فونیکسریمکسبهتام

حمایت وزیر از ورود خودروسازان به خرید سرخابی‌ها

عصر خودرو : متقاعد شدن خودروسازان برای خرید سرخابی‌های بدون مشتری و حمایت صریح وزیر صنعت از این اقدام، واکنش مجلس را به دنبال داشته و نعمت زاده را با اخطار استیضاح مواجه کرده است، اقدامی که به اعتقاد برخی،با هدف سیاسی و به منظور بهره‌برداری از محبوبیت و برد وسیع تبلیغات از کانال این باشگاه ها در انتخابات آتی مجلس صورت می‌گیرد.

حمایت وزیر از ورود خودروسازان به خرید سرخابی‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از فارس، روز گذشته ایران خودرو و سایپا در حالی برای خرید استقلال و پرسپولیس در مزایده واگذاری این تیم‌ها شرکت کردند که به گفته برخی منابع، هدف اصلی از این اقدام، بهره‌برداری سیاسی برای استفاده تبلیغاتی در انتخابات دور دهم مجلس است تا از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال کشور در این زمینه بهره گرفته شود.

    در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری سمند متعلق به ایران خودرو متقاضی خرید استقلال است.

    هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو که خودش را یک استقلالی معرفی می‌کند، هم اکنون رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سمند است و به عنوان عضو غیر موظف و به نمایندگی از طرف شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در این شرکت سرمایه‌گذاری حضور دارد.

    شرکت توسعه و صنعتی نیوان ابتکار نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه سایپا تقاضای خود را برای خرید سهام پرسپولیس ارائه کرده و در مزایده واگذاری این تیم شرکت کرده است.

    این اقدام خودروسازان  پس از انتقاد فارس در گزارشی که عصر دیروز در این باره منتشر شد مورد حمایت قاطع وزیر صنعت قرار گرفت که موضعگیری وی در این مورد به عنوان یک عضو کابینه، نشان دهنده تمایل دولت به این مسئله است.

    نعمت زاده در حالی از سرمایه‌گذاری ایران خودرو در خرید تیم استقلال حمایت کرده که این شرکت با مشکل هزینه بالای تولید و بدهی به قطعه‌سازان مواجه است.

    حمایت وزیر صنعت از اقدام اخیر اولین شرکت خودروساز کشور در جای خود قابل توجه است، همانطور که موضع اخیر وزارت صنعت در مورد حضور دوباره پژو در ایران و تأکید بر این مسئله که فرانسوی‌ها هیچ خسارتی به ایران وارد نکرده‌اند، جالب و قابل تامل بود.

    * حمایت وزیر صنعت از واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان بدهکار

    محمدرضا نعمت‌زاده ، وزیر صنعت معدن و تجارت روز گذشته در مورد لزوم توجه خودروسازان به امور تولیدی به جای باشگاه‌داری تأکید کرد: یقین دارم همانطوری که دیگر تیم‌های وابسته به صنایع به خوبی اداره می‌شود، خودروسازان با خرید استقلال و پرسپولیس آنها را بهتر اداره می‌کنند و هواداران هم قطعاً حمایت خواهند کرد.
    وزیر صنعت افزود: اغلب یا تمام تیم‌های خوب فوتبال چه در آذربایجان ،اصفهان، خوزستان و تهران به نحوی وابسته به یکی از صنایع کشور هستند و همین حالا هم ایران خودرو و سایپا تیم دارند.

    این در حالی است که اداره استقلال و پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم‌های فوتبال کشور قابل مقایسه با دیگر تیم‌ها نیست و علاوه بر این، اختلاف زیادی بین هزینه نگهداری این تیم‌ها وجود دارد.

    از سویی در حال حاضر خودروسازان با بدهی 4500 میلیارد تومانی به قطعه‌سازان روبرو هستند و به گفته کارشناسان، هزینه تیم‌داری نیز باعث بالارفتن مخارج آنها خواهد شد که این مسئله در افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان و رشد قیمت تولیدات و فروش خودرو نیز موثر خواهد بود.
    وزیر صنعت در این مورد معتقد است: موضوع خرید دو باشگاه ربطی به وضع بد خودروسازان ندارد، چرا که  خودروسازان روزی 4 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند و توان مالی آنها چه ضعیف و چه قوی باشد، به خاطر مسایل دیگری است.
    در چنین شرایطی مشخص نیست دلیل اصرار وزیر صنعت که مسئولیت تقویت بخش تولید و صنعت کشور را بر عهده دارد، بر موضوع واگذاری تیم های فوتبالی به شرکت‌هایی که همواره از بحران مالی می‌نالند و درد تامین مالی دارند، چیست، اگر صنعت خودرو کشور مشکل تامین مالی و نقدینگی ندارد چرا تاکنون چنین تأکیدی برای پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان و اختصاص منابع مالی به تولید قطعات صورت نگرفته است؟

    * استیضاح وزیر صنعت در دستور کار نمایندگان مجلس

    تأکید نعمت زاده بر باشگاه‌داری خودروسازان در عین حال از چشم مجلسی‌ها نیز دور نماند و اعضای کمیسیون صنایع مجلس روز گذشته در این مورد از وزیر صنعت توضیح خواستند،اما در نهایت نعمت زاده نتوانست آنها را قانع کند و به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع، موضوع واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس وزیر صنعت را به پای میز استیضاح خواهد کشاند.

    در جلسه روز گذشته در مجلس، اعضای کمیسیون صنایع با اشاره به بدهکار و یا زیان‌ده بودن شرکت‌های بزرگ خودروساز، ورود آنها را به امور باشگاه‌داری آن هم در حد دو باشگاه بزرگ فوتبالی کشور، به صلاح صنعت و اقتصاد کشور ندانسته و پرداختن خودروسازان به امور تولیدی و برنامه‌ریزی برای رشد صنعت خودرو را خواستار شدند، نه هزینه‌کرد برای فعالیت‌های غیر تولیدی.

    روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در این مورد گفت: خودروسازان مشکلات مالی دارند، به طوری که یکی از خودروسازان، بودجه امسالش را با 1200 میلیارد تومان زیان انباشته بسته است و حال با این وضع می خواهد 300 میلیارد تومان خرید کند و علاوه بر آن 100 میلیارد تومان هم برای هزینه های جاری باشگاه بپردازد.

    * تحمیل باشگاه‌داری به خودروسازان، قیمت خودرو را افزایش می‌دهد
    سخنگوی کمیسیون صنایع با بیان اینکه امروز 77 درصد مشکلات صنعت خودرو، مالی است و این خرید برای خودروساز هم مشکل مالی ایجاد می کند، افزود: وقتی این هزینه سنگین را بر خودروسازی تحمیل می‌کنید، قیمت تمام شده خودرو را بالا می برد و باز هم خودرو را با افزایش قیمت، دست مصرف کننده می دهند.
    وی گفت: خودروسازان هر چقدر کمبود منابع داشته باشند، دستشان را در جیب مردم می‌کنند و از طرفی در بحث خصوصی سازی هم می بینیم شبه دولتی‌ها وارد می شوند.
    عباسپور افزود: با وجود اینکه اعضای کمیسیون صنایع و معادن از وزیر صنایع در این خصوص سوال و انتقاد کردند، اما وزیر محکم ایستاد و از این موضوع دفاع کرد.
    به گفته وی، این دو باشگاه هر کدام 15 تا 20 میلیون نفر طرفدار دارند و وقتی چالش در حوزه ورزش به وجود می‌آید، دولت، مجلس و وزارت صنعت و خودروسازان باید جواب بدهند.
    سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: این کمیسیون و مجلس وارد می شود و اولین کاری که می کنیم بحث استیضاح و تذکر را خواهد بود.

     ایران خودرو و سایپا در حالی برای خرید سهام پرسپولیس و استقلال در مزایده واگذاری سرخابی‌ها شرکت کرد‌ه‌اند که طی سال‌های اخیر همواره از کمبود نقدینگی گلایه‌مند بوده و در این راستا اخیراً نیز درخواست افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت محصول را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند.

    باید منتظر ماند و دید نام چه شرکتی به عنوان برنده مزایده پرسپولیس و استقلال اعلام خواهد شد و آیا باشگاه‌داری به دغدغه‌ای جدید در کنار موضوعاتی مانند قیمت تمام شده بالای خودرو، کیفیت پایین، بدهی‌های بانکی و طلب قطعه‌سازان تبدیل خواهد شد یا خیر؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو