فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

لرزه بر انـدام فرمان

عصر خودرو: اگر بخواهیم به صورت عامیانه و مصطلح در بین مردم بگوییم، باید بیان کنیم که لرزش در خودرو یکی از رو اعصاب‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند در یک اتومبیل اتفاق بیفتد. لرزش در خودرو از چند جهت مشکل‌ساز است؛ یکی اینکه لرزش در خودرو باعث هدر‌رفت انرژی می‌شود، لرزش در خودرو باعث لق‌شدن و به صدا افتادن اتاق و دیگر قسمت‌های خودرو می‌شود و دیگر اینکه این ارتعاشات می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در خودرو و معیوب‌شدن قسمت‌های دیگری شود. اما وقتی این ارتعاشات بسیار آزار‌دهنده می‌شود که به فرمان خودرو سرایت کند و هم باعث لرزش آن و هم کشیده‌شدن فرمان به یک سمت شود.

لرزه بر انـدام فرمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فشار باد لاستیک‌ها می‌تواند باعث لرزش اتاق شود. در واقع اگر میزان فشار باد تایر‌ها در هر دو طرف یکسان نباشد، موجب می‌شود تا خودرو به لرزش‌های خفیفی دچار شود، اما مهم‌ترین علت لرزش فرمان و اتاق ناشی از تایر‌ها، به بالانس نبودن آنها برمی‌گردد. اگر لرزش اتاق در سرعت‌های بین 80 تا 100کیلومتر باشد، مربوط به بالانس‌نبودن تایر‌های جلو و اگر این اتفاق در سرعت‌های بین 120 تا 140 و به بالا باشد، مربوط به بالانس نبودن چرخ‌های عقب است.
    همچنین زوایای فرمان که از آنها بسیار گفته‌ایم، هم در کشش فرمان به یک سمت و هم در لاستیک‌سایی چرخ‌ها اثر بسزایی دارد. تنظیم نبودن این زوایا را می‌توان از روی ساییده‌شدن لاستیک و همچنین چگونگی ساییده‌شدن آن به خوبی شناخت. البته نباید فراموش کنیم که تایر بی‌کیفیت نیز در این بین بی‌اثر نیست.
    حتی ممکن است تایری که از کارخانه زیر خودرو تحویلی قرار دهد نیز به طور ذاتی به خاطر حمل نادرست و انبارداری غلط دچار تابیدگی شده باشد. حتی خوابیدن خودرو به مدت طولانی در یک محل نیز می‌تواند باعث بیضی‌شدن تایر و ایجاد ارتعاش شود.

    عیوب ناشی از جلوبندی
    کمک فنر‌ها برای گرفتن ضربات وارده از مسیر جاده هستند. این قطعات در صورت خرابی می‌توانند باعث ایجاد لرزش در خودرو شوند.  کمک فنر خراب را می‌توان از راه‌های مختلفی آزمایش کرد اما یکی از راحت‌ترین راه‌ها، دقت به لرزش تایر‌هاست؛ اتفاقی که به آن اصطلاحا رقصیدن چرخ می‌گویند و باعث می‌شود تا در عبور از پستی‌های مسیر جاده، به‌خوبی لرزش فرمان و تایر حس شود.
    ضمن اینکه خرابی میل تعادل یا ضربه دیدن این قطعه نیز در لرزش اتاق بی‌اثر نیست. سیبک و پلوس در خودرو‌های محور جلو نیز هر کدام باعث لرزش در خودرو می‌شوند.
    اما لرزش از پلوس‌ها به خاطر تاب برداشتن میل پلوس یا سه‌شاخه سر آن می‌تواند باشد که به وضوح در زیر پا حس می‌شود و بعد از گذشت از سرعتی از بین می‌رود.
    با یک معاینه ساده می‌توان خرابی سیبک را نیز بررسی کرد. به این معنی که سیبک یک ضربه‌گیر پیچشی است و به همین علت نباید در راستای عمودی بازی داشته باشد.
    همچنین سگدست معیوب نیز می‌تواند باعث زاویه گرفتن نادرست چرخ و در نتیجه کشش فرمان به یک سمت شود.

    عیوب ناشی از اتصالات چرخ
    این عیوب می‌تواند از بلبرینگ، ترمز‌ها و یا اتصالات چرخ نیز باشد. برای مثال، در خودرو‌های محور محرک جلو، شل‌شدن پیچ سر پلوس باعث ایجاد صدا و لقی چرخ می‌شود. همچنین خرابی بلبرینگ با ایجاد صدای به‌خصوصی که در اصطلاح مکانیکی به آن هور هور می‌گویند، شناخته می‌شود و ضمن اینکه خرابی این قطعه شبیه به برخورد دو قطعه آهن‌ روی هم نیز می‌تواند باشد. اما اگر لرزش در زمان ترمز‌گیری باشد، به خاطر تاب برداشتن یکی یا هر دو تا از دیسک‌های ترمز در محور جلو است. البته تقسیم نادرست نیروی ترمز نیز بی‌اثر نیست و وقتی یک چرخ بیش از دیگری ترمز بگیرد، خواه نا‌خواه موجب کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهد شد.

    عیوب ناشی از شاسی خودرو ‌
    شاید بسیار شنیده باشید که گفته می‌شود وقتی شاسی یک خودرو خصوصا در جلو و باز مهم‌تر از همه در انواع محور محرک جلو، آسیب دیده باشد، خرید آن باید با دقت زیادی انجام شود. در واقع وقتی شاسی ضربه می‌خورد، باید توسط صافکار و دستگاه‌های صافکاری کشیده شود تا به حالت و اندازه استاندارد خود برسد. در غیر این صورت، موجب می‌شود تا چرخ‌ها و اتصالات آنها به خاطر اینکه در جای دقیق خود قرار نمی‌گیرند، همیشه از تنظیم خارج شده و موجب خرابی قطعات جلوبندی شود که علاوه بر لرزش در خودرو، موجب لاستیک‌سایی نیز خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط