فونیکسریمکسبهتام

پایان چالش «پول خرد» در نصف جهان

عصر خودرو : اصفهانی‌ها حدود ۳ سال است که در گیر و دار آماده‌سازی و اجرای طرح ترافیکی نوین هستند که کرایه نقدی را از تعامل رانندگان و مسافران در سفرهای درون‌شهری حذف می‌کند. در این راستا برای نخستین‌بار در کشور، در این شهر تاکسی‌ها مجهز به سامانه هوشمندی شده‌اند که با «اصفهان کارت» کار می‌کند.

پایان چالش «پول خرد» در نصف جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این کارت، کارت الکترونیکی است که علاوه بر پرداخت کرایه تاکسی، از آن می‌توان برای پرداخت هزینه استفاده از اتوبوس، دوچرخه و پارکینگ نیز استفاده کرد. سامانه هوشمند تاکسی، کرایه را براساس طول و موقعیت ترافیکی محاسبه می‌کند. مسئولان شهر اصفهان معتقدند با هوشمندسازی تاکسی‌های این شهر، یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در چرخه حمل‌ونقل درون‌شهری یعنی مشاجره بین راننده و مسافر بر سر باقیمانده کرایه، پایان می‌گیرد.

    کاهش زمان پرداخت کرایه، محاسبه دقیق کرایه توسط «جی‌پی‌اس» و سرعت‌سنج خودرو و کاهش اختلاف میان تاکسیران و کمک به سلامت و بهداشت تاکسیران و مسافر، از دیگر مزایای مهم بکارگیری سامانه هوشمند در تاکسی است.

    علیرضا صلواتی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با صمت به دیگر مزایای این سامانه اشاره کرده و می‌افزاید: با بکارگیری این سیستم، محاسبه کرایه عادلانه می‌شود. از سوی دیگر استفاده از این سیستم، برای محاسبات آماری درباره چگونگی و میزان فعالیت تاکسی‌ها، نقاط پرتردد و... مفید بوده و برای برنامه‌ریزی‌های آینده در حوزه حمل‌ونقل عمومی و روانسازی این حوزه به ما یاری خواهد رساند. به گفته وی، تاکسیرانی شهر اصفهان در نظر دارد قابلیت‌های دیگری همچون «تاکسی‌یاب» را به سیستم هوشمند تاکسی‌های این شهر اضافه کند تا شهروندان بتوانند در کمترین زمان ممکن به نزدیک‌ترین تاکسی دسترسی پیدا کنند.

    نصب سامانه هوشمند روی 7 هزار تاکسی

    در حال حاضر از میان 10 هزار و 500 دستگاه تاکسی که در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند، حدود 8 هزار دستگاه تاکسی در طرح هوشمندسازی ثبت‌نام و از این تعداد، حدود 7 هزار دستگاه تاکسی این سامانه را نصب کرده‌اند. برای اجرای این طرح تاکنون بیش از 6 میلیون قطعه کارت هوشمند پرداخت کرایه در اصفهان توزیع شده است. به گفته صلواتی، همزمان با اجرای طرح هوشمندسازی تاکسی‌ها، نخستین مرکز تعمیرات و نگهداری و کنترل و نظارت بر این سامانه هوشمند در اصفهان راه‌اندازی شده است. این مرکز از ابتدای امسال بر فعال بودن یا نبودن، خاموش بودن یا نبودن و استفاده از این سامانه توسط تاکسی‌ها کنترل و نظارت می‌کند.

    معاون حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان می‌گوید: نظارت بر استفاده از سامانه‌های هوشمند تاکسی‌ها به تازگی قوت گرفته تا مطمئن شویم که تاکسیرانان از این تجهیزات استفاده می‌کنند. بررسی نشان می‌دهد با توجه به هماهنگی شکل گرفته و تذکرات داده شده به تاکسی‌ها، استفاده از این دستگاه‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

    اجرای طرح هوشمندسازی تاکسی‌ها با همه مزیت‌هایی که دارد، برخی گلایه‌ها را در رانندگان اصفهانی برانگیخته است. به عنوان مثال برخی از آنها می‌گویند مسافران چند دقیقه بعد از سوار شدن به تاکسی، یادشان می‌افتد که باید کارت خود را به راننده بدهند تا لحظه سوار شدن آنها را ثبت کند. این مسئله به گفته رانندگان، در محاسبه میزان کرایه تاثیر منفی دارد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این گلایه‌ها می‌افزاید: در برخی موارد ممکن است سامانه هوشمند با توجه به حجم ترافیک و میزان مسیر، کرایه‌ای کمتر از عرف را محاسبه کند که در این مورد، راننده‌ها گلایه دارند. از سوی دیگر در مواردی که این کرایه بیشتر از عرف معمول ثبت می‌شود، مسافران معترض هستند.

    وی معتقد است ترویج فرهنگ صحیح استفاده از سامانه هوشمند تاکسی، زمان‌بر است و مدتی طول می‌کشد تا شهروندان عادت کنند که کرایه تاکسی با توجه به میزان مسافت، حجم ترافیک و مقدار زمانی که در تاکسی سپری می‌شود متفاوت است. به گفته وی، در حال حاضر رانندگان استقبال کمتری از این طرح، در مقایسه با مسافران دارند زیرا علاوه بر برخی محاسبات کمتر از کرایه مرسوم، استفاده از این سامانه را نوعی کنترل و نظارت بر کار خود می‌دانند. از سوی دیگر به گفته وی، استقبال اصفهانی‌ها از «اصفهان کارت» روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

    آثار مثبت طرح هوشمندسازی تاکسی در اصفهان به اندازه‌ای است که برخی شهرهای دیگر کشور از مسئولان این طرح مشاوره گرفته‌اند و قرار است از این طرح الگوبرداری کنند. صلواتی در این باره می‌گوید: در حال حاضر تلاش ما این است که این سیستم را در شهرستان‌های مجاور اصفهان ازجمله فولاد شهر و شاهین شهر اجرا کنیم.

    معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در مجموع اجرای طرح هوشمندسازی تاکسی‌های نصف جهان را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کند و معتقد است برای تداوم این موفقیت، نیاز به استمرار و فرهنگ‌سازی است. وی تاکید می‌کند که شهروندان اصفهانی باید اجرای این طرح را از راننده‌ها مطالبه کنند، همچنین مردم باید در راستای اجرای صحیح این طرح، همکاری لازم را با رانندگان داشته باشند.

    تسویه حساب با تاکسی‌داران تا 48 ساعت بعد

    یکی از دلایل رضایت نداشتن رانندگان از طرح هوشمندسازی،شاید محروم شدن از لذت شمردن پول به خاطر اخذ الکترونیکی کرایه باشد. به گفته همایون یزدان‌پناه، مدیر فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان، تسویه حساب پول‌های اخذ شده توسط «اصفهان کارت» با رانندگان تاکسی، در حال حاضر بین 24 تا 48 ساعت انجام می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است عملیات تسویه به 24 ساعت یک‌بار برسد. وی می‌افزاید: مسافران می‌توانند بعد از رسیدن به مقصد خود فاکتور رسید خود را از راننده دریافت کنند. به گفته وی، هر هزار و 400 متر یک «کورس» محسوب می‌شود.

    وی معتقد است با نصب این سامانه، مکانیزم محاسبه براساس کورس‌ها دقیق و عادلانه انجام خواهد شد. براساس آنچه در سایت تاکسی‌رانی اصفهان آمده است،‌ هزینه تجهیزات هوشمندسازی تاکسی‌های اصفهان به صورت نقدی 20 میلیون ریال است که در قالب تسهیلات 24 یا 60 ماهه از سوی بانک ملی به تاکسی داران ارائه می‌شود. برای مشارکت در هوشمندسازی چرخه اخذ کرایه، اصفهانی‌ها می‌توانند «اصفهان کارت» یا همان کارت الکترونیکی حمل‌ونقل را از گیشه‌های اتوبوسرانی در سراسر شهر خریداری کرده و در همین گیشه‌ها شارژ کنند. همچنین برای شارژ این کارت‌ها دستگاه‌های شارژ خودکار (تی‌وی‌ام) در سطح شهر مستقر شده است.

    براساس این گزارش، نتایج هوشمندسازی تاکسی که برای نخستین‌بار در کشور در اصفهان به اجرا در آمده، در گام‌های نخست با رضایت مسئولان شهری همراه است. آنان معتقدند در صورت فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از این سامانه، شهروندان و تاکسی داران نیز با این طرح همراه خواهند شد. از سوی دیگر اعلام آمادگی دیگر شهرها برای اجرای این طرح، دلیلی بر موفقیت آن است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط