فونیکسریمکسبهتام

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی دزفول؛ شاید وقتی دیگر

عصر خودرو : کمبود محسوس تعداد اتوبوس‌های شهری در دزفول، فرسوده‌بودن و عدم برخورداری بعضی از این اتوبوس‌ها از سیستم‌های سرمایشی، موجب اعتراض شهروندان این منطقه شده است.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی دزفول؛ شاید وقتی دیگر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، «ایستادن در صف‌های طولانی و رعایت نکردن حق تقدم»، این‌ها مواردی است که بیشتر در مواقع حضور در صف نانوایی با آنها مواجه هستیم، اما این روزها فضای صف های نانوایی در دزفول بسیار بهتر از شرایطی است که اتوبوس‌های شهری برای شهروندان به وجود آورده‌اند.

    رقابت غیرمعقولانه برای زودتر سوارشدن و پیداکردن جایی برای نشستن، حکایت مردمی است که در بازار داغ حمل و نقل عمومی دزفول که در گوشه و کنار خیابان‌هایش تاکسی‌های خطی و شخصی خودنمایی می‌کنند، اتوبوس را بهترین گزینه برای عبور و مرور خود انتخاب کرده‌اند؛ شهروندانی که در این فصل خرماپزان که یک لحظه منتظر ایستادن در این گرمای طاقت فرسا همانند حضور در کوره بخار است گاهی یک ساعت منتظر آمدن این وسیله نقلیه می‌مانند.

    نکته تلخ‌تر اما این است که این شهروندان به محض سوارشدن در اتوبوس در تصور غلبه بر گرمی هوا و زود رسیدن به مقصد هستند اما زهی خیال باطل، چرا که نبود سیستم‌های سرمایشی در برخی از اتوبوس‌ها و یا کارایی ضعیف آنها، شیرینی نشستن بر روی یک صندلی راحت را به تلخی تبدیل می‌کند؛ وسیله‌ نقلیه‌ای که به دلیل رفاه، امنیت و آرامشش همیشه یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی نزد شهروندان دزفولی بوده، این روزها در اولویت آخر آنها قرار گرفته است، چرا که فرسودگی و معدودبودن اتوبوس‌های موجود و برخی دیگر از مشکلات، مانع استفاده آسان از این وسیله حمل و نقل عمومی شده است، حال شهروندان دزفولی نسبت به ناوگان اتوبوسرانی شهر اعتراض دارند، اعتراضی که ماحصل اعتمادی از دست‌رفته است.

    *حرف‌هایی از جنس گلایه

    برای لمس‌کردن عمیق دلایل گلایه شهروندان، به یکی از خطوط ویژه اتوبوسرانی شهر رفته تا از نزدیک در جریان جزئیات این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

    یکی از شهروندان دزفولی که به محض پیاده شدن، از ازدیاد زیاد جمعیت در اتوبوس گلایه می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: من همیشه به‌خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز امنیت بیشتر با اتوبوس تردد می‌کنم.

    پریسا امامی افزود: در این فصل بسیار گرم، خراب‌بودن و یا استفاده نکردن از کولر در برخی اتوبوس‌ها باعث آزار و تعجب ما شده، چرا که وقتی کرایه‌ها افزایش می‌یابد کیفیت نیز به همان نسبت باید بالا برود، چیزی که ما به هیچ عنوان شاهد آن نیستیم.

    وی که به علت دانشجوبودن به صورت مکرر با این وسیله نقلیه سر و کار دارد ادامه داد: گاهی جمعیت داخل اتوبوس به قدری زیاد است که برای اینکه یک نفر بخواهد پیاده شود به طور مثال 20 نفر باید پیاده شوند تا راه عبوری برای آن شخص فراهم شود، که همین تراکم زیاد نیز موجب افزایش گرمای موجود در اتوبوس می‌شود.

    *تب و تاب گرما...

    یکی از رانندگان اتوبوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دزفول اظهار کرد: شایسته نیست مسافران را در تب و تاب گرما نگه داریم چون این کار واقعا باعث شرمندگی ما می‌شود.

    حسین مجدم که چهار سال است به رانندگی اتوبوس مشغول است، افزود: متاسفانه کمبود تعداد اتوبوس‌ها در برخی خطوط سبب شده تا هر اتوبوس دو برابر ظرفیت خود مسافر جابه جا کند که این امر موجب آسیب‌دیدن اتوبوس‌ها می‌شود.

    وی عنوان کرد: در گذشته که میزان استفاده مردم از این وسیله حمل و نقل عمومی کمتر بود اتوبوس‌های فراوانی در سطح شهر وجود داشت ولی در حال حاضر که جمعیت استفاده‌کننده افزایش یافته تعداد آن کمتر و فشار کار ما زیادتر شده است.

    *دولت 6 سال است اتوبوسی به دزفول نداده!

    شهردار دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر، با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 95 دستگاه اتوبوس در سطح این شهرستان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: از این میزان 29 دستگاه اتوبوس مربوط به بخش دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی هستند.

    محمدرضا کرمی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت در 6 سال گذشته هیچ اتوبوسی به ناوگان اتوبوسرانی دزفول نداده است، عنوان کرد: این در حالی است که تا پیش از این، سالانه بیش از 20 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی دزفول می‌شد.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس به بیش از 450 میلیون تومان رسیده و همین هزینه سرسام آور موجب شده تا ما به هیچ عنوان قادر به خرید این وسیله نقلیه نباشیم.

    شهردار دزفول ادامه داد: همین موضوع عدم دریافت اتوبوس‌های جدید، سبب شده تا میزان استهلاک این وسیله نقلیه افزایش یابد به طوری که تاکنون سازمان اتوبوسرانی دزفول هزینه‌های هنگفتی را جهت تعمیر اتوبوس‌های فرسوده متحمل شده است.

    کرمی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که مشکل کمبود تعداد اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی دزفول چه زمانی برطرف می‌شود؟ خاطرنشان کرد: تا کنون جلسات مکرری را با سازمان همیاری شهرداری های کشور برگزار کرده و این سازمان وعده برطرفکردن مشکل را داده است اما مشخص نیست چه زمانی این وعده عملی می‌شود.

    وی بیان کرد: برخی از مسیرهای مهم از جمله خیابان‌های آفرینش و فردوسی با وجود پرتردد بودن فاقد جایگاه ویژه اتوبوس هستند و همین امر سبب شده شهروندان ساکن در این خیابان‌ها برای رسیدن به جایگاه های اتوبوس در سرما و گرما مسافت‌های زیادی را طی کنند.

    کرمی‌نژاد در همین رابطه تصریح کرد: قطعا با دریافت اتوبوس‌های جدید مطابق با بررسی‌های کارشناسی خطوط ویژه اتوبوس را افزایش خواهیم داد تا شهروندان بیش از این دچار مشکل نشوند.

    وی افزود: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی دزفول به 30 دستگاه اتوبوس جدید احتیاج دارد تا مشکل کمبود این وسیله نقلیه تا حد زیادی در سطح شهرستان برطرف شود.

    شهردار دزفول در خصوص مشکل سیستم‌های سرمایشی اتوبوس‌ها نیز بیان کرد: در حال حاضر تعدادی از اتوبوس‌ها را مجددا به سیستم سرمایشی مجهز کرده و قطعا در آینده نزدیک مشکل سایر اتوبوس‌هایی که از کارایی ضعیف و یا عدم سیستم سرمایشی رنج می‌برند را برطرف می‌کنیم.

    *در انتظار بهار ناوگان اتوبوسرانی دزفول

    همه افرادی که خوزستان را می‌شناسند، می‌دانند هوای استان تا آبان‌ماه گرم است و استفاده از کولر هم در منازل و هم در خودروها امری عادی محسوب می‌شود، پس ناگفته پیداست مجهزکردن اتوبوس‌ها به سیستم سرمایشی موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را پشت گوش انداخت و موکول به زمانی کرد که از لحاظ بودجه در حالت مثبت باشد، چه بسا احساس می‌شود در این مورد خاص همت بیشتری به خرج دهیم و همه توان خود را به این نکته معطوف کنیم که شهروندان در مدت زمانی که در اتوبوس می‌نشینند آسایش ندارند، به‌ویژه در روزهای آینده که شرجی‌های طاقت فرسای استان هر انسانی را به ستوه می‌آورد.

    هر چند گنجایش بیش از ظرفیت شهروندان در اتوبوس‌ها با توجه به فرسودگی و کمبود تعداد این وسیله نقلیه در دزفول به نوعی عدم توجه به مسئله حقوق شهروندی محسوب می‌شود، اما شاید مجهز کردن اتوبوس‌های فعلی به کولر بهتر از این باشد که اتوبوس‌های جدیدی را وارد کنیم که فاقد سیستم سرمایشی باشند، اکنون باید منتظر ماند و دید بهار ناوگان اتوبوسرانی دزفول چه زمانی فرا می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو