فونیکسریمکسبهتام

در گفت‌وگو با رئیس روابط بین‌الملل وزارت حمل و نقل افغانستان مطرح شد

ایران در چه مواردی تفاهمنامه ترانزیتی تهران - کابل را نقض کرده است؟

عصر خودرو: رئیس روابط بین‌الملل وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان ضمن اشاره به مشکلاتی که در مورد ترانزیت کالاهای رانندگان افغان از ایران به این کشور دارند از عدم اجرای همکاری متقابل در این عرصه توسط ایران خبر داد.

ایران در چه مواردی تفاهمنامه ترانزیتی تهران - کابل را نقض کرده است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از تسنیم، در هفته جاری وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی افغانستان از نقض تفاهمنامه ترانزیتی میان تهران و کابل از سوی ایران خبر داد و نارضایتی خود از این موضوع را اعلام کرد.
    به همین دلیل با «فوزیه احسانی» ئیس روابط بین‌الملل وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان به گفت‌وگو نشستیم تا جزئیات این موضوع روشن شود.
    در زیر متن کامل این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید:
    - چرا وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی افغانستان در سخنانی که دو روز پیش در هرات داشت از نقض تفاهمنامه ترانزیتی «تهران - کابل» سخن گفت؟
    احسانی: در بازدیدی که وزیر حمل و نقل و هوانوردی از مرز «اسلام قلعه» داشت و ملاقات‌هایی که با شرکت‌های حمل و نقل انجام داد، این شرکت‌ها شکایت داشتند مبلغی را که دولت افغانستان از رانندگان ایرانی بابت انتقال بار به افغانستان می‌گیرد، نسبت به مبلغی که جمهوری اسلامی ایران از شرکت افغانی می‌گیرد تا بارشان را به ایران انتقال دهد، بیشتر است.
    مورد دوم پرداخت بیمه شخص ثالث بود که رانندگان در مورد آن صحبت‌هایی داشتند.
    از طرف دیگر تفاوت مبلغ سوخت است که با پایه ارزی یورو از سوی جمهوری اسلامی ایران محاسبه می‌شود و مبلغی را تحت عنوان «تن کیلومتر» دریافت می‌کنند و همچنین مبلغی را بسته به مسافتی که طی می‌شود رانندگان افغان پرداخت می‌کنند.
    این‌ها مواردی هستند که رانندگان افغانستان از آن شکایت دارند.
    به رانندگان گفته شده در خصوص پرداخت بیمه ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، چون افغانستان نیز در حال استقرار بیمه می‌باشد و این موضوع اجباری است و هیچ مشکلی با آن نداریم.
    اما موضوع تن کیلومتر و تفاوت سوخت را که مطرح کردند برای وزیر حمل و نقل از این بابت قابل قبول نبود که ما موافقت‌نامه‌ای در جهت همکاری متقابل با ایران داریم و این ادعای شرکت‌های حمل‌ونقلی درست هم هست.
    من به عنوان مسئول بخش روابط بین‌الملل کاملا در جریان این موضوع قرار دارم، همچنین در تاریخ 31 خرداد سال جاری نامه دیگری از سوی «اداره کل پایانه‌های خراسان رضوی» منتشر شد مبنی بر اینکه اگر برگ سبزهای موقت افغان‌ها بعد از اینکه اعتبارش به پایان برسد و تمدید نشود، حتی اگر بار هم نداشته باشند باید برگ سبز عبور موقت خود را تمدید کنند، در غیر این صورت روزانه بین 40 تا دویست هزار تومان جریمه خواهند پرداخت.
    این مثل آن است که می‌خواهند عرصه را بر شرکت‌های حمل‌ونقلی افغان تنگ کنند و این‌ها از جمله مواردی هستند که شرکت‌های حمل‌ونقل افغانستانی به آن‌ها اعتراض داشتند.
    یک ارگان دولتی وظیفه‌اش خدمت به بخش خصوصی است، ما برای آن‌ها سهولت ایجاد می‌کنیم تا بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند.
    در این باره وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان تنها این را گفتند که  موارد توافقنامه ترانزیتی تهران - کابل نقض شده و چیزی در خصوص لغو آن نگفته‌اند و هر خبری مبنی بر لغو این تفاهمنامه صحت ندارد.
    - در مورد توافقنامه ترانزیتی تهران - کابل توضیح دهید؟
    احسانی: تفاهمنامه ترانزیتی تهران - کابل در دوره حکومت انتقالی افغانستان و در زمان وزارت «سید علی جاوید» میان دو کشور به امضا رسید که بر اساس آن قرار شد دو طرف در همکاری با یکدیگر عمل مشابه انجام دهند.
    - تاکنون بارها چنین مشکلاتی بین رانندگان افغانستانی و مقامات ایران و برعکس بوجود آمده است، چرا نقطه پایانی بر این مشکلات گذاشته نمی‌شود؟
    احسانی: بعد از دولت انتقالی کابل، افغانستان با جمهوری اسلامی ایران پنج کمیته همکاری و سه نشست مرزی در زمینه رفع مشکلات ترانزیتی و حمل و نقل برگزار کرد.
    اما متأسفانه مشکلات بین دو طرف کماکان وجود دارد و من تنها طرف ایرانی را عامل بروز این مشکلات نمی‌دانم، قطعا در طرف افغانستانی هم مشکلاتی وجود دارد، اما دلیل اینکه چرا از طرف جمهوری اسلامی ایران آنطور که باید همکاری صورت نمی‌گیرد را نمی‌دانم.
    در حالیکه افغانستان بالاترین حجم انتقال کالا را از سه مرز «هرات» ، «نیمروز» و «فراه» را دارد و دائما در حال رفت و آمد است، اما بارها جمهوری اسلامی ایران بدون دلیل به رانندگان افغانستانی ویزا نداد که در سال گذشته سه ماه این موضوع گریبانگیر رانندگان افغان بود و اینچنین مواردی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
    وقتی این مشکلات با وزیر حمل و نقل و هوانوردی مطرح شد، وی گفت؛ جمهوری اسلامی ایران مطابق توافقنامه عمل نکرده و بعضی موارد از جمله همکاری متقابل را نقض کرده است.
    - شما این مشکلات را به طرف ایرانی اطلاع داده‌اید؟
    احسانی: ما بارها مشکلاتی را که در مرزهای هرات ، نیمروز و فراه داشتیم از طریق دیپلماتیک و توسط وزارت خارجه به طرف ایرانی اطلاع داده‌ایم، اما متاسفانه جوابی که بتواند مشکلات را حل کند تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو