فونیکسریمکسبهتام

رییس انجمن سوخت‌های زیستی خبر داد

اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری

عصر خودرو : رییس انجمن سوخت‌های زیستی ایران از اجرای آزمایشی طرح جایگزین کردن سوخت زیستی با سوخت‌های فسیلی در بخش حمل و نقل خبر داد.

اجرای آزمایشی طرح جایگزینی سوخت‌های زیستی از سال جاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، دکتر میثم طباطبایی با تاکید بر ضرورت استفاده از سوخت‌های زیستی در کشور، افزود: در دنیا حدود 70 سال است که از سوخت‌های زیستی استفاده می‌شود، اما در ایران هنوز در زمینه استفاده از این نوع سوخت‌ها اجماع کلی صورت نگرفته است.

    وی کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های زیست محیطی را از مزایای استفاده از سوخت‌های زیستی دانست و خاطرنشان کرد: در ایران روزانه 60 میلیون لیتر بنزین و 60 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که این میزان به اندازه کل اتحادیه اروپا است و رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

    طباطبایی ابراز امیدواری کرد که انجمن سوخت‌های زیستی ایران در کنار کمیته سوخت‌های زیستی کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌ فناوری، بتوانند سوخت‌های زیستی را وارد چرخه سوخت مصرفی کشور کنند.

    رییس انجمن سوخت‌های زیستی ایران از اجرای برنامه‌ای در این زمینه خبر داد و گفت: در این برنامه درصدد هستیم تا در سال جاری با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری، سوخت‌های زیستی مایع را جایگزین سوخت فسیلی در بخش حمل و نقل کنیم.

    طباطبایی اظهار کرد: در این طرح که به صورت آزمایشی اجرایی می‎شود، سوخت‌های زیستی مانند گازوئیل زیستی جایگزین گازوئیل نفتی و اتانول و الکل‌های زیستی جایگزین بنزین خواهد شد.

    وی با تاکید بر اینکه پتانسیل‌های خوبی برای تولید سوخت‌های زیستی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: مهمترین چالش کشور برای کاربردی کردن دستاوردهای محققان در زمینه سوخت‌های زیستی این بوده که وزارت نفت اقدامی در جهت تعیین قیمت این نوع سوخت‌ها نداشته است.

    طباطبایی با بیان اینکه سوخت‌های زیستی مقداری از سوخت‌های فسیلی گران‌تر هستند، ادامه داد: از آنجا که مقدار کمی سوخت‌های زیستی به سوخت‌های فسیلی اضافه می‌شود، تاثیر چندانی در قیمت نهایی نخواهد داشت.

    وی اضافه کرد: در زمان سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، در صورتی که دو درصد گازوئیل زیستی و بیو دیزل با 98 درصد گازوئیل نفتی مخلوط می‌شد، قیمت تمام شده این سوخت برای پالایشگاه‌ها به دو هزار و 40 تومان بالغ می‌شد، یعنی وزارت نفت برای هر لیتر تنها 40 تومان هزینه‌ بیشتر متحمل می‌شد ولی در عین حال آثار زیست محیطی بسیار قابل توجهی را به دنبال داشت.

    طباطبایی سوخت‌های زیستی تولید شده از منابع ضایعاتی را یکی از راه حل‌های معضل کشور در حوزه‌های کاهش بحران انرژی و مسایل زیست محیطی دانست و خاطرنشان کرد: لازم است تا دستگاه‌های متولی استفاده از سوخت‌های زیستی را به قانون تبدیل کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو