فونیکسریمکسبهتام

رابطه ماتریکسی بانک ها و خودروسازان عامل افزایش مطالبات معوق بانکی

عصر خودرو : کلاف سردرگم رابطه سهامداری بانک های خصوصی و خودروسازان در ایران آنچنان درهم تنیده است که گمان نمی رود بتوان نقطه آغازی برای بازکردن آن یافت. ولی اگر روزی این کلاف باز شود حتما سرنخ مهمی برای عدم وصول بخشی از مطالبات معوق شبکه بانکی خواهد بود.

رابطه ماتریکسی بانک ها و خودروسازان عامل افزایش مطالبات معوق بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، بانک ها طی سال های اخیر از عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی توسط شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی شکایت داشته اند و در میان این بنگاه های بدهکار، معمولا دو خودروساز بزرگ کشور سهم ویژه ای داشته اند.

    پرسش مهم این است که با وجود طلب های هنگفتی که بانک های خصوصی از خودروسازان کشور دارند، چرا جدیت چندانی برای وصول این طلب ها بخرج داده نمی شود؟ پاسخ این پرسش را شاید بتوان با بررسی ترکیب سهامداران این بانک ها دریافت.

    بانک اقتصاد نوین

    بانک اقتصاد نوین عنوان اولین بانک خصوصی کشور را یدک می کشد. نگاهی به ترکیب سهامداران این لایه اول و دوم این بانک نشان می دهد که در این دو لایه خودروسازان و شرکت های وابسته به آنها سهم مستقیم و غیر مستقیم قابل ملاحظه ای در اقتصد نوین دارند.

    به عنوان نمونه ایران خودرو 3.36 درصد از سهام بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد. سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور 1.56 درصد سهام این بانک را دارد و این در حالی است که 9.8 درصد سهام سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور در اختیار شرکت رنا است و 20 درصد سهام رنا هم متعلق به سرمایه گذاری سایپا.  لیزینگ رایان سایپا، پارس خودرو، سایپا و رادیاتور ایران که از سهامداران عمده سرمایه گذاری سایپا هستند.

    از سوی دیگر 5.7 درصد سهام رنا (9.8 درصد سهام سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور را در اختیار دارد) و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور هم که 1.56 درصد سهام بانک اقتصاد نوین را در اختیار دارد، متعلق به شرکت سرمایه گذاری سمند است. نکته جالب اینجاست که حدود 35 درصد سهام سرمایه گذاری سمند هم در اختیار سه شرکت ایران خودرو دیزل، ایران خودرو و محورسازان ایران خودرو است!

    بانک کارآفرین

    بانک کارآفرین هم از جمله بانک های خصوصی کوچک حاضر در بورس است که ترکیب سهامداران آن جالب است؛ در مجموع بالغ بر 12 درصد سهام این بانک مستقیما و در لایه دوم سهامداری در اختیار خودروسازان یا شرکت های وابسته به آن ها است.

    یک درصد سهام این بانک را صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی در اختیار دارد که 9.8 درصد سهام سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور در اختیار شرکت رنا است و 20 درصد سهام رنا هم متعلق به سرمایه گذاری سایپا.

    3.46 درصد سهام بانک کارآفرین متعلق به گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو است.

    نیرو محرکه هم مالک 2.83 درصد سهام بانک کارآفرین است و سهام خود نیرومحرکه هم متعلق به صباتأمین و سرمایه گذاری ایران خودرو.

    سایپا 2.82 درصد سهام کارآفرین و سرمایه گذاری تدبیر هم 4.3 درصد سهام این بانک را در اختیار دارد. این در حالی است که 13.46 درصد سهام تدبیر متعلق به رادیاتور ایران و 7 درصد سهام تدبیر نیز در اختیار فنرسازی زر قرار دارد.

    حال به ترکیب سهامدران رادیاتور ایران و فنرسازی زر نگاه کنید؛ 50 درصد سهام رادیاتور ایران مجموعا در اختیار سازه گستر سایپا و خود شرکت سایپا است. این دو شرکت یعنی سازه گستر سایپا و خود سایپا همچنین 38 درصد سهام فنرسازی زر را هم در مالکیت دارند.

    بانک پارسیان

    بانک پارسیان از ابتدای تأسیس هم به بانکی که بیشترین سهام و سرمایه اولیه آن متعلق به شرکت های خودروسازی و قطعه سازان است، شهرت داشت.

    ترکیب سهامداران پارسیان در حال حاضر هم کم و بیش همان است که در ابتدا به آن شهره بود؛ 1.52 درصد تدبیر، 2.73 درصد نگارنصرسهم، 2.32 درصد سرمایه گذاری ایران خودرو و 3.15 درصد سرمایه گذاری سمند.

    بدون تردید درصد سهم ایران خودرو در بانک پارسیان بیش از این ها است اما در این گزارش تنها به آنچه در لایه های اول و دوم سهامداری مشاده می شود، اکتفا کرده ایم.

    همانطور که در مورد بانک کارآفرین توضیح داده شد، رادیاتور ایران با 13.46 درصد و فنرسازی زر با 7 درصد بالغ بر 20 درصد سهام شرکت تدبیر را در اختیار دارند. حدود 8 درصد سهام این دو شرکت نیز در اختیار سازه گستر سایپا و سایپا است. به این ترتیب سازه گستر و سایپا را نیز باید از سهامداران بانک پارسیان قلمداد کرد.

    نگارنصر سهم 2.73 درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد ولی 3.74 درصد سهام خود این شرکت متعلق به ایران خودرو است.

    سرمایه گذاری ایران خودرو مالک 2.32 درصد سهام بانک پارسیان است و این در حالی است که 67 درصد سهام سرمایه گذاری ایران خودرو متعلق است به فنرسازی خاور و جالب اینکه 67 درصد سهام فنرسازی خاور متعلق است به سرمایه گذاری ایران خودرو!!

    10 درصد دیگر از سهام سرمایه گذاری ایران خودرو در اختیار الکترونیک شرق است ولی 38 درصد سهام الکترونیک شرق متعلق به ایران خودرو است.

    3.15 درصد سهام پارسیان نیز در اختیار سرمایه گذاری سمند است همان شرکتی که حدود 35 درصد سهامش در اختیار سه شرکت ایران خودرو، محورسازان ایران خودرو و ایران خودرو دیزل قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط