فونیکسریمکسبهتام

دوئل سایپا و ایران‌خودرو بر سر سهام سرخابی‌ها

عصر خودرو : یروز پاکت‌های مزایده سهام پرسپولیس و استقلال باز شد. ۳مشتری خواستار خرید سهام پرسپولیس و یک مشتری خواستار خرید سهام استقلال بود. نتایج این مزایده آخر این هفته یا یکشنبه هفته بعد مشخص می‌شود اما گمانه زنی‌ها حاکی از برنده شدن ایران‌خودرو و سایپا در این مزایده است.

دوئل سایپا و ایران‌خودرو بر سر سهام سرخابی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین، شایعات مثل همیشه درست از آب در آمد، سایپا و ایران‌خودرو مشتریان سهام پرسپولیس و استقلال هستند. این دو شرکت بزرگ خودروساز قبلا هرنوع تلاش برای خرید سهام سرخابی‌ها را تکذیب کرده بودند اما دیروز ایران‌خودرو از طریق شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای خرید سهام استقلال و سایپا از طریق شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار برای خرید سهام پرسپولیس اقدام کردند.

    در مزایده چهارم 4شرکت استیل اذین، بهنام پیشرو کیش، سرمایه‌گذاری سمند، متعلق به ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار، متعلق به گروه سایپا شرکت کردند و هر کدام ارقام مختلفی را برای خرید سهام سرخابی‌ها پیشنهاد کردند. برخی اطلاعات دریافتی نشان می‌دهدکه به‌احتمال زیاد اهلیت 2خریدار دیگر به غیراز شرکت‌های متعلق به ایران‌خودرو و سایپا تأیید نمی‌شود و سهام سرخابی‌ها به خودروسازان خواهد رسید.

    به این ترتیب با وجود اینکه هیچ همایشی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای بازاریابی سهام پرسپولیس و استقلال برای معرفی پتانسیل‌های اقتصادی این دو باشگاه برگزار نشد 4مشتری در مزایده سهام این دو باشگاه شرکت کردند که به‌نظر می‌رسد اگر بازاریابی علمی برای فروش سهام این دو باشگاه برگزار می‌شد اپراتور‌های پولدار تلفن همراه هم ممکن بود در این مزایده شرکت کنند.

        پیشنهاد خریداران چقدر بود

    جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد رقم‌های پیشنهادی خریداران به همشهری گفت: سهام پرسپولیس 3خریدار و سهام استقلال یک متقاضی خرید داشت. او گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سمند به‌عنوان تنها خریدار سهام استقلال 290میلیارد تومان برای در اختیار گرفتن سهام استقلال پیشنهاد کرد. او درباره 3متقاضی خرید سهام پرسپولیس نیز گفت: شرکت استیل‌آذین با ارائه پیشنهاد 332میلیارد تومانی بیشترین پیشنهاد را ارائه کرد. بعد از استیل آذین شرکت بهنام پیشرو کیش با ارائه پیشنهاد 329میلیارد تومانی دومین پیشنهاد را برای خرید سهام این باشگاه ارائه کردو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار هم با ارائه پیشنهاد 290میلیارد تومانی متقاضی سوم سهام پرسپولیس بود.

        رقم بالاتر به‌معنای برنده‌شدن نیست

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در حاشیه برگزاری مزایده سهام سرخابی‌ها در سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد ارائه پیشنهاد بالاتر به‌معنای برنده شدن در مزایده نیست. این می‌تواند سیگنالی باشد به‌معنای اینکه اهلیت برخی خریداران تأیید نخواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: ارائه رقم بالاتر در مزایده چهارم باشگاه‌های پرسپولیس به‌معنای برنده بودن آن شرکت نیست. میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی گفت: اول بودن در مزایده به‌معنای برنده بودن آنها نیست. هیأت واگذاری پس از مشخص شدن نفر اول به اهلیت او می‌پردازد و سپس برنده اعلام خواهد شد. البته در مزایده قبلی نقصی در شرکت استیل آذین وجود داشت که ما به آنها تذکر دادیم. امیدواریم این تذکر مفید واقع شده باشد.

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تنها متقاضی خرید باشگاه استقلال گفت: اگر اهلیت این شرکت ثابت نشود برای مزایده بعدی باشگاه استقلال دوباره تصمیم‌گیری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه اگر یکی از شرکت‌ها موافق نباشد رقم پیشنهادی هیچ شرکتی را اعلام نخواهیم کرد. عبدالله پوری‌حسینی با اشاره به مزایده چهارم واگذاری پرسپولیس و استقلال اظهارداشت: خوشبختانه 4متقاضی خرید پرسپولیس و استقلال به موقع سپرده‌های خود را برای شرکت در مزایده واریز کردند. فقط مانده که هیأت 3نفره واگذاری، اهلیت دوستان را تأیید کند. به این ترتیب برنده مزایده تا یکشنبه آینده اعلام می‌شود.

        مناسبات خانوادگی متقاضیان خرید با خودروسازها

    شرکت نیوان ابتکار مالک 32درصد از سهام پارس خودرو معادل 300میلیارد تومان سرمایه‌دارد. این شرکت همچنین مالک سهام اکثر شرکت‌های گروه سایپا مانند سرمایه‌گذاری رنا، زامیاد و سایپا کاشان است. از ترکیب سهامداران این شرکت اطلاعاتی در دست نیست اما گویا شرکت‌های پارس‌خودرو، سایپا دیزل، زامیاد و وامکو از سهامداران اصلی این شرکت هستند. شرکت نیوان ابتکار در سال1386 نخستین شهرک خصوصی به نام شهرک صنعتی سایپا را در شهرستان گلپایگان ساخت.

    تا سال83 این شرکت درمجموع 17واحد صنعتی بزرگ و 16واحد صنعتی کوچک به نام کارگاه ساخت و نهایتا در سال1386 سهام این شرکت توسط گروه سایپا خریداری شد. سرمایه‌گذاری سمند هم با دراختیار داشتن 47درصدازسهام ایران‌خودرو دیزل مالک اصلی سهام این شرکت است و 30درصد از سهام سرمایه‌گذاری سمند نیز در اختیار شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرواست. این شرکت همچنین 21درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری سمند در سال1383 تاسیس شد و هدف از تاسیس این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به گروه صنعتی ایران‌خودرو، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، برای ایران‌خودرو بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط