فونیکسریمکسبهتام

مهر «سلامت» بر پیشانی اتوبوس های پایتخت

عصر خودرو : انجام معاینه فنی منظم با نظارت موجب شده تا سلامت اتوبوس های پایتخت که روزانه بیش از ۴.۵ میلیون مسافر را جابه جا می کنند، تضمین شده باشد.

مهر «سلامت» بر پیشانی اتوبوس های پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، یک سال از وقوع سانحه اتوبوس شهری در بزرگراه آزادگان تهران می گذرد؛ حادثه ای که در آن، واژگونی یک دستگاه اتوبوس بخش خصوصی شرکت واحد در بزرگراه آزادگان باعث شد 7 نفر از هموطنانمان کشته و 10 نفر مجروح شوند.

    در کنار تاسف و بهت تهرانیها، این واقعه باعث شد بحث معاینه فنی و سلامت خودروهای حمل و نقل درون شهری از جمله اتوبوسها بیش از پیش داغ شود.

    اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  در این باره می گوید: پس از وقوع سانحه سال گذشته در اتوبان آزادگان، حساسیت ویژه ای در زمینه معاینه فنی اتوبوسهای درون شهری ایجاد شد که در آن، میزان پیمایش، استحکام و سلامت مخازن اتوبوسهای گازسوز مورد توجه قرار گرفت.

    معاینه فنی در برخی از این موارد، مدتها انجام نشده و نگرانی زیادی ایجاد کرده بود اما با پیگیری ها بعد از این سانحه، این مسائل در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی انجام شد.

    این عضو شورای شهر تهران معتقد است زیرساختهای لازم برای انجام معاینه فنی اتوبوسها فراهم شده و در یک سال گذشته، مسئله معاینه فنی اتوبوسهای درون شهری بهبود و ارتقا پیدا کرده است، وی می افزاید: در حال حاضر مشکلی

    برای انجام آزمایشهای معاینه فنی وجود نداشته و بهانه ای برای اینکه آزمایشها را انجام ندهند وجود ندارد.

    البته این امکان وجود دارد که برخی آزمایشهای خاص فنی مانند آزمایش واژگون شدن اتوبوس را نتوانیم در ایران انجام دهیم که می توان برای انجام این آزمایش اتوبوس را به خارج از کشور فرستاد.

    وی معتقد است در حال حاضر بیش از معاینه فنی، درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوسها نگرانی وجود دارد و اگرچه 200 دستگاه اتوبوس جدید در حال ورود به پایتخت بوده اما باز هم این استان با کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است.

    **همه اتوبوسها معاینه فنی دارند

    با توجه به اینکه خودرو حمل و نقل عمومی با جان شهروندان سر و کار دارند، مسئله معاینه فنی به عنوان تضمینی برای سلامت این خودروها، مورد تاکید مسئولان شهری است و اگرچه گاهی به نظر می رسد مسئله معاینه فنی اتوبوسها از نظر

    دور مانده اما آنطور که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به می گوید، در تهران 3 مرکز معاینه فنی برای اتوبوسهای درون شهری وجود دارد که زیر نظر ستاد معاینه فنی شهرداری تهران و با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی، راهبری

    می شوند.

    پیمان سنندجی  می افزاید: همه اتوبوسهای درون شهری بر اساس برنامه زمانبندی موجود، معاینه فنی و رفع نقص می شوند.

    به گفته وی، در معاینه فنی، معمولا نقص فنی 90 درصد اتوبوسها تشخیص داده و رفع می شود و 10 درصد دیگر نیاز به مراجعه دوباره دارند تا بعد از رفع نقص، معاینه فنی دریافت کنند زیرا همه اتوبوسهای شرکت اتوبوسرانی باید معاینه فنی

    داشته باشند.

    وی تاکید می کند که این یک اجبار قانونی بوده و به اتوبوس فاقد معاینه فنی، اجازه کار داده نمی شود.

    سنندجی ادعاهای موجود مبنی بر نبود نظارت بر انجام معاینه فنی ناوگان حمل و نقل عمومی را رد میکند و معتقد است معاینه فنی اتوبوسها به طور مرتب انجام می شود و بازدارندگی کافی را در جلوگیری از تصادفات و سوانح دارد.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر اینکه تاکنون سابقه نداشته در اثر نقص فنی، سانحه ای برای اتوبوسهای شهری پیش بیاید، می گوید: نمی توان همه سوانح را به گردن نقص فنی یا معاینه فنی نداشتن اتوبوس انداخت.

    وی می افزاید: باید این مسئله در نظر گرفته شود که اشکالی که از نظر فنی در خودرو پیش می آید دو نوع است؛ یکی نقص فنی مستمر و دیگری نقش فنی حادث. نقص فنی مستمر آن است که در اثر استفاده از قطعات فرسوده، زمینه سانحه ایجاد شود اما نقص حادث چیزی است که خارج از کنترل راننده بوده و نمی توان آن را به گردن سیستم انداخت.

    **بازبینی مخازن سی ان جی اتوبوسهای پایتخت

    همانطور که شاکری، عضو شورای شهر تهران می گوید، بعد از سانحه اتوبان آزادگان تاکید زیادی بر معاینه فنی ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت شد، از جمله طرح استاندارد سازی مخازن سوخت اتوبوسهای گازسوز تهران با نظارت شرکت واحد

    اتوبوسرانی تهران، در ماههای گذشته به طور کامل اجرا شد.

    به گفته مدیرعامل این شرکت، از میان حدود 7 هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد تهران، در طرح استانداردسازی اتوبوسهای گازسوز پایتخت، 2 هزار و 196 اتوبوس بخش دولتی و خصوصی، آزمایش و بازبینی فنی شدند و 594 مخزن «سی ان جی» به وسیله کارشناسان معیوب شناخته و از رده خارج شدند.

    او تاکید میکند که در این آزمایشها، کارشناسان فنی نحوه عملکرد مخازن سی ان جی را مطابق با استانداردهای موسسه استاندارد و رعایت سازوکارهای مطمئن مورد کنترل قرار داده اند.

    به گفته او، این بازبینی منجر به شناسایی 594 مخزن سی ان جی معیوب شد.

    بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیتی که معاینه فنی در تضمین سلامت خودرو دارد، داشتن آن نه تنها آرامش خیال مسافران و سرنشینان خودرو را به دنبال دارد بلکه در کاهش آلودگی هوا نیز موثر خواهد بود، تا اندازهای که مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران معتقد است انجام معاینه فنی خودرو 35 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر است. بنابراین هم تامین ایمنی و کاهش تصادفات و هم کاهش آلودگی هوا، از نتایج مثبت انجام معاینه فنی منظم خودروهای حمل و نقل همگانی خواهد بود.

    در این زمینه به نظر می رسد اقدامات مطلوبی در پایتخت، با نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی و همکاری ستاد معاینه فنی در حال انجام است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو