فونیکسریمکسبهتام

ایست؛ به احترام زندگی

عصر خودرو : روزنامه کیهان در صفحه گزارش روز نوشت: برخی از خیابانهای شلوغ و پرتردد شهر، این روزها پیش از آنکه شبیه خیابان باشد و ما شاهد عبور و مرور خودروها در صفوف منظم باشیم بیشتر شبیه میدان جنگی است که نمی دانی هر لحظه ممکن است از کدام طرف تیری به سویت شلیک شود

ایست؛ به احترام زندگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از روزنامه کیهان، این گزارش که بخش دوم آن در روز دوشنبه هشتم تیر 1394 هجری خورشیدی انتشار یافته، می افزاید: اگر کمی به راست برانی، شاید به ماشین کناری بزنی، اگر سرعتت را کم کنی شاید از عقب ماشینی به خودرویت بزند، اگر عابری جلوی ماشینت سبز شود نمی دانی باید توقف کنی تا او بدون توجه به چراغ قرمز رد شود، یا بوق بزنی و او را متوجه اشتباهش کنی و مهم تر آنکه حواسش را جمع کند تا مبادا با ماشین شما تصادف کند، اگر با موتورسواران برخورد کنید که دیگر باید خود و خودروتان را دست خود خداوند بسپارید چرا که متأسفانه، نه چراغ قرمز می شناسند و نه خط ویژه، نه قانون می دانند و نه خط عابرپیاده، نه پیاده ر و را می بینند و نه عابران پیاده.

    استارت اجرای طرح خط سفید با تبلیغات ویژه از سوی مسئولان ذی ربط در شهرداری و سازمان ترافیک زده شد. شاید هر یک از شما کم و بیش بنرها و بیلبوردهای بزرگی که در سطح شهر و بزرگراهها و اتوبوس ها نصب شده است را دیده باشید و شاید هم این سؤال در ذهن شما هم مثل ذهن ما به وجود آمده باشد که طرح سفید دیگر چیست؟ و مگر رانندگان ما قبل از نشستن پشت رل با قواعد و قوانین رانندگی که الفبای آن خط و خطوط سفید در سطح شهرها و معابر است آشنا نمی شوند؟

    برای آنکه بدانیم رانندگان و بخصوص رانندگان تاکسی تا چه حد با این طرح آشنا هستند از چند راننده که مشغول رانندگی در میدان امام خمینی هستند خواهش می کنم چند لحظه وقتشان را به ما بدهند تا بدانیم با این طرح چقدر آشنایی دارند و مهم تر از آن به این طرح توجه کرده و قوانین را رعایت می کنند؟

    سیدسیروس مصطفوی از تاکسی پراید سبزرنگش با خواهش ما بیرون می آید و نظرش را در مورد پروژه خط سفید این طور بیان می کند: «از این طرح جدید خبری ندارم ولی همیشه سعی می کنم در لاین خودم حرکت کنم البته اگر رانندگان دیگر به من اجازه دهند.»

    او که 29 سال سن دارد و 10 سال است با تاکسی کار می کند پیشنهاد می کند که اگر مسئولان سخت گیری بیشتری در مورد رعایت عبور و مرور از خط های سفیدو کلا خط کشی ها داشته باشند همه قانون را رعایت می کنند.

    جعفر کولیوند کنار ماشینش که خاموش است و دوبله پارک کرده ایستاده و سرش گرم مطالعه روزنامه ای است که روی کاپوت پیکان سفیدی که کنار تاکسی او قرار دارد، رشته افکارش را با سلام و وقت به خیر گفتن پاره می کنم و نظرش را درمورد طرح خطوط سفید می پرسم، او که راننده قانونمداری به نظر می رسد، می گوید: اطلاع رسانی و تبلیغات برای رعایت قوانین رانندگی خیلی مهم است. هرچه اطلاع رسانی بیشتر باشد مردم و بخصوص رانندگان بهتر قوانین را رعایت می کنند. او اضافه می کند: «این بنرهای وسط اتوبان حرکت خیلی خوبی است. گاهی که من از روی خط خودم عبور نمی کنم، فرزندانم دائم به من گوشزد می کنند و این هم به خاطر تبلیغاتی است که در سطح شهرها وجود دارد.

    سفیران پیشتاز خط سفید

    همایش «سفیران پیشتاز خط سفید» با محوریت الفبای ترافیک در بهمن سال قبل برای رانندگان تاکسی ها به عنوان امین مردم برگزار شد، امینانی که رنگ سبز و زرد نشانه اعتماد به آنهاست.

    سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نگذارید مشکلاتی مانند ترافیک انباشته شود و حل آن ممکن نباشد، توضیحاتی در مورد پروژه خط سفید می دهد و می گوید: «90 درصد تصادفات به علت قانون گریزی رانندگان صورت می گیرد و قطعا بی تفاوتی در رعایت قوانین حادثه ساز است. و رانندگان تاکسی به عنوان اشاعه دهندگان فرهنگ، باید به مسافران خود آموزش رعایت قوانین را منتقل کنند، باید چرخه معیوب عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از میان رانندگان تاکسی حذف شود.»

    تشکری هاشمی در ادامه تاکید می کند: «اگر یک نفر از رانندگان در بین خطوط حرکت کند، دیگران نیز از آن به عنوان کنش متقابل نمادین تبعیت خواهند کرد. وضعیت رانندگی ما حرکت در بی نظمی است و قانون مندها همیشه در رنج هستند، برای نظم بخشیدن به رانندگی شاخص و معیار نیاز است و این شاخص خط سفید در رانندگی است.»

    خط کشی های معابر

    خط کشی و استفاده از آن در کنترل عبور و مرور کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بین بعضی از شهروندان این گونه معمول است که گویا این خطوط، جنبه قانونی ندارد، این در حالی است که علائم افقی از جمله خط کشی ها از لحاظ مقررات عبور و مرور تفاوتی با علائم عمودی از جمله تابلوها ندارند، بنابراین لازم است مخاطبان این خطوط از جمله عابران و رانندگان نه به چشم علائم تزیینی بلکه درحد تابلوها و حتی چراغ های راهنمایی به کارکرد مثبت این هشدارها توجه داشته و آگاه باشند که استفاده از این خطوط دارای پشتوانه قانونی است.

    دکتر علیرضا اسماعیلی نوری عضو مرکز تحقیقات و پیشگیری از مصدومیت دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با گزارشگر کیهان با تاکید بر اینکه برقراری نظم و انضباط در عبور و مرور موجب روان سازی ترافیک و در نتیجه کاهش تصادفات و خسارات مالی و جانی ناشی از آن می شود، می گوید: «براساس آمار، حدود 42/3 درصد علت تصادفات، ناشی از بی توجهی به مقررات است. بنابراین قانون به منظور الزام رعایت رفتارهای صحیح ترافیکی و بازداری متخلفان از ارتکاب تخلفات رانندگی، قوانین و مقررات و به تبع آن جرایمی را پیش بینی نموده تا عابران پیاده و رانندگان با حفظ حریم یکدیگر و رعایت الزامات، نسبت به برقراری نظم اهتمام ورزند.»

    وی به برخی از عناوین تخلفات مرتبط با خط کشی ها و حفظ متقابل حریم عابران و رانندگان که رعایت آنها در کلان شهرها و مراکز استان اجباری و قانونی تلقی می شود اشاره کرد و می گوید: «عدم حرکت وسایل نقلیه بین دو خط، عدم رعایت تقدم عابر یا تجاوز و توقف وسایل نقلیه درگذرگاه عابر پیاده عدم رعایت مسیرهای تعیین شده حرکت در معابر منتهی به تقاطع ها، عدم رعایت حق تقدم، حرکت به طور مارپیچ و... از جمله این تخلفات است..

    خط سفید در عبور و مرور

    «سالانه جمع نسبتا زیادی از شهروندان در تصادفات رانندگی کشته و مجروح و مصدوم می شوند، ضرورت افزایش ایمنی شهروندان امری حائز اهمیت است که به همین دلیل عبارت «خط سفید» به عنوان زبان هدایت عبور و مرور در شهر مورد توجه قرار گرفته تا عابران، راکبان موتورسیکلت و رانندگان، از طریق تمرکز و تاکید بیشتر بر خطوط سفید منقوش بر معابر شهر به ضرورت توجه و اهمیت بیشتر به نقش این خطوط در برقراری نظم و ایمنی عبور و مرور آگاه شوند.» این متن توضیح اسماعیلی نوری در مورد ضرورت وجود خط سفید در معابر شهری است.

    وی اضافه می کند: «رنگ سفید در سیستم خط کشی استاندارد ایران برای نشان دادن مسیر حرکت، تفکیک خطوط حرکت در یک مسیر، محدوده گذرگاه خط کشی مسیر عابر پیاده و نظایر آن استفاده می شود.»

    چرا عبور از روی خط؟

    عبور از روی خط چه مزایایی دارد که این همه مسئولان و متخصصان امر ترافیک بر آن تاکید دارند؟

    دکتر اسماعیلی نوری در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه برای رد شدن از خیابان، شهروندان باید به این مسئله توجه داشته باشند که عبور از عرض خیابان منوط به عبور از روی خط عابر پیاده است و گذر از بین خودروهای در حال تردد، نوعی تخلف رفتاری به شمار می رود، خاطرنشان می کند: «بیشتر اوقات عابران پیاده با بی توجهی به قوانین، باعث راهبندان و ترافیک می شوند و هیچ کس نیز پاسخگوی این اوضاع نیست. از زاویه دیگر اگر رفت وآمد عابران را از یک ارتفاع نگاه کنیم، یکی از بدترین جلوه های ترافیکی در کشور را شاهد خواهیم بود. با قدم زدن در سطح شهر و پرسش از چند راننده و عابر پیاده رابطه این دو گروه با تخلف های اجتماعی و فرهنگی پیش رو بیشتر نمایانگر خواهد شد.» وی در ادامه تصریح می کند: «در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت می باشد به همان اندازه عابران، دوچرخه سواران و... نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند؛ به طوری که نمی توان حقوق هیچ کدام از گروه های یاد شده را فدای دیگری کرد. اما با این وصف در فرهنگ عبور و مرور ما، آنچه مورد توجه و عنایت بعضی از رانندگان قرار نگرفته است؛ حقوق عابرین پیاده می باشد. البته عده ای از عابرین نیز به حقوق خود واقف نیستند و به حقوق رانندگان هم کم توجه می باشند.»

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی در توضیح بیشتر این مسئله خاطرنشان می کند: «توقف روی خط کشی های ویژه عابران پیاده و درخواست رانندگان از عابران که حرکت خود را با شرط ایستادن وسایل نقلیه تطبیق دهند، نمونه بارز این مسایل است که مطمئنا با اصلاح نگرش و لحاظ شدن حقوق عابرین پیاده و فرهنگ سازی این پدیده توسط چنین طرح هایی در شهر دوست داشتنی ما تهران گذرگاه های مذکور جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد و عابران نیز ترغیب به عبور از آنها خواهند شد و البته آئین نامه راهنمایی و رانندگی نیز در گذرگاه پیاده حق تقدم عبور را به عابران پیاده داده است.»

    اسماعیلی نوری در ادامه به دیگر مزایای خط کشی ها در عبور و مرور خودروها و وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده می پردازد و می گوید: «خط کشی ها وظیفه هدایت وسایل نقلیه، تفکیک مسیر، مشخص نمودن مرزهای خطوط عبور، هشدار و هدایت رانندگان و عابران پیاده، افزایش ایمنی و نظم بخشی به تردد وسایل نقلیه را برعهده دارند.»

    به اعتقاد وی ارجحیت نقش خط کشی در مقایسه با سایر ابزار کنترل ترافیک این است که سطح معابر و علائم افقی در معرض دید مستقیم و بیشترین توجه رانندگان قرار دارد، دریافت پیام این علائم موجب انحراف دید و حواس رانندگان نمی شود و به عبارتی زبان هدایت آنان به شمار می رود.

    فرهنگ سازی استفاده مردم از خطوط عابر پیاده، ترغیب کودکان به گذشتن از خطوط عابر پیاده، توجه ویژه عموم مردم جامعه به خطوط عابر پیاده، ترغیب عموم مردم به ارائه طرح های جدید، افزایش ضریب ایمنی عابران پیاده، جلوگیری از تداخل عابر پیاده خودرو و به عبارتی کانالیزه نمودن ترافیک شهری هم از دیگر مزایا و فوائد اجرای طرح خط سفید است که دکتر اسماعیلی نوری به آن اشاره می کند.

    تردد آسان با عبور از بین خطوط سفید

    وقتی ما صحبت از رعایت مفاهیم مرتبط با انواع خط کشی ها در معابر را می کنیم در نگاه اول توجه ها بیشتر به سوی خط کشی های طولی در معابر معطوف می شود و کسانی که به درستی مفهوم خط مقطع، خطوط ممتد، و گاهی خط طولی در راه مثل خط ایستگاه اتوبوس، خطوط حاشور و زیگزاگ را براساس آئین نامه می شناسند و به درستی به آن عمل می کنند، می توانند از جریان ترافیک خودروها و وسایل نقلیه، تردد آسانی داشته باشند و همین مسئله باعث پیشگیری از توقف های بی مورد و جلوگیری از تصادفاتی که به دلیل عدم رعایت مقررات مربوط به خط کشی ها رخ می دهد، می شود.

    سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان مقدمه فوق و نکات مهم بالا خاطرنشان می کند: «یکی از اثرات مثبت و مهم خط کشی ها و بخصوص پروژه خط سفید، روان شدن ترافیک، کاهش میزان آلودگی و آلایندگی های ناشی از خودروهاست.

    سرهنگ جهانی با اشاره به فواید رعایت پروژه خط سفید که البته نکته جدیدی نیست خاطرنشان می کند: «چنانچه خودروها بین خطوط حرکت کنند، قطعا شاهد تشکیل یک سری خطوط موازی از خودروها در سطح خیابان ها خواهیم بود که این خطوط موازی هرگز یکدیگر را قطع نمی کنند و به عبارت دیگر تصادف پهلو به پهلو بین وسایل نقلیه به حداقل می رسد و همچنین شاهد تردد آسان وسایل نقلیه خواهیم بود که این تردد آسان منجر به تخلیه سریع بار ترافیکی از معابر می شود و در نهایت در میزان مصرف سوخت، انرژی و حرکت مردم صرفه جویی شده و در کاهش آلودگی تاثیر بسیار خوبی برجای می گذارد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو