فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به نسل جدید کامیون‌های هیوندای با نام Xcient در آستانه ورود به بازار ایران توسط سپهردیزل

سفیر جدید کره ای!

عصر خودرو: وقتی به بیش از ۵۰ سال قبل برگردیم و تاریخچه خودروسازی کره‌ای‌ها را نگاه کنیم، شاید کسی باور نمی‌کرد که روزی این چشم‌بادامی‌های شرقی، رقیبی سرسخت برای نمونه‌های ژاپنی، آلمانی و آمریکایی‌های بازار شوند. این اتفاق در دنیای خودرو‌های سبک افتاده است و حال باید منتظر تکرار تاریخ در دنیای خودرو‌های سنگین باشیم.

سفیر جدید کره ای!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، شاید تا چند سال قبل کسی به ساخته‌های سنگین کره‌ای و چینی اصلا نگاه هم نمی‌کرد و این در حالی است که امروزه این محصولات در حال عرضه در قلب اروپا، یعنی یک قطب تجاری‌سازی دنیا هستند. Xcient محصولی است که از کامیون‌های محافظه‌کار نسل قبلی هیوندای به‌شدت فراتر رفته و در حال وارد شدن به بازار کشورمان نیز هست.

    از تراگو تا Xcient‌:

    کشنده‌ها و کامیون‌های هیوندای با نام تراگو و کد‌های HD وارد بازار کشورمان شدند. هر چند توان پیشرانه‌های آنها مناسب بود اما طراحی بسیار ساده و ابتدایی، ضعف در بازاریابی و تعداد کم فروش، خدمات ضعیف و غیر‌گسترده و ... باعث شدند تا کمتر کسی برخلاف کیفیت خوب این محصولات، به سمت خرید آنها برود. با تغییر نماینده این شرکت در ایران، نمایشگاه صنعت حمل و نقل تهران در سال 1393، شاهد محصولات جدیدی از هیوندای بود؛ از نسل جدید اتوبوس یونیورس که اتاقی برگرفته از مرسدس بنز تراگو دارد و در زیر با نسل قبلی‌اش مشترک است تا کامیون و کشنده جدید Xcient که از زبان طراحی متفاوتی نسبت به محصولات قبلی برخوردار است.
    Xcient محصولی است که از سوی هیوندای برای ورود به بازار اروپا انتخاب شده است تا این شرکت بازار‌های غربی را نیز در سبد فروش خود داشته باشد. هیوندای با شعار «‌کامیون جدید، بازار جدید به همراه مصرف اقتصادی سوخت، استایل و راحتی» این خودرو را رونمایی کرد و در کنار طراحی زیبا و به‌روزش، پیشرانه قدرتمندی نیز برای آن تدارک دیده است.

    قوای فنی و قلب تپنده

    برای اولین بار این خودرو که در 3 نوع کشنده، کمپرسی و شاسی باری ساخته می‌شود، در نمایشگاه‌های اروپایی عرضه شد. در آن زمان گفته می‌شد که احتمالا پیشرانه کشنده‌های آن از نوع 10 لیتری 414 اسب بخاری و یا دو نمونه 320 و 520 اسبی باشد. اما پیشرانه‌ای که در ایران با هر سه نوع کاربری گفته شده روی خودرو‌ها قرار می‌گیرد، یک موتور 12344 سانتیمتر مکعبی است که قابلیت تولید 410 اسب بخار قدرت را به همراه 1844 نیوتن متر گشتاور دارد که این دو خروجی به ترتیب در دور موتور‌های 1900 و 1200 دور در دقیقه به دست می‌آیند. جعبه دنده نیز از ساخته‌های ZF و به صورت خودکار با 2+16 دنده است. هر چند که امروزه قدرت‌های بالای 400 اسب بخار در بین محصولات چینی نیز دیده می‌شود اما باید توجه داشت که پیشرانه این خودرو از ساخته‌های هیوندای است که کیفیت ساخت آن بالاتر از رقبای چینی بوده و چون محصولی است که در اروپا نیز عرضه می‌شود، ضریب اطمینان بالاتری خواهد داشت. این موتور 6 سیلندر خطی با استاندارد یورو 4 است و مجهز به توربو شارژر، اینترکولر و سیستم کنترل احتراق کامپیوتری است.

    از بیرون تا درون
    ظاهر بیرونی محصول Xcient  که در کاربری‌های دومحور کشنده، سه‌محور کشنده، کامیون باری 3محوره و کمپرسی‌های 3 و 4‌محوره ساخته و عرضه می‌شود، از طرحی پویا و دینامیک برخوردار است. آینه‌های یک‌تکه بیرونی، آفتاب‌گیر بالای شیشه جلو، جلو پنجره با خط‌های عرضی درشت، آرم بزرگ هیوندای که جلب توجه‌کننده‌ترین عنصر بیرونی است، به همراه طراحی زیبای تاج بالایی اتاق و چراغ‌های بزرگ جلو، مجموعه‌ای هماهنگ و زیبا را پدید آورده‌اند. از نکات مثبت این محصولات این است که طبق اعلام شرکت سازنده، همه خودرو‌ها از نوع اتاق‌خواب‌دار هستند. ضمن اینکه طراحی زیبای داخلی با داشبورد و پشت آمپر‌های زیبا و ارگونومیک در همراهی با امکاناتی مثل آینه‌ها و شیشه بالابر‌های برقی، نمایشگر 5 اینچی، سانروف و... فضای دلنشینی را برای کاربر خود ایجاد می‌کند. کشنده‌های Xcient همچنین از مجموعه بادگیر‌های سقفی و لبه اتاق برخوردارند. بیشترین رقبای Xcient در کاربری کشنده‌ها هستند که از مهم‌ترین رقبای آن می‌توان به کشنده JAC گالوپ، فوتون GTL، سی‌اند‌سی U480، کاوه و هوو A7 اشاره کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو