فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد

تردد ۸۵درصد خودروها بین خطوط

تجهیز خطوط اضطرار به دوربین در آینده نزدیک

عصر خودرو : رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از تجهیز خطوط اضطرار و معابر ترافیکی به دوربین‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: بالای ۸۵ درصد از ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند مگر اینکه زمان شلوغی خیابان‌ها فرا رسد.

تردد ۸۵درصد خودروها بین خطوط
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد اجرای طرح خط سفید در معابر ترافیکی تهران اظهار داشت: سال گذشته طرح «ایست به احترام زندگی» را آغاز کردیم که طرح بسیار موفقی بود و خوب نیز اجرا شد اما قطعاً تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به برنامه‌ریزی هوشمندانه این طرح اشاره و تصریح کرد: به طور اتفاقی، این طرح با طرح «خط سفید» شهرداری همپوشانی شد و در یک راستا قرار گرفت چرا که طرح خط سفید هم دو هدف کلان داشت: یکی ساماندهی تقاطع‌ها و توقف خودروها پشت خط ایست و دیگری حرکت خودروها بین خطوط..

    سردار حسینی با بیان این مطلب که یکی از برنامه‌های جدی راهنمایی و رانندگی در سال 94‌، استمرار طرح خط سفید است، بیان داشت: مسلماً ساماندهی تقاطع‌ها و الزام حرکت خودروها بین خطوط، چند دستاورد بسیار خوب به دنبال خواهد داشت.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، روان‌سازی بار ترافیک، کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی و ایجاد نظم و انضباط ترافیکی را از جمله این دستاوردها عنوان کرد و گفت: ترافیک بی‌نظم، آلودگی بصری را نیز به دنبال خواهد داشت.

    وی دستاورد دیگر اجرای این طرح را فراهم آوردن بستری برای ایجاد رفتارهای صحیح دانست و افزود: وقتی فرد مقید باشد که پشت خط بایستد یا بین خطوط حرکت کند مسلما قبل از آن کمربند خود را بسته و اگر حتی تلفن همراهش هم زنگ بزند پاسخ آن را نمی‌دهد؛ یعنی نظمی به وجود راننده تزریق می‌شود که باعث می‌شود که رفتارهای دیگرش را هم اصلاح کند.

    سردار حسینی به اجرای طرح کمربند ایمنی در چند سال گذشته اشاره و تصریح کرد: خیلی‌ها همان موقع می‌گفتند که در تهران باید سانت سانت حرکت کنیم دیگر بستن کمربند چه صیغه‌ای است در صورتی که هدف ما فقط این نبود که کمربند ایمنی به عنوان یک وسیله ایمنی لحاظ شود بلکه هدف مهم ما این بود که کمربند ایمنی به عنوان شاخص، فرهنگ و نمادی از نظم و انضباط بتواند رفتارهای صحیح دیگر را در وجود راننده تزریق کند.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به بیان مثال دیگری در این زمینه پرداخت و گفت: فردی که یک روز لباس جین می‌پوشد رفتارش با زمانی که کت و شلوار پوشیده است متفاوت است چرا که خیلی از رفتاری که هنگامی که لباس جین به تن دارد انجام می‌دهد در اوقاتی که لباس رسمی پوشیده، انجام نمی‌دهد؛ در واقع خط ایست همان کت و شلواری است که ما می‌خواهیم به تن رفتار رانندگی بپوشانیم.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به دیگر پرسش  در مورد طرح پلیس برای الزام افراد برای اجرای این طرح‌ها اظهار داشت: حرکت نکردن بین خطوط و توقف نکردن پشت خط ایست، جریمه دارد؛ البته آهسته آهسته دوربین‌ها را هم گسترش خواهیم داد چرا که تمام اقدامات ما در راستای اجرای مقررات و اعمال قانون است.

    سردار حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد چگونگی عبور خودروها از بین خطوط در هنگام وقوع تصادف یا سوار کردن مسافر توسط تاکسی‌ها گفت: نباید یک دفعه به سراغ استثنائات برویم؛ مگر ما غیر استثنائات را حل کرده‌ایم که حالا درگیر این اما و اگرها باشیم؛ مثال ما مثل کودکی است که تازه می‌خواهد الفبا یاد بگیرد و از جبر و آنالیز پایه دبیرستان نگران است؛ باید فعلا الفبا را یاد گرفت و خود را مقید به اما و اگرها نکرد چرا که عزم، جزم و اراده بر این است که این اتفاق بیفتد.

    وی در مورد اعمال جریمه پلیس در قبال عدم حرکت خودروها در بین خطوط اظهار داشت: هم اکنون پلیس فقط در زمان وقوع تصادفی که ناشی از تغییر مسیر ناگهانی خودرو و حرکت نکردن خودرو بین خطوط باشد راننده مقصر را جریمه می‌کند؛ اما در آینده‌ای نزدیک ان‌شاءالله دوربین‌ها نصب خواهند شد و این مورد الزام‌آور می‌شود.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در مورد زمینه و بسترهای لازم اجرای طرح خط سفید یادآور شد: هم اکنون زمینه و بستر مناسب ایجاد شده است؛‌ بدین صورت که تا قبل از این، وقتی از یک بزرگراه به بزرگراه دیگر وارد می‌شدید با تنوع تعداد خطوط مواجه می‌شدید یعنی یک بزرگراه 3 - 4 یا 5 خطه می‌شد اما یک لحظه می‌دیدید که وارد به بزرگراه دیگر شده‌اید ناخودآگاه روی خط حرکت می‌کنید بدون اینکه خود بخواهید و این ایراد باعث می‌شد که حرکت بین خطوط عملا امکانپذیر نباشد.

    سردار حسینی به کار خیلی خوب شهرداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در این زمینه کار خیلی خوبی انجام داده و در سال گذشته تقریبا در تمام بزرگراه‌ها این اقدام انجام شده است؛ بدین صورت که خطوط عبور در طول یک بزرگراه مثل شهید خرازی در ادامه شهید همت و همچنین شهید زین‌الدین یا در طول بزرگراه شهید بابایی و نیایش 4 خطه است نه کمتر و نه بیشتر.

    وی به زمانی که فاصله بین خطوط زیاد بود پرداخت و افزود: یک زمانی فاصله بین دو خط در معابر زیاد بود به نحوی که بین دو خط، یک و نیم ماشین جا می‌شد یعنی اگر بزرگراه سه خط داشت عملا 5 خودرو جای می‌گرفت اما هم اکنون فاصله خط‌ها کم شده و بین دو خط، بیشتر از یک ماشین جا نمی‌شود.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مورد خطوط ایجاد شده در بزرگراه‌ها گفت: بزرگراه‌ها 4 خطه شده و هر چه که اضافه آورده شده به عنوان هاشور در سمت راست بزرگراه‌ پیش‌بینی و تبدیل به خط اضطرار شده است و عملا راننده‌ای که در بزرگراه‌ها حرکت می‌کند بین خطوط حرکت می‌کند مگر اینکه خیلی بی‌توجه باشد.

    وی افزود: اگر هم اکنون توسط مانیتورهای کنترل ترافیک به سطح معابر شهر تهران نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که بالای 85 درصد از ماشین‌ها بین خطوط حرکت می‌کنند مگر اینکه زمان شلوغی خیابان‌ها فرا رسد و آن لحظه است که می‌بینیم که اگر یک جای کوچک ایجاد شود سریع توسط ماشین‌ها پر می‌شود و حتی روی خطوط اضطرار نیز تردد می‌کنند.

    سردار حسینی تاکید کرد:‌ عن‌قریب خطوط اضطرار را همانند تونل‌ها به دوربین مجهز خواهیم کرد تا خودرویی بدون دلیل در این خطوط تردد نکند و اگر این اتفاق بیفتد بیش از 90 درصد خودروها مجبورند بین خطوط حرکت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو