فونیکسریمکسبهتام

با توجه به اعلام آمادگی خودروسازان خارجی برای همکاری با ایران مطرح شد

چه زمانی بازار خودرو نونوار می‌شود؟

عصر خودرو : ورود خودروهای جدید به بازار ایران یکی از دستاوردهایی است که در همکاری شرکت‌های خارجی با خودروسازان کشورمان تحقق پیدا خواهد کرد. به گفته کارشناسان، خودروهای جدید بعد از گذشت ۲ سال یعنی در سال ۹۶ به بازار راه پیدا خواهند کرد. رفت و آمد خودروسازان خارجی به ایران تابع یک سری مقدمات است.

چه زمانی بازار خودرو نونوار می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، انعقاد قرارداد با شرکای خارجی، انتخاب قطعه‌سازان داخلی به منظور همکاری با شرکت‌های خارجی برای تولید قطعات خودروهای جدید از جمله عواملی هستند که فرآیند ورود خودروهای جدید به بازار را زمانبر کرده است. البته در این بین اظهار نظرهای متفاوتی نیز از سوی کارشناسان مبنی بر میزان قیمت خودروهای جدید به گوش می‌رسد.

    انتخاب شریک خارجی از طریق برگزاری مناقصه
    بیشتر کمپانی‌های بزرگ خودروسازی تمایل زیادی به همکاری و مشارکت با خودروسازان ایرانی دارند و تاکنون پیشنهادهای متعددی از طرف شرکت‌های بزرگ خارجی برای همکاری با خودروسازان ایرانی مطرح شده است. بنابراین در مناقصه‌ای که با کمپانی‌های خارجی گذاشته می‌شود هر شرکتی که بیشترین امتیاز را به خودروسازان داخلی بدهد به عنوان شریک خارجی ایران انتخاب خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شرکای خارجی از طریق سرمایه‌گذاری در ایران باید با همکاری خودروسازان داخلی خودروهای مشترک تولید کنند که این خودروها باید جدید و به‌روز باشند یا اینکه حداکثر 2 سال از مدت‌زمان تولید آنها گذشته باشد.

    همچنین در آغاز همکاری با این شرکای خارجی باید 30یا 40 درصد از قطعات، داخلی‌سازی شوند.احمد نعمت‌بخش در ادامه تصریح کرد: برگزاری مناقصه به منظور انتخاب شریک خارجی و در مرحله بعدی انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها همچنین همکاری شرکای خارجی با قطعه‌سازان داخلی فرآیندی زمانبر است و پیش‌بینی می‌شود که حداقل بعد از گذشت 2 سال شاهد حضور خودروهای جدید در ایران باشیم.در این بین علاوه بر گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان ایران، یک تحلیلگر غربی نیز درباره زمان ورود خودروهای جدید به بازار به اظهارنظر پرداخته است. بنابر ارزیابی «ایساک آبراهام»، تحلیلگر موسسه «فراست‌اند سالیوان»، پس از گشایش در بازار ایران، حدود 18 ماه طول خواهد کشید تا صنعت خودرو کشور شاهد رشد بالا باشد بنابراین خریداران برای خرید مدل‌های جدید باید همچنان منتظر بمانند. به باور این تحلیلگر غربی، فروش خودروهای شخصی در ایران کاهش خواهد داشت، زیرا مشتریان ترجیح می‌دهند خرید خود را به تاخیر بیندازند و منتظر مدل‌های جدید و افزایش رقابت در بازار بمانند که این امر باعث باارزش‌تر شدن پول آنها خواهد
    شد.

    چراغ سبز خودروسازان خارجی به ایران
    پس از آنکه هیات بلند‌پایه آلمانی به ایران سفر کرد، شرکت مرسدس بنز از آمادگی ورود به بازار ایران خبر داد. «سیلک موکلرت»، سخنگوی شرکت «دایملر» نیز از توافق انجام‌شده بین ایران و گروه 1+5 استقبال و تمایل این شرکت برای بازگشت به ایران را اعلام کرد. بعد از اظهارنظرهای شرکت‌های خودروساز آلمانی، مدیر گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشستی خبری از بازگشایی دفتر بنز در ایران سخن گفت. هاشم یکه زارع اشاره کرد: با بنز قراردادی 10 ساله منعقد خواهد شد و تولید کامیون، اتوبوس و ون در دستور کار قرار خواهد گرفت. مدیرعامل ایران‌خودرو از اعلام آمادگی همکاری با فولکس واگن که نامی شناخته شده برای جهانیان دارد، برای حضور در بازار ایران سخن به میان آورد به‌گونه‌ای که گویا این شرکت خودروساز آلمانی، برای تولید و فروش مدل‌های سواری کلاس «ای» و «سی» در ایران برنامه دارد.در این بین علاوه بر شرکت‌های مطرح آلمانی، فرانسوی‌ها هم که دوست ندارند از قافله عقب بمانند و به‌نوعی به عنوان شریکی قدیمی (رنو و پژو)، حق بیشتری برای خود قائل هستند، مذاکراتی جدی را در زمینه همکاری با خودروسازان ایرانی آغاز کرد‌ند. برهمین اساس یکه‌زارع اعلام کرد که فیس لیفت تندر 90 تا انتهای امسال به بازار عرضه خواهد شد و خودرو «کوئید»، به عنوان محصول جدید رنو در برنامه تولید 150هزار دستگاهی نشان(برند) رنو در ایران‌خودرو قرار گرفته است.

    محدوده قیمتی خودروهای جدید
    پایین بودن قدرت خرید مردم یکی از معضلات بازار خودرو کشور است ولی با ورود شرکت‌های خارجی به ایران به طور قطع خودروسازان داخلی می‌توانند راهکارهایی برای حل این مشکل پیدا کنند. خودروسازان خارجی نیز در صورتی که در ایران بازار فروش خوبی داشته باشند همکاری‌های خود را گسترش خواهند داد. مشاور خودرویی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت از پیش‌بینی‌های خود درباره قیمت خودروهای جدید در بازار خبرداد و گفت: به اعتقاد من قیمت خودروهای جدید از 30 تا 50 میلیون تومان خواهد بود. به گفته بیوک علیمرادلو خودروهای جدید در سال 96 روانه بازار خواهند شد.

    خودروهای جدید برای قشر متوسط
    در همین حال به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو پس از انجام مذاکرات خودروسازان با شرکت‌های خارجی و تولید خودروهای جدید، قیمت این خودروها به طور قطع در رده ارزان‌قیمت‌ترین‌ها قرار نخواهد گرفت.فربد زاوه در این زمینه به صمت گفت: نه تنها در ایران بلکه در همه کشورها نمی‌توان خودرویی متناسب با توان خرید قشر کم‌درآمد جامعه تولید کرد و مشتریان خرید خودروهای جدید نیز قشر متوسط جامعه هستند. وی تولید خودروهای جدید زیر قیمت 40 میلیون تومان را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که محدوده قیمتی خودروهای جدید از 40 میلیون‌تومان تا 150 میلیون تومان بستگی به مدل این خودروها تغییر می‌کند.به گفته این کارشناس صنعت خودرو برای تولید خودروهای جدید در بهترین حالت ممکن حدود 2 سال زمان لازم است و به نظر می‌رسد این خودروها در سال 96 روانه بازار شوند.براساس این گزارش، برپایه تحلیل کارشناسان داخلی و خارجی با ورود شرکت‌های خودروساز بزرگ و مطرح جهانی که اروپایی‌ها که در صف نخست قرار دارند، بازار خودرو کشور به یکباره متحول نخواهد شد و مردم نباید در این انتظار بیهوده به‌سر ببرند که در چند ماه آینده بازار مملو از خودروهای تولید مشترک خودروسازان داخلی و خارجی با تنوع بالا می‌شود و این اتفاق نیازمند زمانی 2 ساله است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم