فونیکسریمکسبهتام

دبیر شورای عالی ترافیک خبر داد

تصویب طرح ترافیکی «LEZ» با حذف یک رنگ

عصر خودرو : دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تصویب طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) و تشکیل کمیسیون ایمنی حمل و نقل درون شهری در سومین جلسه شورای عالی ترافیک کشور در سال ۹۴ خبر داد.

تصویب طرح ترافیکی «LEZ» با حذف یک رنگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مهدی یدی همدانی گفت: جلسه 119 شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در 31 تیرماه برگزار شد که ایجاد کمیسیون ایمنی حمل و نقل درون شهری، ضوابط اجرایی محدوده‌های کم آلاینده و یا کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد و بحث استفاده از شناسه گرهای ترافیکی برای مشخص کردن جریان ترافیکی ناوگان شهری جز دستور کارهای این جلسه بود که استفاده از شناسه گرهای ترافیکی به دلیل کمبود وقت از دستور کار خارج شد.

    واگذاری بخشی از وظایف شورای عالی ترافیک به کمیسیون ایمنی حمل و نقل شهری

    وی افزود: دستورالعمل تشکیل کمیسیون ایمنی حمل و نقل شهری در این جلسه بعد از بحث و بررسی به تصویب رسید که بر اساس آن یک کمیسیون متشکل از 10 نفر از مسئولین ذیربط به ریاست وزیر کشور تشکیل می‌شود .

    به گفته همدانی، مسئولیت کمیسیون ایمنی حمل و نقل شهری تمامی امور مربوط به ایمنی و تصادفات در حمل و نقل درون شهری از جمله معابر شهری، خطوط اتوبوسرانی، مترو و هر بحثی که به حمل و نقل شهری مرتبط است. بر این اساس مسئله تصادفات و ایمنی در این کمیسیون مطرح می شود و وظیفه اصلی کمیسیون ایجاد هماهنگی و سیاستگذاری بین تمام دستگاه‌هایی که در حوزه درون شهری نقش دارند، خواهد بود.

    وی با بیان اینکه سال 93 بیش از 14 و 580 نفر در تصادفات رانندگی درون شهری جان باختند،گفت: اگر چه نرخ کاهش تصادفات درون شهری بهتر از تصادفات برون شهری است و شاهد نرخ 9 درصدی کاهش تصادفات درون شهری هستیم ولی هنوز در سال حجم بالایی از تصادفات درون شهری را با حجم سنگینی از خسارات در کشور داریم که با تصویب تشکیل این کمیسیون، وظایف شورای عالی به آن سپرده می شود و مصوبات آن در حکم مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خواهد بود.

    تصویب طرح جدید LEZ در شورای عالی ترافیک و حذف رنگ آبی از تقسیم‌بندی خودروها

    همدانی جایگزینی محدوده کاهش آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد را دومین دستور کار این جلسه خواند و افزود: این طرح نیز در این جلسه به تصویب رسید ولی برخی ابهامات جزئی در خصوص دسته بندی خودروها وجود دارد که نیازمند ایجاد سیستم آماری جدیدی در بانک اطلاعاتی پلیس راهور برای خودروها به لحاظ محیط زیستی است.

    وی بااشاره به کاهش رنگ‌بندی بندی خودروها در طرح LEZ به 3 گروه و حذف رنگ آبی در طرح مصوب، تاکید کرد: در طرح جدید برای اجرای آسان‌تر اصلاحاتی انجام شد که بر اساس آن خودروها به 3 گروه‌ قرمز و زرد و سبز تقسیم شدند؛ که گروه قرمز شامل خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی، گروه زرد خودروهایی با استاندارد زیر یورو 5 که شامل اکثر خودروهای کشور هستند و گروه سبز خودروهای برقی، هیبریدی و خودروهای یورو5 به بالا هستند.

    وی ادامه داد: اگر این دسته بندی انجام شود بر اساس این تصمیم برای گروه قرمز خودروهای فرسوده و خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در تمام روزهای کاری سال از 6 صبح تا ساعت 19 ورودشان به محدوده ممنوع خواهد بود. برای گروه زرد که اکثر خودروها را شامل می شوند در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار بگیرد محدودیت تردد زوج و فرد اعمال می‌شود و گروه سبز که خودروهای پاک هستند تابع وضعیت هوا نیستند و در همه شرایط می‌توانند وارد محدوده شوند.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور هدف از اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا را جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده در شرایط ناسالم هوا خواند و افزود: برآورد ما این است که حداکثر 20 روز از سال نیاز به طرح زوج و فرد داریم چرا که اجرای آن در تمامی طول سال هم غیرقانونی است و هم غیر کارشناسی. از این رو امیدواریم که اگر پلیس توان اجرای طرح را داشته باشد پس از ابلاغ وزیر کشور اجرایی شود. البته در جلسه شورای عالی خواسته شد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز طی جلسه‌ای با حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، یکبار دیگر نحوه اجرای کار را مرور کنند تا ان‌شالله بعد از این مصوبه به تصویب وزیر کشور برسد.

    به اعتقاد دبیر شورای عالی ترافیک، این طرح نسبت به طرح قبلی که خودروها در چهار گروه تقسیم بندی می‌شدند بهتر است و شروع خوبی برای هدف گذاری‌های صحیح و گام موثری در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد بود این در حالیست که تاکنون محدودیت تردد زوج یا فرد بدون درنظر گرفتن وضعیت هوا به صورت بی هدف اجرا می‌شد.

    همدانی در پاسخ به این سوال که"شاخص در نظر گرفته شده برای تشخیص ناسالم بودن هوا چیست؟" گفت: شاخص مورد استفاده AQR است که هوا در آن به شش رده هوای پاک، سالم، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، بسیار ناسالم و وضعیت خطرناک تقسیم می‌شود و اگر شاخص AQR بالای 150قرار گیرد هوا ناسالم است که تقریبا با شرایط اضطرار در گذشته برابر است. در این شرایط وزارت بهداشت باید اعلام کند که وضعیت هوا ناسالم بوده و این موضوع در کارگروه استان که به دبیری سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل می‌شود ، مطرح و بعد از تایید از طریق محیط زیست موضوع به مردم اعلام می‌شود. تا در روزهای آینده برای مثال به مدت دو یا سه روز طرح زوج یا فرد اعمال شود.

    وی در ادامه گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: این شرایط در تهران در سال 92 فقط در 12 روز اتفاق افتاد؛ ضمن اینکه در برخی مقاطع علت ناسالم بودن هوا پدیده ریزگردها هستند که در این زمان خودروها را هر چه محدود کنیم وضعیت هوا تغییری نمی‌کند. باید در مواقع اضطرار مشخص شود که علت آلودگی خودروها هستند و اگر خودروها کمتر تردد کنند آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند برای همین اگر منشا آلودگی خودروها نباشند اجرای طرح زوج و فرد بی فایده است.

    وی بحث استفاده از شناسه‌گرها و یا دیتکتورهای ترافیکی را سومین دستور کار جلسه شورای عالی ترافیک خواند و افزود: استفاده از شناسه‌گرها برای تعیین مشخصات حجم ترافیک و سرعت است که به علت کمبود وقت از دستور کار این جلسه خارج شد.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تاکید کرد: هر محدودیتی که اعمال می‌شود باید هدف مشخصی را دنبال کند، در طرح زوج یا فرد هدفی که دنبال می‌کردند هم مبنای قانونی نداشت و هم نتوانستند به آن هدف برسند بر همین اساس عاقلانه است که این طرح با طرح‌هایی جایگزین شود که بتوانند بر روی کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارند. البته کاهش آلودگی هوا تنها از طریق ایجاد محدودیت میسر نمی‌شود و باید نقش حمل و نقل عمومی در کشور ما در نظر گرفته شود و تحول جدی در این زمینه اتفاق بیفتد؛ در حوزه استاندارد سوخت در کشور اگر چه زحمات زیادی کشیده شده است هنوز جای کار دارد؛ همچنین باید کیفیت خودروهای تولید کشور ارتقا پیدا کند.

    دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در خاتمه خاطر نشان کرد: در حالی که در دنیا بحث تولید خودروهای بدون آلاینده مطرح است هنوز در کشورمان خودروها از استانداردهای مناسب برخوردار نیستند، باید در کنار محدودیت بهبود کیفیت خودروها و حمل و نقل عمومی را در نظر بگیریم. در مرحله بعد باید به مسئله فرهنگ سازی توجه کرد، بی تردید مردم و شهروندان به مسئله محیط زیست باید پایبند باشند و برای مردم این موضوع به دغدغه جدی تبدیل شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو