فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردار تهران اعلام کرد:

اعلام جزئیات طرح جایگزین زوج و فرد در تهران

تقسیم بندی براساس آلودگی نه پلاک خودرو

عصر خودرو : معاون شهردار تهران آخرین مراحل اجرایی حذف طرح زوج و فردرا تشریح و در زمینه چگونگی ورود خودروها به محدوده طرح جدید توضیحاتی ارائه کرد.

اعلام جزئیات طرح جایگزین زوج و فرد در تهران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، شهرداری تهران جزئیات طرح جایگزین زوج و فرد در محدوده شهر تهران را اعلام کرد.

    معاون شهردار تهران  گفت: براساس طرح جایگزین زوج و فرد در تهران، از این پس خودروها نه براساس رقم پلاک که براساس میزان آلودگی تولید شده توسط آنها می توانند وارد محدوده زوج و فرد فعلی شوند.

    سیدجعفر تشکری هاشمی اضافه کرد: محدوده طرح زوج و فرد در شهر تهران نیز تغییر خواهد کرد.

    طرح زوج و فرد از سال 1384 در تهران اجرایی شد. براساس این طرح که در ابتدا موقتی و سپس دائمی شد خودروهایی می توانند وارد محدوده زوج و فرد شوند که رقم آخر پلاک آنها براساس روز هفته زوج یا فرد باشد.

    هم اکنون هر خودروی ناقص این قانون، با جریمه 20 هزار تومانی پلیس روبه رو می شود.

    چرا طرح جدید زوج و فرد

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران درباره در مورد چگونگی روند شکل گیری پیشنهاد حدف طرح تردد زوج و فرد در تهران توضیح داد: در سالهای گذشته تجربیات متفاوتی در زمینه ترافیک تهران داشتیم و طرح هایی در این زمینه اجرایی شد که شاید در کوتاه مدت پاسخگو بود ولی در بلند مدت نمی توانست موثر واقع شود از جمله این طرح ها تردد بر مبنای پلاک ذوج و فرد بود که شاید در روزهای آلودگی هوا به لحاظ کاهش حجم ترافیک موثر باشد اما در عمل هدف طراحان از اجرای آن خلوت کردن خیابانها نبود بلکه باید طوری عمل می شد که از حجم آلودگی هوا کاسته شود نه از حجم ترافیک .

    اعلام جزئیات طرح جدید زوج و فرد در تهران / تقسیم بندی براساس آلودگی نه پلاک خودرو

    سید جعفر تشکری ادامه داد: ممکن است با اجرای طرح زوج و فرد تردد در خیابان ها کاهش یابد اما خودروهایی هم می توانند بر مبنای زوج و فرد تردد کند که چندین برابر یک خودرو پاک تولید آلایندگی دارند و این با عدالت و منطق سازگار نبود و لذا بر این مبنا طرحی که نگاهش به آلودگی هوا کاربردی تر بوده و آلودگی را منشاء کیفیت عملکرد موتور خودرو می داند در شهرداری تهران تهیه و به شورای عالی ترافیک ارائه شد.
    تقسیم بندی مجازی خودروها به 4 گروه رنگی

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح جدید خودروها به صورت مجازی به 4 گروه تقسیم می شوند گفت: گروه اول که گروه خودروهای آبی است شامل خودروهای برقی و هیبرید می شود. گروه دوم خودروهای سبز است که این خودروها استاندار های یورو 2 که کف استاندار داخلی است را پاس کرده و دارای معاینه فنی معتبر هستند، گروه زرد شامل خودروهایی که معاینه فنی معتبر دارند ولی از استاند های یورو 2 برخوردار نیستند را شامل شده و گروه قرمز نیز شامل خودروهایی است که استاندارد ها را پاس نمی کنند و در سن فرسودگی هستند .

    وی ادامه داد: مطابق طرح جدید که کلیات آن در شورای عالی ترافیک نیز به تصویب رسید در زمان آلودگی هوا با توجه به قرار گیری هر خودرو در گروه تعریف شده اعمال محدودیت انجام می شود به طوری که خودروهای گروه قرمز اجازه تردد در تهران را ندارند، خودروهای گروه زرد در زمانی که آلودگی هوا به حدی برسد که مخاطراتی برای شهروندان ایجاد کند با محدودیت مواجه شده و برای خودروهای گروه آبی نیز در زمان آلودگی هوا محدودیت کمتری در نظر گرفته می شود.

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون کارشناسان در حال بررسی محدوده اجرایی و مدت زمان طرح هستند و از آنجایی که اجرای آن مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات است لذا کلیه اطلاعات خودروها و اینکه چه استانداردی را شامل می شود و یا دارای معاینه فنی هستند یا خیر با همکاری پلیس راهور ناجا از بانک اطلاعاتی آنها اخذ و در زمانی که محدودیت اعمال می شود دوربین های تصویری با استفاده از همین داده ها اقدام به شناسایی خودروهای متخلف می کنند.

    میزان جریمه ورود به منطقه ممنوعه چقدر است؟

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد میزان جریمه خودروهای متخلف در طرح جدید گفت: مطابق قانون در اینگونه موارد جریمه عبور از منطقه ممنوع برای خودروهای متخلف اعمال خواهد شد که به ازاء هر یکساعت یکبار چنانچه خودروی متخلف در محدوده طرح باشد تکرار می شود.

    در ایران اگرچه تا کنون هیچ آمار رسمی در رابطه با میزان تلفات آلودگی هوا در کلانشهر هایی مانند تهران، مشهد و اصفهان اعلام نشده است اما تجربه کلانشهر های بزرگ دنیا نشان می دهد، آلودگی هوا می تواند منجر به تلفات جانی زیادی برای شهروندان کلانشهرها باشد. چنانچه براساس آمار سازمان ملل خسارت ناشی از آلودگی هوا در ایران تا سال 2008 برابر 8 میلیارد دلار بوده ، که این خسارت ها تا سال 2014 به 11 میلیارد دلار و تا سال 2019 به 15 میلیارد دلار خواهد رسید و این یعنی باید هرچه سریعتر با ارئه طرح هایی که مبتنی بر استفاده از تجربیات روز دنیا باشد و با مشارکت شهروندان به مقابله با این پدیده مرگبار برویم در این میان آن چه مسلم است تا زمانیکه مردم ندانند در معرض چه تهدیدی قرار دارند و خود به عنوان مدعی وارد این عرصه نشوند حل معضل آلودگی هوا به درازا خواهد کشید.

    فقط پلیس خودروهای متخلف را جریمه می کند نه شهرداری

    تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که عنوان شده شهرداری در این طرح علاوه بر جریمه خودروهای متخلف توسط پلیس مبلغی نیز به عنوان جریمه ورود به محدوده ممنوعه در  قالب عوارض خودروها دریافت می کند گفت: مطابق قانون برخورد با رانندگان متخلف و اعمال قانون فقط از طریق پلیس انجام می شود و اینکه عنوان شده شهرداری مبلغی را به عنوان جریمه در عوارض خودرو لحاظ می کند کذب است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو