فونیکسریمکسبهتام

جولان موتورسیکلت‌های ضد حقوق شهروندی در پایتخت

عصر خودرو : آیا مسوولین و متولین امر یا رسانه های جمعی در این خصوص کم کاری یا کم توجهی کرده اند که شاهد رعایت نکردن اینگونه قوانین هستیم.

جولان موتورسیکلت‌های ضد حقوق شهروندی در پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از عصرایران، رعایت حقوق شهروندی برای افزایش ارتقای احساس امنیت اجتماعی در مردم و جامعه از سوی همگان بسیار ضروری و حائز اهمیت است، اما در این میان راکبان موتور سیکلت های پایتخت از رعایت این حقوق سرباز می زنند و با رعایت نکردن اصول اولیه این حقوق هم به خود و هم به دیگران زیان می رسانند.

    به گزارش ایرنا، آیا تاکنون به مراکز شلوغ و پر رفت و آمد پایتخت به ویژه بافت های قدیمی و بازار تهران سری زده اید و با حرکات مارپیچ موتورسواران، سوارکردن بیش از دو نفر آنان بر روی موتورسیکلت ها، خلاف جهت حرکت کردن آنان در خیابان ها، پرش های ناجور، تک چرخ زدنها، عبور از پیاده روها و معابر کم عرض، درگیری لفظی میان عابران پیاده با موتورسواران روبرو شده اید، این ها گوشه ای از تراژدی های همه روزه استفاده از موتورسیکلت ها در تهران هستند.

    علاوه بر موارد یادشده، مهمترین مساله بجز حرکات نادرست،عدم رعایت مسائل ایمنی و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی راکبان موتورسیکلت هاست که بارها از سوی مراجع مختلف به موتورسواران ابلاغ شده اما نتیجه ای جزعدم اجرا در بر نداشته است.

    چرا قوانینی که برای ساماندهی این وسیله نقلیه اندیشیده می شود، جز طی چند روز نخست ابلاغ آن، با وجود اخذ جریمه های فراوان دیگر ضمانت اجرایی را از دست می دهد؟

    آیا مسوولین و متولین امر یا رسانه های جمعی در این خصوص کم کاری یا کم توجهی کرده اند که شاهد رعایت نکردن اینگونه قوانین هستیم.

    با نگاهی گذر به حوادث رخ داده رانندگی و ترافیکی در پایتخت متوجه خواهید شد، موتورسواران که بیشتر آنها را قشر جوان تشکیل می دهند، با عدم استفاده از کلاه ایمنی، انجام حرکات پرخطر، عبور از معابر تنگ و نظایر آن حوادث دلخراش رانندگی را در شهر رقم می زنند.

    هر روزه خیل موتورسواران بی هیچ دغدغه ای از ترافیک و به بهانه های مختلف از قبیل کمک هزینه زندگی،حمل کالا تا مسافر، تحویل بسته های حجیم و بارهای نامتعارف و نیز سفرهای تفریحی با در نظر داشتن حداکثر حق تقدمی برای خود در پایتخت تردد می کنند.

    این ترددها به گونه ای است که موتورسیکلت ها در مسیرهای ویژه اتوبوس ها و پیاده روها بیش از دیگر وسایل نقلیه دیده می شود.

    نتایج بررسی ها میدانی خبرنگاران و گزارشگران اجتماعی رسانه های جمعی نشان می دهد قیمت مناسب و ارزان موتور سیکلت ها، کسب درآمد از محل حمل و نقل کالا و مسافر، رهایی از بار سنگین ترافیک، عدم پاسخگویی وسایل حمل و نقل عمومی به نیاز شهروندان، تندرو و کم خرج بودن اینگونه وسایل نقلیه موتوری و عدم اتلاف زمان و صرفه جویی در وقت و سوخت از عمده علل استفاده از این وسیله نقلیه است.

    شاید عمده ترین علت تخلفات ترافیکی موتورسواران را بتوان حس سودجویی آنان از سیستم حمل و نقل شهری قلمداد کرد.

    بعضی موتورسواران با حرکت های مارپیچ و سرعت های غیرمتعارف در سطح کوچه ها و خیابان های کلانشهر تهران تصاویری از خطر را در اذهان رانندگان قانون مدار سایر وسایل نقلیه و عابران پیاده به تماشا می گذارند.

    افزایش تعداد اینگونه وسیله نقلیه در سالهای اخیر و همزمان کاهش توجه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ازسوی اغلب موتورسواران معضلی است که روز به روز عرصه را برای تردد مطمئن و راحت مردم به ویژه زنان، کودکان و سالمندان را در سطح پایتخت تنگ تر می کند.

    تولید بی رویه و ارزانی قیمت در بازار و از سویی واگذاری موتورسیکلت به متقاضیان جوان و نوجوان با اقساط پایین و کم بهره سبب شده است که بسیاری از مردم به خرید آن تمایل بیشتری نشان دهند.

    طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا اعزامی به سطح شهر، موتورسواران تردد کننده در کلانشهر تهران اغلب بدون توجه به رهگذران از کوچه ها و راسته های باریک شهر به خیابان ها و بالعکس تردد می کنند.

    در این رهگذر، اگر عابران پیاده حواس شان را جمع نکنند و متوجه اطرافشان نباشند احتمال برخورد موتورسواران با آنان بسیار زیاد است.

    در این میان، رانندگان سایر وسایل نقلیه سبک و سنگین هنگام رانندگی در سطح شهر نیز برای جلوگیری از تصادف با موتورسوارانی که بی محابا از طرفین سبقت می گیرند باید مرتب چپ و راست و پشت سر خود را نگاه کنند تا خدای ناکرده با این وسایل تندرو و حامل بار و مسافر برخورد و تصادف نکنند.

    موتورسواران بطور مارپیچ از پیچ و خم خودروهایی که در خیابان های شلوغ در راهبندان گیر کرده اند، عبور کرده و خطرات زیادی را هم برای خود و هم برای رانندگان اینگونه وسایل نقلیه ایجاد می کنند.

    بعضی از موتورسواران با استفاده از سرعت این وسیله نقلیه و قابلیت حرکت آن در کوچه و پس کوچه ها و از لابه لای خودروها مزاحم دیگران به ویژه می شوند.

    علاوه بر مسائل یادشده، آلودگی های صوتی به واسطه تولید صداهای گوش خراش منتشره از سوی موتور سیکلت ها از دیگر مشکلاتی است که هر روز با افزایش تعداد اینگونه وسایل در سطح شهر گریبانگیر مردم پایتخت شده است.

    اغلب مردم پایتخت به ویژه رهگذران و عابران پیاده که برای خرید در سطح شهر به بازار تهران و نواحی اطراف آن مراجعه می کنند، می گویند که ماموران راهنمایی و رانندگی باید در برخورد با موتورسواران متخلف بیش از پیش جدیت کنند.

    آنان معتقدند اگر یک موتور سوار متخلف که با سرعت های غیرمجاز و انجام رفتارهای پرخطر در سطح خیابان ها و کوچه های باریک شهر تردد می کند توسط راهنمایی و رانندگی به جرایم سنگین محکوم شود دفعه بعد جرات تخلف را پیدا نمی کند و برای بقیه نیز درس عبرت می شود.

    این گروه از شهروندان ساکن در پایتخت از مسوولین و متولین امر در حوزه راهنمایی و رانندگی خواستار توجه بیشتر به این موضوع شدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو