فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد

مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهور از این هفته آغاز می‌شود

عصر خودرو : رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مرگ بیش از پنج هزار مسافر در تصادفات رانندگی تابستان گذشته گفت: ممنوعیت تردد پراید در محورهای برون‌شهری به پلیس ابلاغ نشده است همچنین افزایش جریمه‌های رانندگی به تایید ناجا و سه وزیر رسیده است

مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهور از این هفته آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم، سردار تقی مهری در نشست خبری اظهار داشت: 80 درصد علت تصادفات در تابستان گذشته، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و عدم رعایت حق تقدم بود. شروع سفرها و اعمال محدودیت های تردد از چهارشنبه پیش بینی شده است. خط قرمز پلیس در جاده‌‌ها سرعت غیر مجاز، حرکات مارپیچ و غیر متعارف و تجاوز به چپ است.

    وی با اشاره به فرا رسیدن عید سعید فطر افزود: تمامی نیروهای راهور در مراکز استان ها و همه شهرستان ها سراسر کشور طرح نماز عید فطر را از نظر ترافیکی اجرا می کنند و همه تمهیدات لازم برای پارک خودرو ها در محل برگزاری پیش بینی شده است.

    سردار مهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس پژوهشگاه استاندارد اعلام کرده است پراید خودرو درون شهری است، آیا برنامه ای برای جلوگیری از تردد آن در بیرون شهر دارید؟ افزود: برابر قوانین جاری کشور، پلیس مکلف به شماره گذاری خودروهایی است که استاندار مورد تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد را کسب و تائید سازمان سازمان محیط زیست را نیز داشته باشد. وی گفت: تاکنون هیچ موضوعی از سازمان استاندارد و دیگر نهادهای مسئول مبنی بر اینکه پراید فقط در درون شهر تردد کند، به پلیس واصل نشده است.

    رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه جریمه رانندگی جزو سبد هزینه خانوار نیست، بیان داشت: معتقدیم جریمه های کنونی در حال از دست دادن اثر بازدارندگی است. نامه افزایش جریمه رانندگی توسط ناجا و با امضای سه وزیر به هیئت دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است.سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در نشست خبری از آمادگی کامل پلیس راهور برای انجام مأموریت در ایام عید سعید فطر در استان‌های شمالی و همجوار خبر داد و گفت: از بعدازظهر روز چهارشنبه این هفته تعداد زیادی از هموطنان سفرهای عید فطر خود را آغاز می‌کنند.

    آغاز دور دوم سفرهای تابستانی از این هفته

    وی پیرامون تمهیدات پلیس برای دومین مرحله سفرهای تابستانی، اظهار داشت: اجرای مرحله اول طرح سفرهای تابستانی تا قبل از ماه مبارک تمام شد و این مرحله دوم اجرای طرح تابستانی سفرها را با هماهنگی کلیه دستگاه‌های امدادی و خدماتی و با محوریت پلیس اجرا خواهیم کرد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: جلسات هماهنگی با کمیسیون ایمنی راه و تمامی دستگاه‌های مسئول انجام شده و ان‌شاءالله شاهد کاهش تصادفات، تلفات و خسارات در تابستان 94 خواهیم بود.

    این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی با بیان این مطلب که در آستانه عید فطر هستیم، ادامه داد: قطعاً تعدادی از هموطنان به خصوص پایتخت‌نشینان برای عزیمت به زادگاه خود برنامه‌ریزی می‌کنند و همچنین بعد از اتمام عید سعید فطر به خصوص در شهر تهران، حجم بالایی از سفرها را شاهد خواهیم بود.

    سردار مهری تصریح کرد: برآورد پلیس این است که در طی چند روز تعطیلی عید سعید فطر قاعدتاً شاهد این هستیم که از روز چهارشنبه این هفته بعضی از هموطنان سفرهای عید سعید فطر خود را آغاز می‌کنند و به همین خاطر پلیس راهور ممنوعیت و محدودیت‌های تردد را در برخی محورها اجرا خواهد کرد.

    آمادگی کامل پلیس راهور برای تسهیل تردد در استان‌های شمالی و همجوار

    وی به بیان ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها پرداخت و بیان داشت: این ممنوعیت و محدودیت‌ها در برخی جاده‌ها به خصوص محورهای شمالی، جاده کرج به چالوس، هراز، فیروزکوه و برخی محورهای دیگر خواهد بود.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: همه همکاران ما در پلیس راهور در راستای انجام مأموریت خود برای ایام تعطیلات عید سعید فطر از روز چهارشنبه با آمادگی کامل در استان‌های شمالی و استان‌های همجوار حضور فعال دارند تا با اجرای خدمات بیشتر و مضاعف و به کارگیری تجهیزات انسانی بتوان سفر خوبی را برای هموطنان رقم زد.
    سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ خط قرمز پلیس

    سردار مهری خط قرمز پلیس را سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف، تجاوز به چپ و اقدامات خطرساز عنوان و تأکید کرد: پلیس حتماً برخورد قاطع و قانونی را با این گونه رانندگان انجام می‌دهد چرا که حفظ جان هموطنان مهمترین خواسته پلیس است.
    این مقام ارشد راهور به بیان چهار عاملی که بیش از 80 درصد تصادفات کشور را رقم می‌زنند پرداخت و تصریح کرد: تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و همچنین عدم رعایت حق تقدم از جمله عواملی هستند که بیش از 80 درصد تصادفات را باعث می‌شوند.

    وی به آمار تصادفات تابستان سال 93 پرداخت و گفت: در تابستان 93 قریب به 5 هزار نفر از هموطنان ما در تصادفات جاده‌ای کشته شدند و این آمار، آمار بالایی برای کشور ما است و متأسفانه این حوادث باعث شد که عده‌ای از هموطنان که در سفر بودند به جای بهره بردن از سفر دچار غم و اندوه از دست دادن اعضای خانواده خود شوند.
    سردار مهری با اشاره به اجرای تمهیدات لازم  برای اجرای طرح مراسم نماز عید سعید فطر توسط کلیه نیروهای پلیس در مراکز استان‌ها و تمام شهرستان‌های سراسر کشور از  شهروندان تقاضا کرد که برای شرکت در مراسم نماز عید سعید فطر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند اما کسانی نیز که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند برای پارک خودروی خویش به راهنمایی‌های پلیس توجه کرده و در پارکینگ‌ها و معابر پیش‌بینی شده خودروهای خود را پارک کنند.

    سردار مهری به اجرای نماز عید سعید فطر در تهران اشاره و بیان داشت: نقشه به خصوصی برای پارک خودروهای نمازگزاران تهرانی پیش‌بینی شده و از تمام شهروندان تقاضا می‌کنیم که به راهنمایی‌های پلیس و همچنین عوامل ستاد برگزاری نماز توجه کامل داشته باشند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: پلیس راهور در طول این چند روز تعطیلی از تمام ظرفیت خود برای ایجاد تسهیلات لازم در جاده‌های درون و برون‌شهری و به خصوص استان‌های شمالی، همجوار و همچنین شهرهای زیارتی استفاده خواهد کرد تا شهروندان سفر خوبی داشته باشند.

    وی یکی از مشکلات موجود در جاده‌های بین‌شهری را طولانی بودن روز در تابستان عنوان و بیان داشت: رانندگان ما باید استراحت را در برنامه سفر خود پیش‌بینی کنند تا با استراحت کافی به رانندگی ادامه دهند.

    سردار مهری از سرنشینان خودروها درخواست کرد که  حتماً کمربند ایمنی خود را ببندند تا اگر دچار حادثه شدند صدمات جسمانی کمتری را متحمل شوند؛ همچنین از مواردی که حواس راننده را پرت می‌کند اجتناب کنند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به رانندگان توصیه کرد که اگر احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند حتماً توقف کنند چرا که هیچ جایگزینی مانند خواب وجود ندارد و مهمترین دلیل حوادث رانندگی در جاده‌های کویری به علت خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است.

    وی از شهروندان درخواست کرد که قبل از سفر آخرین وضعیت جاده‌ها اعم از محدودیت و ممنوعیت را از طریق سایت راهور 120 یا با شماره تلفن 88255555 دریافت کنند؛ همچنین از طریق تلفن همراه شماره 120 را گرفته و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را دریافت کنند.

    گزارشی مبنی بر ممنوعیت تردد پراید در جاده‌ها نداریم

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی در مورد غیراستاندارد بودن خودروی پراید برای تردد در جاده‌ها اظهار داشت: بنا بر قوانین جاری کشور، پلیس مکلف است خودروهایی را شماره‌گذاری کند که تأییدیه استاندارد مورد لزوم کشور را از طرف سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت و معدن و همچنین تأییدیه محیط زیست را داشته باشد.

    وی تصریح کرد: تاکنون هیچ موضوعی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای عالی استاندارد مبنی بر این خودرو فقط می‌تواند در داخل شهر تردد کند نیامده است.

    شماره‌گذاری اسکانیاهای جدید از دوازدهم تیر شروع شده است

    عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور در مورد شماره‌گذاری اسکانیا اظهار داشت: بنا بر اعلام سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت دو نوع جدید اسکانیا به نام مارال و دلفی به ما اعلام شده که شماره‌گذاری‌شان از تاریخ دوازدهم ماه جاری شروع شده است.

    وی گفت: پلیس بر اساس قانون و در صحنه‌های تصادف با تشخیص کارشناسان تصادف سهم تقصیر راه، راننده و خودرو را مشخص می‌کند و ما به عنوان پلیس در مورد اسکانیاهای تولید قبل هنوز دغدغه داریم گرچه این شرکت فراخوان زده و دنبال رفع برخی نواقص است به نظر ما باید مستمراً فراخوان داده شود تا اسکانیاهایی که قبلاً شماره‌گذاری شده‌اند تمام نواقصشان رفع شود.

    جریمه‌های کنونی بازدارندگی لازم را ندارند

    رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سؤالی در مورد جریمه اظهار داشت: معمولاً برای کنترل رانندگان پرسرعت در کشورهای همجوار و حتی کشورهای اروپایی نیز هزینه‌های سنگینی پیش‌بینی شده است؛ در ایران نیز برابر ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پیش‌بینی شده که متناسب با شرایط کشور و تورم با امضای سه وزیر دادگستری کشور و راه و شهرسازی و به پیشنهاد فرمانده انتظامی هزینه و مبلغ جرایم که در کد جرایم پیش‌بینی شده بازنگری و تعدیل شود. این نامه به هیأت دولت ارسال شده و در کمیسیون اجتماعی دولت است.

    وی تأکید کرد: ما معتقدیم جریمه‌هایی که اکنون اعمال می‌شود در حال از دست دادن بازدارندگی خود هستند و لازمه‌اش این است که افزایش پیدا کند؛ امیدواریم تصمیم مناسبی به رانندگان پرخطر و حادثه‌ساز گرفته شود چرا که جریمه‌های تخلفات رانندگی جزو سبد خانوار نیست و هر کسی که تخلف کند باید هزینه‌اش را بپردازد.

    سردار مهری در مورد دور اول سفرهای تابستان امسال بیان داشت: خوشبختانه رعایت قوانین و مقررات بهتر از گذشته اجرا شده و ما 8 درصد کاهش تصادفات و کشته‌ها را نسبت به مدت مشابه شاهد بوده‌ایم.

    مخدوش کردن پلاک جرم است

    عالیترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور درمورد مخدوش کردن پلاک‌ها گفت: مخدوش کردن پلاک تخلف نیست، بلکه جرم محسوب می‌شود که کسانی که شماره خودرو را تغییر دهند یا روغن‌مالی کرده یا از اسپری استفاده کنند یا هرگونه اقدام جعل انجام دهند توسط پلیس تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند و برابر با قانون مجازات اسلامی ماده 720 توسط مراجع قضایی برخورد می‌شوند و از 6 ماه تا یک سال حبس را باید تحمل کنند.

    پیش‌بینی ترافیک و زمان بیشتر سفرهای عید سعید فطر

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به تعطیلات پیش رو اشاره کرد و گفت: مسلماً با توجه به هجم محدود جاده‌ها و افزایش سفر، مسافران ترافیک بیشتر و طول زمان بیشتری را سپری می کنند که لازم است پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

    وی به طرح ویژه عید سعید فطر اشاره و تصریح کرد: در این طرح که با تمرکز خودرو، امکانات و آماده‌باش کامل پلیس راهور در مسیرهای پرتردد است ، پلیس با استفاده از تمام نیروهای خود در صدد است که ترافیک روان‌تری را رقم زند البته هموطنان باید این امادگی را داشته باشند که با توجه به ظرفیت جاده‌ها که به یکباره آمادگی حجم بالای خودروها را ندارند، زمان مسافرت طولانی‌تری را سپری خواهند کرد و ترافیک بیشتری را شاهد خواهند بود.

    اعمال حداکثر توان پلیس برای توقف متخلفین
    سردار تقی مهری در ارتباط با کنترل سرعت و ثبت تخلف گفت: برنامه‌هایی در جاده‌های بین شهری توسط پلیس از سال های گذشته اجرا شده است که این برنامه در مسیرهای تهران به مشهد، اصفهان به شیراز و محورهای شمالی از جمله فیروزکوه، هراز و چالوس بوده است، تصریح کرد: در گذشته پلیس دوربین‌هایی را در این مسیرها نصب کرده است و با تفاهم‌نامه‌ای که بین پلیس و سازمان راهداری منعقد شده است، قرار است 1800 دوربین توسط سازمان راهداری تهیه و برای کنترل و ثبت تخلفات د ر مسیر جاده‌ها نصب شود.

    وی ادامه داد: اقدامات اولیه به عمل آمده، توافقات انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود تا با نصبت این تعداد دوربین در سطح جاده‌های شریانی و پرتردد شاهد کاهش تصادفات و تخلفات شویم.

    سرداری مهری درمورد تخلفات شبانه در تهران و همچنین تردد کامیون‌ها در بزرگراه‌ها اظهار داشت: تهران دارای بزرگراه‌های بی‌شماری است و به‌دلیل مشکلات معابری که وجود دارد و همچنین نیاز به تردد کامیون‌ها برای جابه‌جایی بار و اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران، پلیس چاره‌ای جز این ندارد که از ساعت 11-10 شب تا 6 صبح این محدودیت‌ها را بردارد. ممکن است رانندگانی دچار تخلف شوند که اعمال قانون می‌شوند و به پارکینگ منتقل خواهند شد.

    رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا تصریح کرد:  درتهران بزرگ پلیس بزرگراه را داریم که ساختاری متفاوت نسبت به شهر و استان‌های دیگر دارد که با تقویت آن در سال جاری و اقدامات دیگری که نه تنها در بعد راهور بلکه در حوزه انتظامی نیز شکل می‌گیرد با قوت و قدرت بیشتری با افرادی که جرم می‌کنند برخورد می‌شود همچنین با کسانی که دور دور کرده و حرکت نامتعارف انجام می‌دهند نیز برخورد می‌شود.

    سردار مهری درمورد انتقال خودرهای به پارکینگ و اطلاع‌رسانی به مالکان آنها بیان داشت: در انتقال خودروها به پارکینگ آنهایی که تخلف کرده یا در جاهای ممنوعه توقف کرده‌اند برابر دستورالعمل عمل کرده کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام شده باید این امر توسط افسر کارشناس اطلاع‌رسانی شود و اگر هموطنان در اعلام شماره همراه خود همکاری‌های لازم را انجام دهند همکاران ما موظفند تا انتقال خودروها را به مالک اطلاع دهند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد ارسال پیامکی جرائم خودروها به رانندگان اظهارداشت: ان طرح به صورت پایلوت در بعضی جاها عملی شده اما به علت داشتن هزینه در طرح‌هایی با شهرداری و راهداری هماهنگ شود که ما معتقدیم که اگر این کار انجام شود در پیشگیری از تصادفات تاثیر بسزایی دارد.

    عالی‌ترین مقام راهنمایی و رانندگی کشور در مورد کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی در جاده‌ها گفت: برنامه خاصی پیش‌بینی شده و پلیس چه در پاسگاه‌های راه و چه به صورت گشت‌های ویژه به صورت تقویت شده در مسیر راه ها حضور دارند تا هم سرعت و هم سایر مسائل ایمنی را کنترل کنند؛ همچنین در وسائل نقلیه‌ای که لازم است راننده کمکی در اختیار داشته باشند بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

    سردار مهری اظهارداشت: با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان راهداری نسبت به آموزش رانندگان حمل و نقل عمومی در تابستان امسال اقدامات لازم انجام شده است.

    وی در پاسخ به سوالی در مورد حرکت رانندگان در پیک ترافیک در شانه راه‌ها گفت: با رانندگانی که از شانه خاکی راه تردد کنند و بخواهند با زرنگی سبقت غیر مجاز بگیرند برخورد می‌شود و حداکثر توان پلیس برای توقف متخلفین اعمال خواهد شد؛ همچنین شهروندانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند می‌توانند تخلف رانندگان را با شماره 110120 اطلاع دهند.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد تعیین تکلیف افراد بی‌سواد برای دریافت گواهینامه اظهارداشت: برابر آئین نامه کسانی که زیر 30 سال سن دارند و سواد نداشته باشند به آنها گواهینامه تعلق نمی‌گیرد.

    وی گفت: این تصمیمی است که گرفته شده و برای جلوگیری از جعل و ثبت کلیه شرایط و سوابق راننده در طول سالهای رانندگی می تواند کاربرد داشته باشد که هم‌اکنون افرادی که مهلت گواهینامه تمام شده می‌توانند برای دریافت گواهینامه هوشمند اقدام کنند و کسانی که داوطلب هستند می‌توانند درخواست دهند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو