فونیکسریمکسبهتام

حوادث رانندگی در خراسان رضوی روزانه ۳ نفر را به کام مرگ می کشد

عصر خودرو : فوت یک هزار و ۲۲۸ نفر از شهروندان خراسان رضوی در سال گذشته حکایت از خاموش شدن فروغ زندگی سه نفر به طور روزانه و بر اثر حوادث رانندگی در این استان دارد.

حوادث رانندگی در خراسان رضوی روزانه ۳ نفر را به کام مرگ می کشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بهار امسال هر چند که برای طبیعت به معنای تولدی دیگر بود اما برای بسیاری از انسان هایی که به دامان آن پناه آورده بودند برخی از بی احتیاطی ها در محور های خراسان رضوی به منزله پایان زندگی بود.

    خزان زندگی 330 نفر در بهار امسال

    مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی در این رابطه بیان کرد: متاسفانه 330 نفر از هموطنان مان طی بهار امسال در مسیرهای استانی به دنبال حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار حاکی از رشد 27 درصدی در مقایسه با مدت مشابهه در سال گذشته است.

    سید آریا حجازی در گفتگو با مهر بیان کرد: در سال گذشته بر اثر حوادث رانندگی یک هزار و 228  نفر جان خود را از دست دادند.

    وی افزود: در سه ماهه نخست امسال از مجموع تلفات ناشی از حوادث رانندگی، بیشترین مرگ های به وقوع پیوسته با 210 مورد فوت، مربوط به جاده های برون شهری بوده است و حوادث رانندگی درون شهری با 94 مورد کشته در جایگاه دوم است و تداد تلفات ناشی از این حوادث را در سایر جاده های روستایی نیز 26 مورد بوده است.

    نقاط حادثه خیز به تصادفات دامن می زند

    بر خلاف تصور عموم که تصادفات و تلفات ناشی از آن را به محور های برون شهری مربوط می دانند اما سوانح رانندگی در شهر ها نیز جان بسیاری از شهروندان به ویژه عابران پیاده و راکبان موتور سیکلت ها را نشانه گرفته است.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: 36 درصد از متوفیان در تصادفات مناطق شهری خراسان رضوی را عابرین پیاده و بیشتر با سنین بیش از 50سال تشکیل می دهند.

    در سال گذشته بر اثر حوادث رانندگی یک هزار و 228  نفر در خراسان رضوی جان خود را از دست دادند.
    حمید رضا گرایلی در گفتگو با مهر بیان کرد: راکبان موتور سیکلت ها و رانندگان و سرنشینان وسائل نقلیه بعد از عابران پیاده بیشترین حجم متوفیان حوادث و سوانح رانندگی در نقاط شهری این استان را به خود اختصاص می دهند و میانگین سنی بخش اعظمی از این رانندگان 18 الی 25 سال است.

    وی مهمترین عوامل بروز تصادفات در این استان را بی انضباطی های ترافیکی و اجتماعی ذکر کرد و افزود: بسیاری از این افراد اطلاعات کافی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ندارند.

    وی با بیان اینکه تعداد231 نقطه حادثه خیز در مناطق شهری خراسان رضوی وجود دارد افزود: از این تعداد 115 نقطه در مشهد و بقیه در سایر شهرهای استان خراسان رضوی است.

    فرهنگ سازی تنها راه حل ممکن

    سرهنگ گرایلی راه حل تاثیر گذار را فرهنگ سازی و آموزش در این حوزه عنوان کرد و افزود: برخی از مردم تنها راهنمایی و رانندگی را مسئول تمام اموری که به موضوع ترافیک مربوط می شود، اعم از شلوغی و ترافیک خیابان ها و معابر، بی نظمی ها و بی قانون ها می دانند، حال آنکه بحث آموزش، امری جامع و گسترده است که نیاز به مشارکت همه بخش ها و دستگاه های اجرایی دارد.

    وی ادامه داد: درامور ترافیکی مثلثی با سه ضلع آموزش، مهندسی معابر و ترافیک و نیز اعمال و اجرای قانون نقش دارد اما آموزش پایه و مبنای کار است.

    سرهنگ گرایلی با تاکید براینکه این آموزش ها باید در سطوح مختلف از پیش دبستانی، تا دبیرستان و دانشگاه در خانه و مدرسه و جامعه ارائه شود، گفت: امروز نیازمند درونی شدن قوانین و مقررات در افراد هستیم در غیر اینصورت، بهترین مهندسی معابر، کنترل و نظارت های گسترده هم نمی تواند اثر لازم را داشته باشد.

    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی گفت: در واقع باید آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، شوراها و رسانه ها در این حوزه نقش موثر خود را ایفا کنند.

    موتور سواران رکورد دار  28 درصدی تلفات برون شهری

    در همین رابطه معاون حمل ونقل  اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی نیز طی گزارشی اعلام کرد: متوسط فوتی موتورسواران از کل تلفات در کشور، برابربا 18 درصد می باشد و متاسفانه استان خراسان رضوی به همراه استان فارس از متوسط کشوری بالاتر بوده و بیشترین تعداد تلفات در موتورسواران را به خود اختصاص داده اند.

    جعفر شهامت بیان کرد: در سال 93 بر اثر سوانح رانندگی 218 نفر و معادل 28 درصد تلفات به موتور سواران تعلق داشته است.

    وی افزود: اختصاص نزدیک به یک سوم کل تلفات ناشی از تصادفات به موتورسواران در راهها، معضل عبور و مرور موتورسواران را به وضوح نشان داده و ارتقای ایمنی تردد موتورسواران در حوزه برون شهری از ضروری ترین برنامه های  سالجاری اداره کل حمل و نقل و پایانه ها ی خراسان رضوی است.

    حرکات نمایشی جوانان موتورسوار بندرعباس

    وی مهمترین علل رخ دادن اینگونه حوادث را عبور از مسیرهای غیر مجاز، انجام رفتارهای غیر ایمن و نقص سیستم روشنائی موتور در شب عنوان کرده و گفت: به طور عمده به علت عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبین موتورسیکلت، ضربه به سر عامل 70 درصد فوت موتوسواران در تصادفات جاده ای بوده است.

    معاون حمل و نقل اداره کل بیان داشت: از آنجا که  تعداد تلفات این گروه از کاربران راه نسبت به سال 92  بیش از 5 درصد افزایش داشته است لذا داشتن برنامه ای جامع، منظم و مداوم جهت اجرای اقدامات پیشگیرانه امری بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد و در همین راستا طرح ارتقای ایمنی موتورسواران در سالهای اخیر توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان با محوریت اقدامات آموزشی با مشارکت پلیس راه با هدف کاهش تعداد و شدت تصادفات در موتورسیکلت ها به اجرا گذاشته شده است.

    وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران و کمربند ایمنی توسط سرنشین خودروها موثر ترین و پربازده ترین اقدام در راستای کاهش تلفات تصادفات جاده ای در کشورهای مختلف است که نیازمند همکاری جدی خانواده ها  و تقویت اعمال قانون می باشد

    شهامت بیان کرد: در سال 93 با همکاری ستاد ترخیص پلیس راه استان 20 دوره آموزش برای موتورسواران متخلف شناسائی شده برگزار شده که ضمن آگاه سازی موتورسواران از مخاطرات عبور و مرور آنها در راهها با هدف ارتقای فرهنگ ایمنی و رفتار رانندگی، تجهیزاتی شامل کلاه ایمنی و برچسب شبرنگ به شرکت کنندگان در دوره های آموزشی اهدا شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط