، شاید امروز دیگر بحث جمع آوری آنها مطرح نمی‌شد. ضمن آنکه در حذف ثانیه شمارها نیز انجام نظرسنجی و کارکارشناسی بدیهی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو