فونیکسریمکسبهتام

توپ سرگردان کرایه تاکسی‌ها در زمین دولت پس از بنزین تک‌نرخی

عصر خودرو : با تک نرخی شدن سوخت، بار دیگر دعوای کرایه تاکسی بین راننده و مسافر جان گرفته، اینطور که برخی از مسئولان می گویند کرایه یک مسیر ۲ کیلومتری در تهران، از دیروز به صورت غیررسمی از نرخ ۷۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان افزایش یافته و البته مردم هم در شش و بش دادن و ندادن این کرایه اضافه هستند.

توپ سرگردان کرایه تاکسی‌ها در زمین دولت پس از بنزین تک‌نرخی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  خبرآنلاین، حذف بنزین سهمیه ای با وجودی که تنها به هر خودروی شخصی 18 هزار تومان هزینه ماهانه اضافه می کند، ولی جو روانی نامشخصی در جامعه به وجود آورده که البته در این بین برخی از رانندگان تاکسی هم فرصت را غنیمت شمرده اند و به صورت سرخود و غیرقانونی کرایه ها را اضافه کرده اند.

    حبیب کاشانی، خزانه دار شورای شهر که قانونا، یکی از مسئولان نرخ گزاری بر حمل و نقل عمومی است، در این باره به خبرآنلاین می گوید: من مسئله را در صحن علنی شورا هم توضیح دادم. دیروز از متروی طرشت به سمت خیابان شهید "بایندریها" مسیری که حدود 2 کیلومتر است، با تاکسی حرکت کردیم، کرایه این خط قبلا 700 تومان بود که پس از گران شدن قیمت بنزین، به 1200 تومان رسید."

    کاشانی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری مسئول نظارت بر کرایه های تاکسی هستند، گفت: به تاکسی رانی و شهرداری تهران تذکر می دهیم در این روزها که وضعیت کرایه ها به هم ریخته، با استقرار بازرسان در خطوط تاکسی رانی، به دریافت کرایه های قانونی نظارت کنند.

    این عضو شورای شهر درباره اینکه آیا قرار است کرایه های تاکسی به صورت قانونی و با مصوبه شورای شهر باز هم گران شود، گفت: اولا قرار نیست کرایه ها خودسرانه افزایش یابد و هر کس به میل خود خدماتش را گران کند، ولی باید وضعیت رانندگان تاکسی را در هم در نظر داشت که مجبورند به جای بنزین 700 تومانی، از بنزین 1000 تومانی استفاده کنند و دست کم 40 درصد به هزینه سوخت آنها اضافه شده است.

    کاشانی همچنین گفت: طبیعتا باید درباره این اضافه هزینه رانندگان تاکسی هم فکری کرد، شخصا با رئیس شورای شهر مکاتبه می کنم تا در این باره فکری شود. البته از دولت هم می خواهیم تبعات تصمیمی را که گرفته در افزایش هزینه حمل و نقل عمومی مطالعه کند و برای جبران ضرر و زیان تاکسی رانها اقدامی کند.

    چمران: تاکسیران ها قبلا هم مردانگی کردند و کرایه ها را افزایش ندادند

    رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان جلسه علنی امروز این نهاد درباره افزایش کرایه تاکسی ها، به صراحت مخالفت خود را در جمع خبرنگاران اعلام کرد و گفت: چنین افزایشی در شورای شهر، شهرداری و دولت مطرح نیست.

    مهدی چمران درباره نظر تاکسیرانها درباره افزایش کرایه هم خبر داد و گفت: ممکن است تاکسیرانها چنین درخواستی داشته باشند ولی به نظر می رسد الان که نرخ سوخت گران شد، بلافاصله کرایه ها هم گران شود، این به صلاح مردم نیست. یادتان هست قبلا هم زمانی که نرخ سوخت افزایش یافت، چند ماه گذشت و بعد درباره افزایش کرایه ها تصمیم گیری شد. تاکسیرانان هم مردانگی کردند و با مردم همکاری کردند تا چند ماه بعد کرایه ها زیاد شود. فعلا افزایش کرایه ها در شورا مطرح نیست.

    نماینده مجلس: دولت از تاکسی داران حمایت کند

    یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از دولت خواسته برای تاکسی رانها، طرح حمایتی تصویب کند.

    نادر قاضی پور درباره تک نرخی شدن بنزین اظهار نظر کرده که باید طرح حمایتی از تاکسی رانان کل کشور، صاحبان مینی بوس و اتوبوس باید در دستور کار قرار گیرد.

    نادر قاضی پور در نشست علنی مجلس در قالب اخطار قانون اساسی گفت: خیلی خوشحال هستیم که بنزین تک نرخی شد تا رانت ها از بین برود، اما این موضوع باعث افزایش مصرف خواهد شد.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:همچنین این اقدام باعث می شود تا مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
    او از دولت خواست که بحث حمل و نقل شهری و بین شهری را در اولویت قرار دهد و گفت در صورتی بی توجهی به هزینه های افزایش قیمت سوخت، تاکسیرانان، صاحبان اتوبوس و مینی بوس با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

    دریافت کرایه تاکسی بیش از مصوبه، غیرقانونی است

    رئیس کمیته حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران هم درباره افزایش غیررسمی نرخ کرایه ها گفته: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه افزایش کرایه تاکسی ها در سطح شهر تهران را در سال 93 تصویب و از اوایل سال 94 نیز اجرایی شد بنابراین تاکسی ها حق افزایش نرخ بیش از قیمت مصوب را ندارند.

    محسن سرخو در این باره گفته: در حال حاضر سهمیه بنزین تاکسی‌ها قطع نشده است و از طرفی نیز اکثر تاکسی های شهر تهران دوگانه سوز بوده و از سوخت CNG نیز استفاه می‌کنند ، بنابراین افزایش کرایه ها در این مقطع منطقی نیست و سازمان تاکسی رانی باید نظارت خود را بر اجرایی شدن مصوبه شورا در خصوص نرخ کرایه ها افزایش دهد.

    به گفته این مقام مسئول هرگونه افزایش نرخ کرایه توسط تاکسی‌ها خلاف قانون است و افزایش کرایه در هر مقطعی نیاز به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دارد.

    شاکری: توپ بی نظمی در کرایه ها را دولت به زمین مردم شوت کرده و خودش تدبیر کند

    یک عضو دیگر شورای شهر نیز درباره افزایش غیررسمی کرایه های تاکسی به خبرآنلاین گفت که دولت باید در این باره فکری کند. مجتبی شاکری با اشاره به اینکه "دولت توپ بی نظمی در کرایه ها را به جامعه شوت کرده" گفت: قانون به شورای شهر اجازه داده در ابتدای هر سال کرایه ها را اضافه کند، ما یک بار این کار را در اسفندماه 93 کردیم که از فروردین ماه امسال اجرایی شد و دیگر نمی توانیم و قصد هم نداریم کرایه ها را زیاد کنیم.

    شاکری درباره بی نظمی در بازار حمل و نقل عمومی گفت: کسی قرار نیست وسط سال، نرخ کرایه ها را تغییر دهد ولی تصمیمی که دولت گرفته، باعث شده مردم اعم از تاکسی دار و مسافران، نتوانند هزینه ها و مخارج خود را تنظیم کنند. دولت در ابتدای امسال 14 درصد حقوق کارمندان را افزایش داد و مردم خود را با این افزایش هزینه، تنظیم کردند، الان یک شبه نرخ بنزین را 40 درصد گران می کند و طبیعی است مردم نتوانند هزینه های خود را تنظیم کنند.

    این عضو شورای شهر درباره چاره وضعیت غیرشفاف فعلی گفت: دولت زمانی که نرخ سوخت را بالا می برد باید درباره عوارض این کار فکر می کرد. الان هم دیر نشده و باید برای جبران هزینه زندگی تاکسی دارها فکری کند و از آنها حمایت کند.

    با وجودی که هر مسئولی درباره نرخ کرایه های نابسامانی که این روزها با هر خبر و تصمیم، زیر و بالا می شود، نظری دارد، جامعه راه خود را می رود. برخی تاکسی رانها، نرخ کرایه خدمات خود را غیررسمی افزایش داده اند و مردم هم گاهی می پردازند و گاهی ترجیح می دهند زیاده خواهی این تاکسی رانها را با اخم و بالابردن صدایشان، تعدیل کنند. انگار بلاتکلیفی در حمل و نقل شهری تهران میراثی ماندگار شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو