فونیکسریمکسبهتام

تصمیمات مهم برای شکستن صف های ۹ کیلومتری کامیونها در مرز ماهیرود

عصرخودرو: صف های ۹ کیلومتری کامیون ها در مرز ماهیرود سبب شد که اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی برای شکستن این صف ها تصمیمات اضطراری اتخاذ کنند.

تصمیمات مهم برای شکستن صف های ۹ کیلومتری کامیونها در مرز ماهیرود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، بهمن ماه سال گذشته بود که سه بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه، گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان خراسان جنوبی از طرف کشور افغانستان بسته شد که با تعطیلی آنها، تجار کالاهای انباشت شده خود را در این بازارچه ها برای صادرات به کشور افغانستان به سمت بازارچه ماهیرود شهرستان سربیشه هدایت کنند.

    این موضوع سبب شد که در روزهای گذشته شاهد حجم بالای کامیون ها در بازارچه و گمرک رسمی ماهیرود و تشکیل صف 9 کیلومتری کامیون ها در پشت مرزها باشیم و این در حالی است که امکانات این بازارچه پاسخگوی نیاز برای عبور روزانه 400 کامیون نیست.

    حجم بالای کامیون ها، بسیاری از رانندگان را مجبور به توقف حتی چند روزه در پشت مرزها کرد و این در حالی است که به گفته رئیس گمرک ماهیرود این گمرک فاقد هیچ گونه امکانات استقرار، سرویس بهداشتی، اورژانش، آتشنشانی و حتی آب است.

    صف های کیلومتری کامیون ها در گمرک ماهیرود و ایجاد مشکلات در این گمرک مسئولان استان را بر آن داشت تا نخستین شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی را با دستور کار بررسی مشکلات این گمرک  تشکیل دهند، تا جایی که معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار از پرداخت به مسائل حاشیه ای مدیران جلوگیری و خواستار تصمیات اضطراری برای حل مشکلات مرزها شد.

    همه دستگاه ها امکانات خود را در مرز ماهیرود بسیج کنند/ هر دقیقه یک کامیون وارد ماهیرود می شود

    معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار با بیان اینکه ما بیشتر اوقات در جلسات درگیر مسائل حاشیه ای می شویم، گفت: همین پرداختن ما به مسائل حاشیه ای سب شده که امروز صف های کیلومتری در مرز را شاهد باشیم و همه اعضای شورا در این موضوع مقصر هستند.

    علی رضایی تأکید کرد: این صف توبیخی برای مدیران است چراکه قبل از ایجاد آن باید برای این موضوع تصمیم گیری می کردند و امروز نیاز است تا همه دستگاه ها امکانات خود را در مرز ماهیرود بسیج کنند.

    وی با بیان اینکه ما باید 9 کیلومتر کامیون را در روز پاسخگویی کنیم، بیان کرد: فضای مرز برای همه آزاد است و طبق قانون منافع آن برای سازمان بازراچه های مرزی بوده اما چون این سازمان امکان خدمت رسانی کامل را ندارد باید از ظرفیت سایر دستگاه ها استفاده کرد.

    رئیس سازمان بازراچه های مرزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه به طور متوسط هر یک و نیم دقیقه یک کامیون وارد بازراچه می شود، عنوان داشت: این در حالی است که به همان نسبت کامیون افغانی از مرز وارد گمرک می شود و به دلیل انجام همزمان عملیات عمرانی با کمبود شدید فضا در بازارچه ها روبه رو هستیم.

    فضاسازی محیطی در مرز رسمی مانعی برای تردد وسایل نقلیه/ استقرار بانک در مرز ضروری است

    معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه به وجود چهار بازراچه مرزی، یک مرز رسمی ماهیرود و گمرک بیرجند در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه بازارچه مرزی ما تعطیل شده و تجار به سمت مرز رسمی هدایت شده اند.

    مهدی ماهگلی با بیان اینکه فضاسازی محیطی در مرز رسمی مانعی برای تردد وسایل نقیله شده است، بیان داشت: در حال حاضر در گمرک ماهیرود مشکلی در زمینه قطعی برق نداریم اما در بازارچه این مشکل وجود داشته و باید رفع شود.

    وی، استقرار بانک در مرز را یکی از ضروریات عنوان کرد و افزود: این موضع در چند سال گذشته بارها تکرا شده و حتی تا مرحله نصب تابلو بانک پیش رفته اما هنوز تحقق نیافته است.

    معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اشاره به اینکه هم اکنون بیشترین حجم خروجی ماشین ها از محل بازارچه ها انجام می شود، بیان داشت: این در حالی است که زیرساحت ها در بازارچه مهیا نبوده و ما در امکانات بسیار مشکل داریم.

    ماهگلی همچنین به مشکل کمبود فضا در این بازارچه اشاره کرد و گفت: به منظور توسعه بازارچه ماهیرود مقرر شد 10 هکتار زمین از محل زمین های منابع طبیعی به بازارچه الحاق شود که در حال طی کردن مراحل اداری است.

    وی برق، راه اندازی تلفن همراه، نبود امکانات استقرار و امکانات خدماتی از جمله فروشگاه، نانوایی، پارگینگ و اورژانس، آتشنشانی و ... را از دیگر مشکلات بازارچه ماهیرود عنوان کرد.

    افزایش ساعات کاری گمرک برای شکستن صف های کیلومتری

    در این جلسه برای رفع مشکلات موجود در بازارچه ماهیرود مصوب شد که به منظور حل مشکل برق بازارچه، اداره کل گمرک برای در اختیار گذاشتن موتور برق به صورت امانی به سازمان بازارچه ها اعلام آمادگی کرد.

    برای تامین نیروهای مورد نیاز راه اندازی پایگاه آتشنشانی در مرز مقرر شد که فرمانداری سربیشه نسبت به تامین این نیروها به طور موقت اقدام کند تا در آینده ای نزدیک برای آن تصمیم گیری شود.

    سازمان بازرچه های مرزی خراسان جنوبی نیز موظف شد تا 15 اردبیشهت ماه زیرساخت های سامانه جامع گمرکی را در بازارچه مهیا کند.

    برای حل مشکل کمبود فضا در  بازارچه نیز سازمان بازارچه ها موظف شد به صورت موقت و تا زمان صدور مجوز در زمین های مورد درخواست از منابع طبیعی مستقر تا گمرگ باز شود.

    نبود نیروهای اورژانس یکی دیگر از مشکلات موجود در مرز ماهیرود بود که شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان، فرمانداری سربیشه را موظف به استقرار نیروهای هلال احمر در گمرک ماهیرود کرد.

    همچنین به منظور پاسخگویی هرچه سریعتر به کامیون ها و شکستن صف های کیلومتری ساعت کاری سایت اختیاری از شش صبح و سایت اجباری نیز از ساعت هشت صبح تعیین شد و نیروهای مرزبانی نیز موظف به آزاد کردن مسیر در ساعت مقرر شدند.

    همچنین در این جلسه میزان عوارض ورودی کامیون های افغانی برای استفاده از خدمات بازارچه ها مبلغ 10 هزار تومان و برای کامیون های ایرانی نیز چهار هزار تومان مصوب شد.

    در این جلسه مصوب شد، تجار افغانی که قصد اقامت شبانه در مرکز را داشته باشند موظف هستند برای هر شب اقامت در پارکینگ 20 هزار تومان و به ازای هر شب بیشتر نیز پنج هزار تومان پرداخت کنند.

    در این جلسه سازمان بسیج سازندگی برای ساخت پارکینگ مرزی، فروشگاه مرزی و نانوایی در محل بازارچه ماهیرود اعلام آمادگی کرد و سازمان بهیاری شهرداری ها نیز متقبل شد سوله ای که در سال گذشته دچار آتش سوزی شده است را برای خرده فروشی اقلام مرزنشینان احیا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو