فونیکسریمکسبهتام

پیشنهاد منطقی برای شراکت با خودروسازان خارجی

عصر خودرو : مدیرعامل اسبق ایران خودرو ظرفیت بازار خودرو ایران را ۱.۶ میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: چنانچه این میزان به۴ بخش تقسیم شده و در اختیار۴ کمپانی دنیا قرار گیرد، اوضاع شراکت با خارجی‌ها متفاوت خواهد شد.

پیشنهاد منطقی برای شراکت با خودروسازان خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، منوچهر منطقی در نشست  تحریم و خودتحریمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در شرایط تحریم بنگاه‌ها باید به نکاتی همچون تامین مالی، شبکه سازی و رونق شبکه های داخلی و خارجی توجه داشته باشند؛ مثل همان کاری که کشورهای چین و کره شمالی در شرایط تحریم انجام دادند.

    رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: کره شمالی که تحریم‌های بسیار سنگین تری از ایران را نیز تجربه می کند، سه راهبرد فناوری دفاعی و هسته ای، توسعه فناوری کشاورزی و صنایع فلزی پایه را در دستور کار قرار داده است که به نظر می رسد می تواند برای ایران نیز مفید باشد.

    وی تصریح کرد: وقتی که یک تحریم بر علیه کشوری صورت می گیرد، بدترین حالت این است که از به کارگیری برخی فناوری‌ها غافل شد، این در شرایطی است که کره شمالی بر روی پدافند و آفند کار بسیار زیادی انجام داده و از دولت‌های چین و روسیه نیز در این زمینه بهره گرفته است. همان طور که چین و روسیه برای ایران هم مهم هستند، بنابراین در شرایط تحریم، توجه به دولت‌هایی که با ایران رابطه استراتژیک دارند، بسیار مهم است.

    منطقی در ادامه به بررسی شرایط تحریمی چین پرداخت و گفت: راهبرد چین در شرایطی که به لحاظ دسترسی به فناوری‌ها از سوی آمریکا تحریم شده بود، تمرکز بر روی تحقیق و توسعه بود؛ به این معنا که در شرایط تحریم 7 میلیارد دلار در فناوری‌های پیشرفته خود هزینه کرده و هیچ گاه تحقیق و توسعه را متوقف نکرد.

    به گفته وی، چین توانست از بازار خود به خوبی استفاده کند و با کشورهایی وارد معامله شود که در قبال در اختیار گرفتن بخشی از بازار یک میلیارد دلاری اش، فناوری های نوین روز دنیا را به این کشور وارد نمایند.

    رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: ظرفیت بازار خودروی ایران 1.6 میلیون دستگاه است که چنانچه این ظرفیت به 4 بخش تقسیم شده و هر بخش در اختیار یکی از کمپانی های مقتدر دنیا در عرصه خودرو قرار گیرد، آنگاه اوضاع حتما نسبت به شرایط فعلی در شراکت با خودروسازان خارجی متفاوت خواهد بود و آنها حاضر می شوند وضعیت بهتری را در شراکت با ایران در نظر بگیرند.

    منطقی ادامه داد: تمرکز بر فناوری‌های نانو، آی تی، بیوتکنولوژی و یا ترکیبی از آنها به طور قطع می تواند برای ایران یک گام جهشی بلند باشد، همان طور که از سال 2020 عمده تحولات فناوری دنیا بر روی ترکیبات مذکور در بخش فناوری متمرکز خواهد بود.

    وی اظهار داشت: یکی دیگر از راهبردهای چین در شرایط تحریم، خرید بنگاه‌های خارجی با فناوری پیشرفته بود که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بودند که این امر بخشی از نیاز این کشور به تکنولوژی را مرتفع کرد.

    منطقی ادامه داد: در ایران نیز برخی بنگاه‌ها در شرایط تحریم توانستند با در اختیار قرار دادن بخشی از بازار خود به شرکت‌های مطرح دنیا، بخشی از تکنولوژی را در اختیار بگیرند.

    وی در ادامه به بررسی عملکرد سازمان انرژی اتمی در شرایط تحریم پرداخت و خاطرنشان کرد: سازمان انرژی اتمی علی‌رغم ساختار دولتی خود، دسترسی به فناوری طراحی، تولید و ساخت تجهیزات هسته ای را به دست آورد که این امر مرهون نوآوری در ساختار این سازمان است که توانست یک ساختار چالاک را ایجاد کرده و البته مدیران از ریسک پذیری بالایی برخوردار بودند.

    رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در ادامه به بررسی وضعیت ساخت پهپادها در کشور پرداخت و گفت: نمونه های خارجی پهپاد به روش مهندسی معکوس از سوی ایرانی‌ها ساخته شده و این در شرایطی است که علی رغم محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد اما به هر حال ایران توانسته به این فناوری دست پیدا کند.

    منطقی افزود: ایجاد مراکز طراحی مشابه کشورهای پیشرفته از جمله الزامات شرایط فعلی ساخت پهپاد در کشور است که باید خود را به فناوری روز دنیا مجهز کرد.

    وی گفت: شرایط ویژه قانونی و ریسک پذیری برای بنگاه‌ها باید از طرف دولت ایجاد شود، ضمن اینکه در ایران به علت عدم انسجام دستگاه‌ها، این امر به صورت کامل محقق نشده است.

    منطقی خواستار به کارگیری وسیع دانشگاه‌ها در عرصه های مختلف اقتصادی و علمی شد و خاطرنشان کرد: تغییر پارادایم دسترسی به فناوری، وجود مدیرانی که به توسعه فناوری درون زا تسلط داشته باشند و نیز تقبل ریسک پذیری از سوی بنگاه‌ها در دوره تحریم و پساتحریم بسیار می تواند یاری رسان بهبود وضعیت باشد، ضمن اینکه همه جریان‌های سیاسی باید بر روی منافع ملی تفاهم کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط