فونیکسریمکسبهتام

٤ هزار تاکسی فرسوده همچنان در شهر مشهد تردد می‌کنند

عصر خودرو : تاکسی‌های فرسوده شهر که قرار بود با نو و نوار‌‌شدن، آلودگی هوا را التیام بخشد و چهره نا‌زیبایی را که برای شهر ایجاد کرده بود، بهبود دهد، با وجود گذشت یک‌سال با حرکت لاک‌پشتی مواجه است.

٤ هزار تاکسی فرسوده همچنان در شهر مشهد تردد می‌کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازتسنیم، تاکسی‌های فرسوده شهر که قرار بود با نو و نوار‌‌شدن، آلودگی هوا را التیام بخشد و چهره نا‌زیبایی را که برای شهر ایجاد کرده بود، بهبود دهد، با وجود گذشت یک‌سال با حرکت لاک‌پشتی مواجه است و هنوز دود چهار‌هزار تاکسی فرسوده به چشم شهروندان شهر می‌رود.

    چهار هزار تاکسی فرسوده در مشهد وجود دارد که عمری حدود ٧.٥‌سال دارند و نه‌‌ تنها سبب ایجاد آلودگی و چهره نا‌زیبایی برای شهر شده‌اند، بلکه به‌دلیل فرسودگی و خرابی‌شان، برای مالکانشان نیز صرف ندارد و تاکسی‌ران هرچه در‌می‌آورد، باید خرج خودرویش کند.

    ماجرای نوسازی تاکسی‌های فرسوده از آنجا شروع شد که تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت کشور، بانک صادرات و شرکت ایران‌خودرو منعقد شد تا به دارندگان تاکسی‌های فرسوده، تسهیلات نوسازی ارائه شود؛ به‌طوری‌که متقاضیان نوسازی با اسقاط‌کردن تاکسی خود، مبلغ پنج‌‌ میلیون تومان از‌ سوی دولت و ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت دریافت کرده و گواهی آن را به شرکت سازنده ارائه می‌دهد، در مقابل نیز بانک صادرات متعهد است تسهیلاتی را در‌اختیار تاکسی‌رانان قرار ‌دهد.

    البته مانند هر وامی که قرار است گرفته شود، این تسهیلات بانکی در قبال وثیقه ‌یا ضامن معتبر است که همین موضوع روند نوسازی تاکسی‌ها را با کندی همراه کرده است؛ چرا‌ که عده‌ای از تاکسی‌رانان ضامن معتبر ندارند و به همین علت شهرداری مشهد برای تسریع در نوسازی تاکسی‌های فرسوده حتی حاضر شده خود ‌ضامن تاکسی‌ران‌هایی شود که ضامن و وثیقه ندارند، البته تاکنون بانک عامل با این موضوع موافقت نکرده است و داستان نوسازی به حرکت لاک‌پشتی خود ادامه می‌دهد‌ و معلوم نیست تا چه زمانی نوسازی چهار هزار تاکسی فرسوده به طول انجامد.

    فرایند نوسازی متوقف نشده است
    در همین راستا مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر عملکرد تاکسی‌رانی مشهد اظهار کرد: فرایند نوسازی تاکسی‌های فرسوده متوقف نیست، بلکه کسانی که بتوانند خرید نقدی کنند ‌یا کسانی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را‌ دارند و امکان معرفی ضامن معتبر نیز داشته باشند، می‌توانند به سازمان مراجعه و از ما معرفی‌نامه دریافت کنند تا در جهت تسهیلات و تحویل خودرو اقدام شود.

    علی‌اصغر نیشابوری با اشاره به اینکه عده‌ای از تاکسی‌رانان که قصد استفاده از تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسی خود را دارند، اما ضامن معتبر ندارند، افزود: با مذاکراتی که با بانک صادرات داشته‌ایم، هنوز نتوانسته‌ایم موافقت این بانک ‌برای ضمانت شهرداری برای این‌دسته از تاکسی‌رانان را بگیریم.

    شرایط بانک، سخت‌گیرانه است

    وی بیان کرد: متاسفانه شرایط بانک، شرایط سخت‌گیرانه‌ای است و همین امر سبب شده تاکسی‌رانان رغبت چندانی برای استفاده از تسهیلات برای نوسازی تاکسی خود نداشته باشند. برای مثال بانک عامل بحث بیمه بدنه را یکی از ملاک‌ها قرار داده است که تاکسی‌ران باید در طول پنج سال آن را بازپرداخت کرده و هر سال یک‌میلیون تومان بابت آن باید پرداخت کند.

    این مسئول شهری ادامه داد: البته ما در‌ حال مذاکره با بانک عامل هستیم تا موافقتش را برای تسهیل این شرایط و همچنین ضمانت شهرداری برای تاکسی‌رانانی را که ضامن ندارند، جلب کنیم تا بتوانیم زودتر نسبت‌به نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی‌رانی اقدام کنیم.

    نیشابوری خاطرنشان کرد: آن‌دسته از تاکسی‌رانانی که امکان خرید نقدی را داشته یا ضامن معتبر دارند، می‌توانند به سازمان مراجعه کنند تا در جهت نوسازی تاکسی‌هایشان اقدام شده و معرفی‌نامه لازم برای آنان صادر شود.

    نوسازی تنها ١٣٥۰ تاکسی

    به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر عملکرد تاکسی‌رانی مشهد، از نیمه دوم سال گذشته تاکنون هزارو٣٥۰ تاکسی ‌نوسازی شده است و هنوز چهار‌هزار تاکسی فرسوده در شهر تردد می‌کنند.

    نیشابوری با بیان این مطلب همچنین تعداد تاکسی‌های شهر را ١٧هزار‌ و‌٢٥۰ تاکسی در مشهد اعلام کرد و گفت: از نیمه دوم سال‌٩٣ نوسازی تاکسی‌ها آغاز شده و از هزار‌ و‌٣٥۰ تاکسی نوسازی‌شده ١٥‌درصد به‌صورت نقدی تحویل داده شده و مابقی نیز با دریافت تسهیلات بانکی با داشتن ضامن، نوسازی شده است.

    میانگین عمر تاکسی‌های مشهد تا قبل از نوسازی ٧.٩‌سال بود که با نوسازی هزار‌و‌٣٥۰ تاکسی در‌حال‌حاضر این عدد به ٧.٥سال رسیده است و با‌وجود روند کندی که نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی طی می‌کند، هر چقدر تاکسی نوسازی شود، خودروهای فرسوده دوباره به آن افزوده خواهد شد و همچنان دود تاکسی‌های فرسوده به چشم شهروندان و زائران می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو