فونیکسریمکسبهتام

برگه معاینه فنی پایتخت؛ شرط تردد در محدوده کم آلاینده

عصر خودرو : با نزدیک شدن به موعد مقرر برای اجرای طرح منطقه کم آلاینده(LEZ) درتهران، اعلام شد که تنها معاینه فنی در مراکز ۱۴گانه پایتخت برای حضور در منطقه کم آلاینده پذیرفته می‌شود.

برگه معاینه فنی پایتخت؛ شرط تردد در محدوده کم آلاینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین، هم‌اکنون 3میلیون خودرو در پایتخت تردد می‌کنند که باید به‌زودی برای تردد در شهر به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند. معاینه فنی یکی از مهم‌ترین عوامل اجرای منطقه کم انتشار است که به‌زودی در تهران به اجرا درمی‌آید. بنابر اعلام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اطلاعات گواهی معاینه فنی صادره از مراکز مجاز معاینه فنی مستقر در سایر شهرهای استان تهران به شرط اینکه به روش مکانیزه انجام شده و اطلاعات آن به‌صورت آنلاین در اختیار ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قرار داده شده باشند، به‌عنوان معاینه فنی معتبر قلمداد می‌شود. به گفته ولی آذروش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، 14مرکز مجاز معاینه فنی تهران می‌توانند روزانه به 6هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه کنند. معاینه فنی هرخودرو در این مراکز کمتر از 15دقیقه طول می‌کشد ولی تنها از30درصد ظرفیت این مراکز استفاده می‌شود.

        پلیس فقط تهران را قبول دارد

    برای تردد در معابر پایتخت، تنها معاینه فنی خودروهایی که از مراکز مکانیزه معاینه فنی شهر تهران کارت و برچسب اخذ کرده‌اند، برای پلیس معتبر است. این قانون را شورای اسلامی شهر تهران هفته گذشته تصویب کرد. در حال حاضر یکی از معضلات و دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در ارتباط با آلودگی هوای کلانشهر تهران است که حل این معضل مستلزم اقدامات و تصمیمات فوری در این زمینه است. در چند سال اخیر تلاش‌ها و اقدامات اجرایی متعدد توسط دولت و شهرداری تهران انجام شده است. یکی از این گام‌ها که با مطالعات راهبردی شهرداری تهران و استفاده از الگوهای موفق کشورهای پیشرفته انجام شده و پس از تصمیم شورای‌عالی ترافیک، 12خرداد به تصویب شورای شهر تهران رسیده، طرح مناطق کم‌انتشار آلایندگی است. طبق این طرح، تردد خودروها در مناطق مشخص براساس سطح تکنولوژی تولید، سن خودرو و وضعیت معاینه فنی طبقه بندی و بر آن اساس مجوز تردد صادر می‌شود. براساس ماده 2مصوبه شورای شهر رانندگانی که قصد تردد در منطقه رینگ زوج و فرد(فعلی) و رینگ سبز طرح مناطق کم انتشار آلایندگی(آینده) را دارند مکلفند برای اخذ معاینه فنی تنها به یکی از مراکز مکانیزه شهر تهران مراجعه کنند. از سویی خودروهایی که فاقد معاینه فنی شهر تهران هستند، توسط دوربین‌های نظارت تصویری شناسایی شده و در نهایت به‌صورت نرم‌افزاری اعمال قانون و قبض جریمه همراه نداشتن برگه معاینه فنی برای کلیه این خودروها توسط نیروهای راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.

        طرحی بر پایه معاینه فنی

    طرح LEZ یا محدوده کم انتشار آلایندگی از سال گذشته در تهران مطرح شد. در این طرح که بر پایه معاینه فنی شکل گرفته، خودروها ازلحاظ انتشار آلایندگی به 4دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و در مناطق مربوط به سطح آلایندگی خودروی خود، مجاز به ورود هستند. منطقه کم آلاینده قرار است به‌زودی جایگزین طرح‌های ترافیک تهران شود. این طرح پیش از این در کشورهای موفق در زمینه کنترل آلودگی هوا نظیر آلمان، هلند، سوئد و دانمارک اجرا شده و هم‌اکنون نیز در 225نقطه جهان که با آلودگی هوا روبه‌رو هستند، اجرا می‌شود. تهران نیز برای کاستن از مشکلات و خطرات روز افزون آلودگی هوا ناچار به اجرای چنین طرحی برای تردد خودروها و موتورسیکلت‌هاست که حدود 70درصد گازهای آلاینده شهر را تولید می‌کنند.

        تهران؛ الگویی برای کشور

    معاینه‌فنی خودرو از بعد شهری اثرات بسیاری بر حفظ محیط‌زیست دارد. به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در پایتخت سیستمی درخصوص معاینه فنی خودروها اجرا شده که امروز الگوی کشور است. وی گفت: امروز هر خودرویی که می‌خواهد معاینه فنی بگیرد، پلاکش به‌صورت آنلاین روی خط بازبینی ثبت شده و پارامترها بدون دخالت اپراتورها به‌صورت هوشمند اندازه‌گیری می‌شوند؛ روشی که می‌تواند به‌صورت هوشمند ایمنی خودروها را تضمین کند تا احتمال بروز خطرات را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو