فونیکسریمکسبهتام

خیابان های تهران نظم می گیرند

عصر خودرو : اجرای طرح کنترل رانندگی بین خطوط که طرح « خط سفید» نامیده شده است از اواخر سال گذشته در برخی مناطق تهران آغاز شد و حالا اجرای گام دوم این طرح درمحدوده بازار بزرگ تهران و محدوده طرح ترافیک آغاز شده است .

خیابان های تهران نظم می گیرند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بی توجهی  به رانندگی بین خطوط  را می توان یکی از عواملی دانست که از گذشته تا کنون خیابان های تهران را با ترافیک و بی نظمی و همچنین حوادث رانندگی مواجه کرده است .

    رعایت نکردن  فاصله قانونی بین دو خودرو، ، استفاده نکردن از چراغ راهنما، تغییر مسیر ناگهانی از جمله رفتارهای نادرست رانندگی است که مشکلات بسیاری را در خیابان های تهران پدید آورده است.

    این مشکلات سبب شده تا  با همکاری شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی اجرای  طرح خط سفید از سال گذشته اجرا شود .

    یکی از نکات قابل توجه برای اجرای این طرح آماده بودن زیرساخت های اجرای این طرح از جمله خط کشی مناسب خیابان ها است . چنانچه چنین زیرساخت هایی برای رانندگی بر اساس قوانین در خیابان های شلوغ این شهر آماده نباشد نمی توان انتظار زیادی در تحقق اهداف این طرح  داشت .

    بر همین اساس  تشکری هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران  اعلام کرده است که از حدود یک سال گذشته تدارک زیرساخت های این کار آغاز شده است. بر این اساس بسیاری از المان های شهر در این راستا از جمله خط کشی ها، ضربه گیرها، استوانه های ارتجاعی، دوربین های نظارتی نصب و تکمیل شده است.

    از سوی دیگر بنا بر گزارش ها   بخش زیادی  از تصادفات  در سطح شهر به دلیل رعایت نکردن  حق تقدم و فاصله جانبی است و به گفته مسوولان براساس محاسبات ابزارهای مدل‌سازی، رانندگی بین خطوط  به تنهایی باعث کاهش 20 تا 30 درصدی بار ترافیک می‌شود.

    همچنین  به گفته کارشناسان 10درصد از تصادفات شهر تهران به دلیل تغییر مسیر و عدم رعایت حق تقدم است  و مجریان طرح خط سفید امیدوارند که با اجرای این طرح و با مشارکت مردم  این رقم کاهش یابد.

    همانگونه که کارشناسان ترافیک تاکید می کنند فرهنگ سازی یکی از نکات مهم در تحقق این هدف خواهد بود . به عنوان مثال  بر اساس آمار ارایه شده 80 هزار راننده تاکسی در تهران روزانه بیش از چهار و نیم میلیون مسافر را جابه ‌جا می کنند که  می‏ توانند  با رعایت قوانین  رانندگی از جمله رانندگی بین خطوط   تأثیر زیادی در کاهش ترافیک و بی نظمی ها داشته باشند.

    به گفته  معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در اجرای طرح خط سفید موضوع تغییر رفتار شهروندان در رانندگی است و اگر مردم به این موضوع توجه کنند که شهر بیش از هر زمان دیگری به انظباط نیاز دارد، همان طور که کمربند ایمنی با خواست مردم تبدیل به یک فرهنگ شد، این نظم نیز با کمک مردم شکل خواهد گرفت.

    در همین حال عین‌الله جهانی، معاون آموزشی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز در نشست همایش آموزشی سفیران پیشتاز خط سفید که سال گذشته در منطقه 20  برگزار شد  فرهنگ‌سازی، آموزش، کنترل و نظارت را  باعث اجرای بسیاری از طرح‌های خوب ترافیکی دانسته و یادآور شد  چنانچه خودروها بین خطوط حرکت کنند و از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند ضمن برخوداری از ترافیک روان، شاهد نظم، امنیت و کاهش تصادفات در معابر شهر خواهیم بود.

    وی درنشست همایش آموزشی سفیران پیشتاز خط سفید که با هدف آموزش رانندگان تاکسی  در منطقه 20 برگزار شد با تاکید بر نقش انضباط ترافیکی با محوریت خط سفید در تردد خودروها و کاهش ترافیک و تصادفات گفت: حضور پلیس راهنمایی رانندگی و دوربین‌های نظارتی در ایجاد نظم و امنیت شهر مهم است و امید است به‌زودی رانندگان تاکسی به عنوان افرادی که مدت زمان طولانی در سطح شهر تردد دارند به جایگاهی برسند که نیازی به نظارت دوربین‌ها و پلیس راهنمایی نداشته باشند.

    نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد تعیین جریمه در نظر گرفته شده برای اینگونه تخلفات است که  در این راستا رعایت نکردن حرکت بین خطوط 40 هزار تومان و تجاوز به گذرگاه عابرپیاده که در میان شهروندان به عنوان طرح ایست به احترام زندگی شناخته شده 20 هزار تومان جریمه خواهد داشت.

    به این ترتیب انتظار می رود با اجرای این طرح در مناطق مختلف تهران و با همکاری شهرندان علاوه بر کاهش ترافیک و تصادفات  دیگر شاهد تصاویر تاسف آور از درهم پیچیدگی خودروها در خیابان های این شهر نباشیم .

    *فهیمه صاحبی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو