فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران:

شیوه اجرای طرح «LEZ» تا مهرماه نهایی می‌شود

عصر خودرو : حدود ۱۰سال پیش بود که طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا، در پایتخت اجرا شد، طرحی که بعدها به نسخه ای تکراری برای کاهش آلودگی هوا در روزهای بسیار ناسالم در آمد و حتی برخی روزها از درب منازل اجرامی‌شد، البته انتقادات زیادی هم به همراه داشت چراکه این طرح همیشه در محدوده‌ای به شعاع ۹۰ کیلومتر مربع از حوزه مرکزی شهر تهران به اجرا درآمده است، به طوریکه از نظر منتقدان ایجاد محدودیت تردد زوج یا فرد بدون درنظر گرفتن وضعیت هوا بی هدف اجرا می‌شود.

شیوه اجرای طرح «LEZ» تا مهرماه نهایی می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، حالا با گذشت یک دهه مسئولان می‌گویند؛ آنطور که باید و شاید این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا موثر نبوده و باید این محدودیت را پس از ده سال تغییر داد و بر حسب آلایندگی و نه پلاک خودرو اجازه تردد داده شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگویی با ایسنا ابراز امیدواری کرد که در نیمه دوم امسال این طرح اجرایی شود.

    مهندس سید جعفر تشکری هاشمی  با بیان اینکه براساس این طرح تردد خودروها بر مبنای زوج و فرد بودن پلاک خودرو دیگر ملاک تردد نخواهد بود و ممنوعیت تردد خودروها براساس شدت آلایندگی خودرو است، گفت: معتقدیم این محدودیت آن طور که باید از انتشار آلایندگی خودروها و ترددشان در محدوده مرکزی شهری نمی کاهد، چرا که بعضا خودروهایی که پلاکشان زوج و یا فرد است اما درصد انتشار آلایندگی شان صفر است اجازه تردد ندارند و به جای آن خودروهای با درصد آلایندگی بسیار بالا در روزهایی که بر حسب پلاکشان مجاز هستند در محدوده زوج و فرد تردد می‌کنند.

    وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده است که سفرهایی که پیرامون محدوده زوج و فرد برای جبران این محدودیت ایجاد می شود حجم آلودگی را افزایش می دهد، افزود: حجم تردد خودروها در محدوده پیرامونی طرح زوج و فرد، بیشتر از زمان‌های عادی است.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه منشاء آلودگی عدد خودروهای تردد کننده نیست، گفت: عدد خودروهای تردد کننده مهم است؛ اما خودروهایی وجود دارند که میزان آلودگی آنها 10برابر یک خودرو عادی که استاندارهای زیست محیطی را پاس کرده، است.

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح «LEZ» در شهرداری مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: بهتر است از این پس، به جای کلمه «LEZ» از لفظ طرح «مناطق کاهش آلودگی» استفاده شود.

    وی با بیان اینکه در این طرح ملاک، میزان آلودگی خودروها است و براین اساس خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده و قادر به پاس کردن آزمون‌های معاینه فنی نیستند؛ در یک گروه قرار گرفته می شود، گفت: خودروهای پایین تر از استاندارهای یورو 2 نیز در یک گروه دسته بندی می‌شوند و در گروه سوم نیز خودروهای دارای استاندارد بیش از یورو2 و خودروهای برقی و هیبریدی قرار خواهند گرفت.

    تشکری هاشمی در ادامه گفت و گویش با ایسنا در مورد زمان اجرای این طرح با بیان اینکه انتظار می رود تا قبل از مهرماه امسال، شیوه اجرا و جزئیات اجرای این طرح نهایی شود و در نیمه دوم امسال این طرح به اجرا در آید، خاطرنشان کرد: پس از ارائه آموزش‌های لازم و ایجاد مقدمات و زیرساخت‌ها، این طرح اجرایی خواهد شد.

    وی با بیان اینکه این طرح جایگزین طرح زوج و فرد فعلی خواهد شد گفت: این طرح اثربخشی بیشتری نسبت به طرح زوج و فرد دارد.

    معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در پاسخ به این شائبه که در این طرح خودروهای مدل بالا که دارای آخرین استانداردهای زیست محیطی هستند می‌توانند در همه نقاط شهر تردد کنند، افزود: از شما سوال می پرسم که آیا کسی که پول ندارد، حق دارد با تولید ده‌ها برابر آلودگی جان هزاران نفر را به خطر بیندازد؟

    طرح «LEZ» براساس قیمت خودروها تعریف نشده است

    وی با بیان اینکه هیچ کس اجازه ندارد جان و سلامت مردم را به خطر بیندازد، گفت: نگاهی به آمار بیماری‌هایی که ریشه در آلودگی هوا به مانند سکته قلبی، مشکلات تنفسی و... بیندازید! درست است که افراد می توانند از وسایل ارزان قیمت استفاده کنند اما ارزان بودن به معنای تجاوز به حقوق مابقی شهروندان نیست و خودروهایی که بتوانند استانداردهای لازم را پاس کنند، می توانند در سطح شهر تردد کنند اما این طرح براساس قیمت خودروها تعریف نشده است!

    تشکری هاشمی افزود: طبیعی است وقتی موتور و یا خودرویی ده‌ها برابر یک خودرو معمولی آلایندگی دارد نمی‌تواند به راحتی جان و مال مردم را به خطر بیندازد چراکه معتقدیم خطر تردد خودروهای آلاینده مانند تردد خودرو بدون ترمز است.

    به گفته وی، تدریجا خودروهایی که در زمره بسیارآلاینده قرار دارند با اصلاح و ارتقاء سطح کیفی ماشین‌های خود، می‌توانند از حقوقی به مانند مابقی بهره‌مند شوند.

     حالا باید دید طرح «LEZ» به کجا خواهد رسید چراکه قطعا اجرای این طرح نیازمند ایجاد سیستم آماری جدید در بانک اطلاعاتی مسئولان کنترلی همچون پلیس راهور برای خودروها به لحاظ زیست محیطی است و باید دید چه مقدار زمان برای ایجاد این بانک نیاز است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو