فونیکسریمکسبهتام

حمل و نقل عمومی بیرجند حکایت نرخ های فزاینده و امکانات روبه افول

عصر خودرو : افزایش نرخ ناوگان های عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس های بیرجند نارضایتی هایی در پی داشته که بعضا باعث اختلاف بین مسافرین و رانندگان می شود.

حمل و نقل عمومی بیرجند حکایت نرخ های فزاینده و امکانات روبه افول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، یک ساعتی می شود در ایستگاه «جوادیه» واقع در  خیابان ابوذر نشسته ام و  هر مسافری با اندیشه و فکری جدید کنارم می نشیند و با اولین پرسش من سفره دل خویش را می گشاید.

    گاه و بیگاه صدای اتوبوس های جوادیه، کارگران و بلوار رجایی که مقابلمان توقف می کنند مانع شنیدن صدای مخاطب می شود و این باعث می شود کمی صدای خود را بالا ببرد.

    دختر خانمی 15 ساله کنارم می نشیند بعد از کمی صحبت درباره وضعیت هوا، درباره وضعیت وسایل نقلیه عمومی می پرسم.

    سمیرا الله یاری که گویی منتظر پرسش این سوال از سوی من است، بی درنگ می گوید: داخل بعضی اتوبوس ها، از هوای بیرون گرم تر است.

    وی درحالی که با کارت الکترونیک اتوبوس خودش را سرگرم کرده، می افزاید: هزینه کرایه اتوبوس ها چند وقت پیش افزایش یافته است اما امکانات آن تغییری نکرده است.

    این بانوی بیرجندی که به گفته خودش ساکن شعبانیه است، می گوید: مسیرهایی مانند جوادیه، مهرشهر، شهرک بهزیستی، جاجی آباد و چهکند تقریبا دورهستند لذا باید اتوبوس های کولر دار در این مسیرها قرار دهند.

    تاکسی

    با گریه بچه ای توجه ام به خانم سمت راستم جلب می شود. دلجویی از دختربچه 4 ساله اش بهانه ای می شود تا با وی نیز گفتگویی داشته باشیم.

    زهره احمدی با بیان اینکه برخی اتوبوس های درون شهرفرسوده هستند، می گوید: برخی از مردم با وجود این ناوگان ها ترجیح می دهند با ماشین شخصی خودشان به انجام کارهای روزمره بپردازند.

    وی می افزاید: امکانات برخی اتوبوس ها واقعا خوب است و از سیستم های گرمایشی و سرمایشی با توجه به فصول مختلف سال استفاده می کنند.

    احمدی در حالی که دست فرزند خویش را گرفته و آماده رفتن است، می گوید: امید است آن دسته از اتوبوس های فرسوده نیز تعویض شوند تا رضایت شهروندان بیرجندی فراهم شود.

    اتوبوس های فرسوده هرچه زودتر تعویض شوند

    علی کاملی یکی از مسافران اتوبوس پاسداران نیز در خصوص وضعیت اتوبوس های بیرجند، می گوید: درهمه ادارات خوب و بد وجود دارد و این نیز در سازمان اتوس رانی هم دیده می شود.

    وی می افزاید: به طور یقین می گویم حرف همه مردم این است که اتوبوس های فرسوده هرچه سریعتر تعویض شوند.

    این دانشجوی بیرجندی با بیان اینکه اگر همه اتوبوس ها مانند سرویس های دانشگاه دارای امکانات بالا و خوبی باشند هیچ شهروندی از نارضایتی حرف نمیزند، اظهار می کند: ناوگان های فرسوده باعث خستگی بیش از حد مسافرین می شود به طوری که شاید برخی شهروندان مسیرهای طولانی راهم پیاده بروند.

    عمر زیاد ناوگان ها باعث فرسوده شدن شده است

    جایگاه ام را از ایستگاه پاسداران به غفاری تغییر می دهم با کمی فاصله کنار پیرمردی تقریبا 65 ساله هم صحبت می شوم گویی با خود چیزهایی می گوید.

    سرم را به طرفش نزدیک کرده و سلام می کنم. نگاهش  به گونه ای است که انگار رفتارم برایش غیر منتظره است! اما با لبخندی شیرین پاسخ سلامم را با گفتن شعری می دهد و می گوید: دانشگاه که تعلیل است، هنوز به دانشگاه می روی؟! حرفش مرا به خنده وا می دارد زمینه ای می شود که خودم را معرفی کنم و علت حضورم در آن ایستگاه را بیان کنم.

    بدون شنیدن پرشسی ، شروع می کند: من خود بازنشسته هستم و به خوبی از مشکلات سازمان ها و ادارات با خبر هستم.

    وی خود را محمد رضایی پور معرفی می کند و می گوید: هیچ وقت رضایت کامل شهروندان از اداره ها حاصل نمی شود چرا که هر سازمانی نقاط قوت و ضعفی دارد.

    رضایی پور با اشاره به وضعیت ناوگان های حمل و نقل بیرجند، بیان داشت: عمر زیاد برخی ناوگان ها باعث فرسوده شدن آن و به مراتب ایجاد نارضایتی ها می شود.

    کرایه ها همچنان در حال افزایش است

    محمد رضایی پور با اشاره به دعواهای برخی مسافرین و رانندگان ادامه می دهد: درطول مسیرها شاهد دعواهای زیادی بین مسافرین و رانندگان هستم که اکثرا به خاطر گرمی اتوبوس در تابستان است.

    وی تصریح کرد: تاکنون کرایه ها حدود ده درصد افزایش داشته است و در آینده های نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت اما امکانات تغییری نخواهد کرد.

    به سمت ایستگاه شهرک بهزیستی و کویرتایر میروم. روی صندلی جایی برای نشستن نیست . 10 دقیقه ای است به همراه چند نفر دیگر منتظر اتوبوس شهرک کویر تایرهستیم. ساعت حدود چهار و بیست دقیقه عصر است که اتوبوس شهرک کویرتایر مقابلمان توقف می کند.به همراه سایر مسافران وارد اتوبوس می شوم.

    سیستم سرمایشی اتوبوس به دلیل نبود آب روشن نمی شود!

    سکوت مطلقی بر فضای اتوبوس حاکم است. گرمی هوای داخل اتوبوس شادی را از چهره ها ربوده است. پیرزنی که با گوشه ای از چادرش عرق صورتش را می گیرد با صدایی آرام و لرزان می گوید: آقای راننده این اتوبوس کولر ندارد؟ وبه سمت خانم کنار دستش خم می شود و میگوید: نفسم در این هوای گرم می گیرد.

    خانم دیگری  درادامه حرف پیرزن  می افزاید: نکند کولر اتوبوس  شما هم مانند سایر اتوبوس ها خراب است؟

    صدای راننده از جلو اتوبوس به گوش می رسد که می گوید: آب نیست که کولر اتوبوس را روشن کنم ، اگر آب باشد سیستم سرمایشی را روشن می کنم.

    باری دیگر سکوت بر فضای گرم اتوبوس حاکم می شودو هنوز که هنوز است نفهمیده ام پاسخ راننده با چه هدفی داده شد.

    افزایش نرخ تاکسی بدون افزایش امکانات

    و اما حکایت نامه وسایل حمل و نقل عمومی بیرجند در اینجا تمام نمی شود و این بار در میدان آزادی بیرجند حضور می یابیم تا از وضعیت تاکسی ها نیز باخبر شویم.

    نگاهم به طرف جوان 24 ساله ای جلب می شود که قصد گرفتن تاکسی به مقصد چهکند را دارد. با اشاره دستم اندکی زمان میخرم، به سمتش رفته و در مورد میزارن رضایت وی از تاکسی ها می پرسم. خود را حسین رضایی معرفی می کند و می گوید: برخی تاکسی ها از سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده می کنند و اما برخی دیگر که به گفته خودشان این امکانات صرفه اقتصادی ندارد مسافرین را در استفاده از آن محروم می کنند.

    رضایی با اشاره به مسیر چند کیلومتری بیرجند تا چهکند، می گوید: هزینه رفت و آمد از بیرجند به چهکند و بالعکس هرکدام از پنج تا هفت هزار تومان است در حالی که تاکسی ها خود نیز در وضعیت خوبی قرار ندارند.

    وی خواستار توجه مسئولان مربوطه به این وسایل شده و ادامه می دهد: بنا به گفته رانندگان تاکسی ها، نرخ تاکسی ها افزایش یافته است و این درحالی است که با افزایش نرخ تاکسی تغییری در امکانات آن حاصل نشده است.

    نوسازی تاکسی های فرسوده روند کندی دارد

    فاطمه احمدی هم در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: افزایش نرخ تاکسی ها یک روزه اعمال می شود اما نوسازی تاکسی ها فرسوده شاید سال ها طول بکشد و روند کندی دارد.

    وی با انتقاد شدید از وضعیت برخی تاکسی ها می گوید: بعضی تاکسی ها علاوه بر فرسوده بودنشان، هیچ امکاناتی ندارند.

    احمدی در ادامه می افزاید: رانندگان این تاکسی ها به منظور سردکردن هوای داخل ماشین، پنجره ها را باز می کنند که باد گرم بیشتر از هوای گرم ماشین انسان را اذیت می کند.

    مجتبی زنگویی هم در این خصوص می گوید: افزایش قیمت در هر کالایی خبر از افزایش کیفیت آن کالا را می دهد ، اما عجیب است که این قانون در تاکسی ها بیرجند، صدق نمی کند.

    وی می افزاید: باید مسئولان شهر مانند شما خبرنگاران هرچند مدت با حضور در بین افراد جامعه مشکلات این بخش را جویا شوند تاشاهد میزان نارضایتی مردم از وضعیت تاکسی ها شوند.

    دستگاه های متولی در بازرسی از وضعیت تاکسی ها تلاش کنند

    صادق فرهاد پور یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که گویی به همراه دوستش مجتبی زنگویی برای رفتن به باشگاه ورزشی قصد گرفتن تاکسی را داشتند ، درادامه صحبت های دوستش بیان کرد: دستگاه های متولی در بازرسی از وضیت تاکسی ها باید بیشتر تلاش کنند.

    وی ادامه می دهد: وضعیت برخی تاکسی ها علی رغم افزایش نرخ کرایه آن بدون تغییر مانده و حتی با کاهش امکانات هم روبرو بوده است.

    فرهادپور می افزاید: شاید در این گزارش صدای ما به گوش مسئولان برسد اما لازم است، مسئولان خود با حضور در جامعه صدای نارضایتی ها را بشنوند و در پی حل مشکل آن برآیند.

    این جوان 21 ساله  با اشاره به وجود تعداد زیادی تاکسی در سطح شهرادامه می دهد: تاکسی ها زیادی در شهر فعالیت می کنند و علاوه براین ماشین های شخصی نیز برای امرار معاش به مسافرکشی می پردازند اما اکثر این ماشین ها فرسوده هستند.

    برخورد تند برخی رانندگان تاکسی مازاد بر فرسوده بودن آن

    اعظم اکبرزاده یکی دیگر از شهروندان ساکن حاجی آباد بیرجند که در میدان طالقانی بیرجند منتظر تاکسی است نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مسیر بیرجند تا حاجی آباد علی رغم اینکه مسیری کوتاه است، هزینه تاکسی ها و اتوبوس ها بالا است.

    وی با بیان اینکه برخی تاکسی ها این مسیر را با نرخ چهار هزار تومان و برخی با نرخ هفت هزار تومان با مسافر حساب می کنند، بیان می کند: شاید برای تاکسی ها نرخ معینی تعریف نشده است و رانندگان به طور دلخواه از مسافران پول می گیرند.

    این بانوی حاجی آبادی با اشاره به برخورد تند برخی رانندگان نسبت به اعتراض مسافران می گوید: چند وقت پیش از راننده ای خواستم کولر تاکسی را روشن کند، علاوه براینکه کولری روشن نشد تا انتهای مسیر پرخاشگری می کرد.

    وی می افزاید: اگر نهاد یا سازمانی در این زمینه پیگیری می کند باید تلاش بیشتری انجام دهد.

    افزایش قیمت بنزین علت افزایش نرخ تاکسی ها

    کنارخیابان مدرس منتظر تاکسی ایستاده ام. پراید خاکستری رنگی برایم توقف می کند. از آرمی که بر روی ماشین است متوجه می شوم تاکسی است. سوار شده و فرصت را غنیمت می شمارم تا با وی درخصوص افزایش نرخ تاکسی ها گفتگویی کنم. شیشه های جلویی تاکسی کاملا باز است و باد گرمی به داخل هدایت می شود. از راننده می خواهم شیشه ها را اندکی بالا ببرد. در حالی که صدای رادیو را کم می کند، شیشه ها را بالا می برد و می گوید: هوا گرم است و شیشه ها را بازکردم تا گرما نخورید.

    گویی سر صحبت باز شده است، خودم را معرفی کرده در خصوص علت افزایش نرخ تاکسی می پرسم. وی که به گفته خودش مالدار نام دارد، بیان داشت: افزایش نرخ بنزین مهمترین عامل افزایش نرخ تاکسی ها است.

    وی ادامه می دهد: همچنین افزایش مواردی چون وسایل خودروها، لاستیک ها، تعمیرات و.... از دیگر علل افزایش نرخ تاکسی است.

    در حالی که حرف هایش را با تکان دادن سرم تایید می کنم، می پرسم: پس چرا امکانات تاکسی ها تغییری نکرده و به فرض مثال در همین تاکسی از کولر استفاده نمی شود؟

    با شنیدن این سوالم خودش را جمع و جور کرده و می گوید: چون مسافری نداشتم کولر را خاموش کرده ام و از هوای طبیعی بیرون استفاده می کنم.

    افزایش امکانات در کاهش تعداد تاکسی هاست نه در افزایش نرخ

    مالدارهمزمان با اینکه کولر تاکسی را روشن می کند، می گوید: این روزها تعداد تاکسی ها آنقدر زیاد شده اند که برای پیدا کردن مسافر باید بنزین زیادی مصرف کنی.

    وی ادامه می دهد: اگر شهروندان افزایش امکانات تاکسی ها را می طلبند باید ابتدا خواستار کاهش تعداد تاکسی ها باشند.

    این راننده تاکسی همراه با لبخند می گوید: شاید زیادد بودن تعداد تاکسی ها باعث می شود که مسئولان نتوانند بر همه آنها نظارت داشته باشند.

    مالدار می افزاید: اگر مسئولان آن دسته از تاکسی های فرسوده یا تاکسی هایی که در آستانه فرسودگی هستند را جمع آوری کنند شاید تغییری در امکانات سایر تاکسی ها ایجاد شود.

    ناوگان اتوبوسرانی بیرجند نوسازی می شود/ تزریق 50 دستگاه اتوبوس در سال جاری

    سرپرست سازمان اتوبوس رانی بیرجند در گفتگو با مهر از تزریق 50 دستگاه اتوبوس به بیرجند در سال جاری خبر داد و گفت: در سال 94 ، تعداد هزار و 639 اتوبوس در کل کشور توزیع می شود که سهم شهرستان بیرجند 50 دستگاه است.

    یدالله غلام پور با بیان اینکه همچنین شنیده ها حاکی از آن است که 17 اتوبوس گازسوز در کشور توزیع می شود، تصریح کرد: امید است که این امر مهم محقق شود و ما هم بتوانیم بخشی از ناوگان ها فرسوده را نوسازی کنیم.

    با دست خالی نمی توان به مردم خدمت کرد و امید است با دولت با پرداخت یک دوم سهم یارانه بلیط ما را در بالا بردن افزایش امکانات اتوبوس ها کمک کند.
    وی با بیان اینکه هزینه خریداری ناوگان نو زیاد است، اظهار داشت: از سال 89 تاکنون هیچگونه سهمیه ای برای تهیه اتوبوس جدید اختصاص نیافته است و این درحالی است که قیمت هر اتوبوس از 240 میلیون به 500 میلیون افزایش یافته است.

    وی  درخصوص افزایش نرخ اتوبوس ها ، تصریح کرد:افزایش قیمت گازوئیل و بالارفتن سایر هزینه هایی که مربوط به ناوگان ها می شود علت افزایش نرخ کرایه ها شده است.

    غلام پوردر توضیح امکانات اتوبوس های بیرجند، بیان می کند: یک دوم یارانه بلیط را دولت باید به سازمان اتوبوس رانی پرداخت کند که تاکنون در این زمینه پولی را به ما پرداخت نکرده است.

    وی خدمت کردن و جلب رضایت مردم را افتخاری بزرگ دانست و افزود: با دست خالی نمی توان به مردم خدمت کرد و امید است با اخذ این سهم از یارانه از دولت بتوانیم اقداماتی در بالا بردن افزایش امکانات اتوبوس ها انجام دهیم.

    وضعیت فعلی ناوگان ها در شان مردم بیرجند نیست

    سرپرست سازمان اتوبوس رانی بیرجند در ادامه افزود: از وضعیت فعلی ناوگان های راضی نیستم و آنها را در شان مردم بیرجند نمی دانم.

    وی از فعالیت 110 ناوگان در سطح شهر خبر داد و افزود: از این تعداد 30 دستگاه اصلا کولر ندارند،20 دستگاه دارای کولر معیوب و مابقی دارای کولر و سالم هستند.

    غلام پورهزینه رفع نقص هر کولر معیوب را سه تا پنج میلیون عنوان کرد و گفت: با این وجود رانندگان این دسته از اتوبوس ها باید نسبت به رفع نقص ناوگان ها اقدام کنند واتوبوس هایی که کولر دارند باید از آن استفاده شود.

    وی ادامه داد: اگر شهوندی احساس کرد اتوبوسی کولر دارد و با وجود گرمی هوا کولر آن خاموش است به شماره 30007650000060 پیامک دهد.

    سرپرست سازمان اتوبوس رانی بیرجند با اشاره به اینکه این سامانه در طول شبانه روز آمادگی دریافت شکایات و انتقادات مردم را دارد، اظهار کرد: شهروندان بهترین بازرس ها هستند و با پیشنهادات خود می توانند کمک های شایانی در بهبود وضعیت اتوبوس ها داشته باشند.

    وی درپایان با تاکید بر استفاده از کارت الکترونیک بیان داشت: استفاده از کارت الکترونیک مزایای بالایی دارد و علاوه بر این مزایا، چهار درصد حقوق معلولان محل فروش این کارت را شامل می شود.

    با وجود پیگیری های متعدد، اما متاسفانه مسئولان سازمان تاکسی رانی بیرجند حاضر به پاسخگویی مشکلات و درخواست های شهروندان بیرجندی نشدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو