فونیکسریمکسبهتام

ده علت اصلی روشن شدن چراغ چک خودرو ها چه مواردی هستند؟

ده چک

عصر خودرو: یکی از کاربردی ترین چراغ هایی که درون مجموعه پشت آمپر وجود دارد و خبر خرابی یک قسمت از خودرو را می دهد ،چراغ چک یا همان Engine Check است. البته این چراغ برعکس دیگر هشدار‌دهنده های درون این مجموعه که هر کدام برای یک عامل خاص هستند، به دلایل مختلفی می تواند روشن شود. زیرا همان‌طور که از اسمش پیداست مربوط به اتفاقات و خطاهای اطراف موتور و پیشرانه است. ده عامل اصلی که در این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت، از سوی موسسات مختلفی که در این زمینه در حال تست و آزمایش هستند، به عنوان بیشترین دلایل این اتفاق معرفی شده اند و ما در این جا با توضیحات بیشتری آن ها را مرور خواهیم کرد. به گفته این موسسات هزینه‌های ناشی از تعمیرات سالیانه خودرو ها، در طول یک سال در حدود ۷ درصد افزایش دارد که بسیاری از آن ها ناشی از نادیده گرفتن اخطار هایی است که در مجموعه پشت آمپر و نشان گر ها به اطلاع راننده می رسد.

ده چک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، قابل ذکر این که هر چند این عوامل به صورت مشترک در نتایج بررسی های این موسسه ها دیده می شوند، اما ممکن است بسته به جامعه آماری آن‌ها،‌در ترتیب و درصد این عوامل اختلافاتی وجود داشته باشد.

    خرابی سنسور اکسیژن

    سنسور اکسیژن در این لیست با 7.55 درصد، در صدر جدول قرار دارد. این سنسور بنا به دلایلی مثل شکستن،‌روغن‌سوزی موتور، معیوب بودن و کارکرد نادرست سیستم برق پیشرانه که منجر به خام‌سوزی و بد‌سوزی موتور می شود، اخطار می‌دهد و از کار می‌افتد. خرابی این سنسور اثر مستقیم و کاملا محسوسی در مصرف سوخت دارد و می‌تواند تا 40 درصد باعث افزایش آن شود.سنسور اکسیژن روی منیفولد خروجی دود نصب می شود و به چک کردن میزان اکسیژن موجود در آن می‌پردازد. سپس اطلاعات خود را به ECU ارسال می‌کند تا این قطعه میزان سوخت و هوا را تنظیم کند.به همین علت خرابی آن یا اطلاعات نادرستش می تواند اثر بالایی در مصرف و کارکرد موتور داشته باشد.هزینه تعویض سنسور اکسیژن در حدود 300 دلار در کشورهای دیگر برآورد شده است.

    کاتالیزور

    کاتالیزرو یا در واقع همان مبدل کاتالیتیکی، یکی از چالشی‌ترین قطعات مربوط به آلایندگی خودرو است. این قطعه باید بعد از گذشت چند سال و بسته به کارکرد خودرو تعویض شود و این در حالی است که در نظر بسیاری، این قطعه یک عمر بی‌پایان دارد و در این فهرست با 6.2 درصد در رتبه سوم است. هزینه این تعویض و تعمیر بیش از هزار دلار است.

    وایر های معیوب

    خرابی وایر ها با 2.89 درصد در رتبه هفتم قرار دارد. خرابی این قطعات باعث می شود تا همیشه جریان برق ناکافی به شمع ها برسد و حتی می تواند باعث خرابی کوئل ها و باتری شده و از طرفی در صورتی که دارای نشتی جریان برق باشند، بر روی دیگر قسمت های خودرو نیز اثر منفی بگذارد.

    شمع موتور

    حتی در خودرو های با تکنولوژی پایین که از سیستم تزریق انژکتور بهره می برند نیز، خرابی یک شمع و کارکرد نادرست آن باعث روشن شدن چراغ چک می شود. این عیب با هزینه ای در حدود 10 دلار قابل رفع است و بسته به نوع خودرو و این که توسط خود مالک و یا در تعمیرگاه های مجاز و سرویس های دوره ای انجام شود، می تواند تا بیش از 360 دلار هزینه برای مالک خودرو بتراشد.

    درب باک خودرو

    شاید قابل باور نباشد اما خرابی و شل بودن این قطعه سبب روشن شدن چراغ چک خودرو خواهد شد و البته این اتفاق به تکنولوژی خودرو نیز بستگی دارد. باز بودن درب باک منجر به خروج گاز های بنزین شده و همین اتفاق بر روی عملکرد کنیستر نیز اثر خواهد گذاشت و باعث روشن شدن چراغ چک می شود. این مشکل با 7.17 درصد در رتبه دوم قرار دارد و هزینه رفع آن نیز در حدود یک دلار می شود.

    سنسور خلا و شیلنگ آن

    در خودرو های انژکتوری، سنسوری به نام سنسور خلا یا همان مپ سنسور وجود دارد که کار آن تشخیص میزان مکش هوا توسط پیستون هاست. در واقع این سنسور در عکس سنسور جریان هوا کار می کند. اطلاعات سنسور خلا به ECU داده می شود تا باز هم در میزان پاشش انژکتور ها به کار برود. هزینه تعمیر این قطعه در حدود 5 دلار است اما اگر توسط کارشناس و در سرویس های تعمیرگاهی صورت بگیرد تا 120 دلار نیز خواهد رسید.

    باتری معیوب

    در بسیاری از خودرو ها، تنها چراغی که مربوط به سیستم شارژ و باتری است، همان چراغ دینام است و هشداری برای خرابی باتری دیده نمی شود. این در حالی است که در خودرو های مدرن با تکنولوژی بسیار بالا، جدیدا چراغ هشدار دهنده خراب شدن باتری نیز قرار داده شده است. این سیستم به خاطر خواب زیاد خودرو های گران قیمت که کارکرد کمی در طول هفته خواهند داشت، به وجود آمده است و به همین خاطر که در تعداد کمی از خودرو ها وجود دارد، آمار ناچیزی را به خود اختصاص می دهد.

    سنسور تشخیص حجم هوا

    بر روی ورودی هوا، حال یا بر روی هواکش و یا در هوزینگ هوا، سنسوری وجود دارد که کار آن تشخیص و سنجش حجم هوای ورودی است. اطلاعات این حسگر به ECU فرستاده می شود تا با ترکیب شدن با داده های دیگر، میزان پاشش انژکتور ها معلوم شود. درصد خرابی این قطعه در حدود 3.35 درصد گزارش شده است و هزینه تعمیر آن نیز در حدود 423 دلار. ضمن این که خرابی این سنسور می تواند بین ده تا 25 درصد در مصرف سوخت خودرو اثر بگذارد.

    سوپاپ EGR

    سیستم EGR در خودرو های دیزل وجود دارد. در این سیستم مقداری از خروجی اگزوز دوباره به داخل موتور برای سوخت و ساز فرستاده می شود تا آن حجم باقی مانده از سوخت که به درستی نسوخته است و در حال خارج شدن از اگزوز و آلوده کردن محیط است، دوباره وارد چرخه کاری موتور خودرو شود. در این سیستم، سوپاپی برای ورود گاز های نسوخته حاصل از احتراق وجود دارد که exhaust gas recirculation valve نام دارد. درصد خرابی این سوپاپ در حدود 1.95 درصد گزارش شده است و هزینه تعمیرش نیز در حدود 350 دلار است.

    کوئل خودرو

    مشکل در جرقه زنی در یک شمع و یا خرابی کوئل می تواند باعث روشن شدن چراخ چک شود. این عامل با 3 درصد و هزینه ای بالغ بر 320 دلار، در این رتبه قرار دارد. خرابی این قسمت باعث ارسال جریان کم برق برای جرقه زنی به سر شمع ها می شود که نتیجه آن از کار افتادن سیلندر ها و اختلال در امر سوخت و ساز خواهد بود. در خودرو های قدیمی تر برای همه موتور یک کوئل در نظر گرفته شده است و این در حالی است که برای پیشرانه های به روز تر، برای هر سیلندر یک کوئل وجود دارد. اما شاید جالب باشد که هر چند این کار باعث ایجاد یک برق قوی تر و هم چنین هزینه های کم تر برای تعویض کوئل می شود، اما آمار خرابی در این نمونه ها بیشتر است.
     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو