فونیکسریمکسبهتام

ساماندهی مناطق مسکونی حاشیه شهرها شرط کاهش تلفات سوانح رانندگی

عصر خودرو: مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساماندهی مناطق مسکونی حاشیه شهرها را شرط لازم کاهش تلفات سوانح رانندگی برون‌شهری به زیر ۱۳ هزار نفر در سال خواند.

ساماندهی مناطق مسکونی حاشیه شهرها شرط کاهش تلفات سوانح رانندگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تشریح دلایل آمار قابل توجه عابران پیاده و موتورسواران در تلفات سوانح رانندگی گفت: از معضلات اساسی موضوع کاهش تلفات عابران در جاده‌های برون‌شهری مسئله توسعه بی‌رویه شهرها در کنار جاده‌هاست که اگر جلوی آن گرفته نشود و روند حاشیه‌نشینی اطراف شهرها ادامه پیدا کند به تبع تردد عرضی عابران و موتورسواران و احتمال تصادفاتی از این نوع افزایش می‌یابد.

    وی افزود: موضوع کاهش تلفات عابران و موتورسواران در محورهای برون‌شهری خیلی عمیق‌تر و ریشه‌ای تر از نصب تابلو هشدار٬ احداث پل یا نرده‌کشی در کنار جاده‌ها است؛ بارها پل عابر در چنین مناطقی احداث شده اما عابران عموما بدون توجه به مسائل ایمنی از زیر پل به سوی مقابل جاده تردد می‌کنند.

    مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه کاهش تلفات مربوط به تردد عرضی عابران و موتورسواران فقط با ایمنی‌سازی فیزیکی ممکن نیست یادآور شد: موتورسواران در حومه شهرها عمدتا بدون رعایت موارد ایمنی و اصل دیدن و دیده شدن تردد می‌کنند مثلا ساکنان روستاها یا مناطق مسکونی حومه شهرها برای رفتن سر مزرعه یا محل کار با موتور صبح زود یا غروب آفتاب تردد می‌کنند که یا چراغ وسیله نقلیه آنها خراب است یا کلاه ایمنی بر سر ندارند.

    وی افزود: براساس آمار پزشکی قانونی یک‌سوم تلفات در راه‌های برون‌شهری و روستایی مربوط به موتورسواران و عابران پیاده است که به تردد عرضی آنها از محورهای مواصلاتی مربوط می شود.

    هدایتی توضیح داد: بالاخره برای ساماندهی مناطق مسکونی باید برنامه‌ای تدوین کرد تا با شبکه راه‌های برون‌شهری تداخل نکنند چون گسترش مناطق مسکونی حاشیه جاده‌ها معادل افزایش رفت و آمد عرضی و افزایش احتمال و ریسک برخورد عابران و موتورسواران با خودروها است.

    وی ادامه داد: اگر راجع به ساماندهی مناطق مسکونی حاشیه شهرها اتفاقی نیفتد هیچ‌گاه آمار تلفات رانندگی برون‌شهری به زیر 13 هزار نفر در سال کاهش نمی‌یابد چون برای توفیق در کاهش آمار تلفات سوانح رانندگی باید مسائل به شکل زیربنایی و ریشه‌ای درست شود.

    مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: شهرداری‌ها در حریم شهرها مجوز ساخت و ساز می‌دهند و براساس برنامه‌ریزی خود توسعه شهری را دنبال می‌کنند طبیعتا وقتی در کنار جاده‌ها امکاناتی ایجاد شد به تبع جاذبه اقامتی هم ایجاد می‌شود.

    از چند سال گذشته در حاشیه جاده‌های شمال شاهد ساخت فروشگاه‌های بزرگ هستیم این مجوزهای ساخت صادر می‌شود تا زمین‌های اطراف جاده‌ها ارزش تجاری پیدا کنند اما این مسئله ورود و خروج مجاز و غیرمجاز وسایل نقلیه را به جاده‌ها و تداخل با ترافیک جاری در مسیر و افزایش احتمال برخورد را در پی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو