فونیکسریمکسبهتام

چالش‌ها و مشکلات طرح LEZ از نظر پلیس

طرح LEZ از ناوگان عمومی آغاز شود

معافیت خودروهای صفر چالش‌ پیش‌روی LEZ

عصر خودرو : معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ چالش‌ها و مشکلات پیش روی اجرای طرح LEZ را تشریح و از مدیریت شهری خواست تا اجرای این طرح را از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز کند.

طرح LEZ از ناوگان عمومی آغاز شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سرهنگ مراد مرادی بااشاره به تصویب طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) در شورای عالی ترافیک، گفت: این طرح که براساس آن خودروها در مناطق کم انتشار آلایندگی های زیست محیطی اجازه تردد می‌یابند با هدف بهبود کیفیت هوای تهران اجرایی خواهد شد.

    وی با بیان اینکه در این طرح در ابتدا خودروها براساس میزان آلایندگی‌شان به چهار دسته سبز، زرد، قرمز و آبی تقسیم بندی شدند، خاطر نشان کرد: این طرح در 11 کشور اروپایی از جمله آلمان، دانمارک، سوئد و اخیرا نیز انگلستان اجرایی شده است و در حال حاضر نیز بناست در کشورمان به مرحله اجرا دربیاید.

    به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک راهور تهران بزرگ در اجرای این طرح در تهران سه پارامتر مد نظر قرار خواهد گرفت که این پارامترها عبارتند از: سطح کیفیت و تکنولوژی تولید خودرو، سن خودرو و معاینه فنی.

    معاینه فنی چالشی جدی پیش روی LEZ

    مرادی معاینه فنی را اولین چالش پیش روی طرح LEZ برشمرد و گفت: اولین اشکال این است که برای اجرای این طرح مدیریت یکپارچه‌ای برای معاینه فنی وجود ندارد و پلیس و مرکز اجراییات ما به بانک‌های اطلاعاتی معاینه فنی دسترسی ندارد که در این خصوص رایزنی‌ها انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر این دسترسی‌ها فراهم شود چرا که درغیر این صورت ما قابلیت کنترل خودروها براساس معیار داشتن معاینه فنی معتبر را نخواهیم داشت.

    وی با بیان اینکه براساس آخرین تصمیمات بنا شده تا طرح LEZ با سه رنگ و حذف رنگ آبی در کشورمان اجرایی شود، گفت: براین اساس رنگ قرمز خودروهای فاقد معاینه فنی و دارای آلایندگی بالاست که اجازه تردد را نخواهد داشت. گروه زرد که خودروهایی مانند پراید نیز در آن جای می‌گیرند شامل خودروهای بنزینی و کاربراتوری و سواری و وانت‌بار با استاندارد یورو2 به پایین‌تر است که بیش از یک و نیم میلیون دستگاه خودرو تهران در این گروه جای می‌گیرند.

    وی گروه سوم را خودروهای سبز و دارای استاندارد بالاتر از یورو2 دانست و گفت: بیش از 500 هزار دستگاه خودرو نیز در این گروه جای می‌گیرند که آنان اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک و تمام معابر شهر را دارند و تنها موارد ممنوعیت برای آنها شرایط اضطراری است که در آن صورت امکان ورود به طرح ترافیک برایشان وجود ندارد.

    به گفته مرادی، گروه خودروهای آبی نیز هیچ محدودیتی ندارند و شامل خودروهای هیبریدی و برقی هستند.

    محدوده LEZ همان محدوده طرح ترافیک است

    مرادی در پاسخ به اینکه محدوده LEZ چه معابری را شامل می‌شود به ایسنا گفت: محدوده LEZ همان محدوده طرح ترافیک است اما دیگر نیازی به خرید مجوز ورود به طرح ترافیک نیست و خودروها براساس میزان آلایندگی اجازه ورود به این محدوده را می‌یابند، ضمن اینکه با اجرای این طرح محدوده زوج و فرد نیز حذف خواهد شد.

    آلایندگی موتورسیکلت چهار تا شش برابر خودرو سواری

    معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به تشریح دیگر چالش‌ها و مشکلات پیش روی اجرای طرح LEZ پرداخت و گفت: نبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب با این طرح نیز از جمله مشکلات پیش روی طرح LEZ است. در مورد موتورسیکلت‌ها نیز ما با مشکلاتی روبرو هستیم و هنوز سازوکاری برای معاینه فنی و ایجاد محدودیت برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه باید توجه داشته باشیم که هر موتورسیکلت به طور متوسط چهار تا شش برابر یک خودرو سواری تولید آلایندگی می‌کند.

    مرادی موانع قانونی را نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی LEZ برشمرد و گفت: شما ببینید آمده‌اند در قانون موضوعی را پیش‌بینی کرده‌اند که براساس آن خودروهای صفر و اصطلاحا نوشماره تا پنج سال از معاینه فنی معاف خواهند بود. در این شرایط چه بسا ممکن است خودرویی بعد از یک سال نیازمند معاینه فنی باشد اما براساس قانون تا پنج سال از انجام معاینه فنی معاف می‌شود که این نیز یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اجرای این طرح است.

    نبود سوخت مناسب برای اجرای LEZ

    معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره کیفیت سوخت خودروها نیز اظهار کرد: اگر بخواهیم این طرح را اجرایی کنیم باید سوخت متناسب با استانداردهای یورو 4 و یورو5 را نیز تأمین کنیم. به علاوه یکسری امکانات زیرساختی برای شارژ خودروهای هیبریدی نیز در شهر پیش‌بینی نشده است.

    وی در بخش دیگری از سخنانش از مدیریت شهری خواست که اجرای طرح LEZ را فازبندی کرده و در مرحله نخست آن را از ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز کند.

    فرسودگی 30 درصدی ناوگان اتوبوسرانی و 20 درصدی تاکسیرانی

    مرادی با بیان اینکه حدود 2000 اتوبوس فرسوده و حدود 13 هزار تاکسی فرسوده در تهران در حال تردد است، گفت: این رقم یعنی 30 درصد ناوگان اتوبوسرانی و 20 درصد از ناوگان تاکسیرانی ما فرسوده است که در این صورت اجرای LEZ مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

    LEZ فاقد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی

    وی طرح LEZ را فاقد پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی منطبق با واقعیت‌های زندگی مردم دانست و تصریح کرد:‌ در این شرایط فشار مضاعفی بر طبقات ضعیف و متوسط جامعه وارد خواهد شد.

    به گفته وی شهروندان نیز باید برای اجرای این طرح فرهنگ‌سازی شده و آمادگی لازم را داشته باشند.

    وی درباره اینکه آیا پلیس با اجرای این طرح موافق است یا خیر گفت: LEZ برای کاهش آلودگی هوا طرح خوبی است اما به لحاظ مشکلاتی که دارد عملا با چالش‌هایی روبرو است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو