فونیکسریمکسبهتام

برنامه شهرداری یزد برای نصب کولر آبی روی اتوبوس های شهری

عصر خودرو : استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در فصل تابستان با توجه به شدت گرما در شهر یزد، دشوار است و به همین دلیل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد نیمی از ناوگان اتوبوسرانی یزد را به کولر مجهز کرده است.

برنامه شهرداری یزد برای نصب کولر آبی روی اتوبوس های شهری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، اگر از مسافران اتوبوس های واحد شهری هم نباشید قطعا تردد اتوبوس هایی که کولرهای آبی روی سقفشان خودنمایی می کنند را دیده اید. سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد در اقدامی ابتکاری، به تجهیز اتوبوس های فاقد کولر به کولرهای آبی اقدام کرده است.
    با توجه به اینکه بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی، دارای تجهیزات سرمایشی به صورت فابریک اند یعنی اتوبوس های کولردار هستند، سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد به نصب کولرهای آبی در مابقی اتوبوس ها اقدام کرده است.

    ضرورت تقویت ناوگان با اتوبوس های کولردار
    یکی از شهروندان یزدی با اشاره به شدت گرمای تابستان در یزد، تقویت ناوگان اتوبوسرانی با اتوبوس های کولردار را مورد تاکید قرار می دهد.
    «احمد ناصری» می افزاید: با توجه به اینکه سرعت جابه جایی با ناوگان اتوبوس پایین است و شهروندان زمان زیادی را در ایستگاه و داخل اتوبوس سپری می کنند، لازم است که اتوبوس ها به کولر مجهز باشند.
    وی با اشاره به اینکه اتوبوس های شهری باید بهترین شرایط را برای جابه جایی مسافر داشته باشند، ادامه می دهد: زمانی که فضای اتوبوس گرم و غیر قابل تحمل باشد، تمایل به استفاده از این ناوگان به مراتب کاهش می یابد.

    انتقاد به نصب کولر آبی در اتوبوس ها
    یکی دیگر از شهروندان یزدی تعویض اتوبوس های فرسوده با اتوبوس های جدید کولردار را ضروری می داند و می افزاید: شهرداری به تجهیز اتوبوس های قدیمی با کولرهای آبی اقدام کرده است که به نظر ایمن و زیبا نیستند.
    «میترا منتظری» ادامه می دهد: نصب کولرهای آبی با حجم بالا و مصرف آب و برق زیاد، حتی ممکن است برای مسافران اتوبوس خطرآفرین باشد اما متاسفانه بدون توجه به زیبایی و ایمنی، به نصب کولرهای آبی روی سقف اتوبوس های ناوگان اقدام شده است.
    وی اضافه می کند: قطعا این وضعیت مناسب نیست و شهرداری باید به جای استفاده از کولرهای آبی روی اتوبوس های فاقد کولر، به خرید اتوبوس های کولردار اقدام کند.

    پاسخگو نبودن سیستم سرمایشی
    یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با توجه به شدت گرما، سیستم سرمایشی اتوبوس های یزد را برای مقابله با گرمای هوا کافی نمی داند.
    «زهرا اویسی» می افزاید: با توجه به میزان سرمایش وسایل خنک کننده و همچنین باز و بسته شدن در اتوبوس در هر ایستگاه به نظر می آید که نصب کولر بر بالای اتوبوس ها اقدام بیهوده ای است چرا که سرمای کافی را ایجاد نمی کند.
    فعالیت 260 دستگاه اتوبوس در ناوگان
    مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد می گوید: 260 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری یزد مشغول جابه جایی مسافران هستند که نیمی از آنها به سیستم سرمایشی کولر مجهزند.
    «محمدجواد کریمی» اضافه می کند: بیش از نیمی از اتوبوس ها دارای کولر فابریک هستند و بقیه نیز با ابتکار یزدی ها به کولرهای آبی تجهیز شده اند.
    وی با تاکید بر اینکه کولرهای آبی با تولید رطوبت سرمایش بهتری نسبت به کولرهای فابریک اتوبوس ها دارند، می افزاید: ابتکار مردم یزد مبنی بر خنک کردن اتوبوس ها با کولرهای آبی در بسیاری از شهرهای کشور در حال الگوبرداری است.

    تامین ایمنی کولرهای آبی
    کریمی در پاسخ به وضعیت ایمنی و زیبایی کولرهای آبی که بالای اتوبوس ها نصب شده است، ادامه می دهد: برق این کولرها 24 ولت است و از برق موتور ماشین تامین می شود و خطری ندارد.
    وی از تامین آب مورد نیاز کولرها با مکش پمپ هایی که آب را از مخزن زیر اتوبوس به بالا می کشد، خبر می دهد و می گوید: به این ترتیب همه کولرهای آبی که روی اتوبوس ها نصب شده است، ایمن هستند.
    به گفته کریمی هر دستگاه کولر آبی و تجهیزات جانبی آن برای نصب روی اتوبوس های شهری بیش از 5/1میلیون تومان هزینه داشته است.
    وی با تاکید بر اینکه گرمای 50 درجه تابستان شهر یزد با استفاده از کولرهای آبی قابل تحمل تر است ادامه می دهد: کمبود رطوبت هم در کنار شدت گرما، سلامت شهروندان را تهدید می کند و استفاده از کولرهای آبی در این شرایط کارایی بیشتری دارد.

    جانمایی کولرها داخل اتوبوس
    مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد درباره زیبایی این کولرها نیز می گوید: در حال حاضر تدابیری اندیشیده شده است که به جای نصب کولرها بر سقف اتوبوس، کولرهای آپارتمانی در داخل اتوبوس جانمایی شود که از بیرون نیز قابل مشاهده نباشد.
    مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد ادامه می دهد: به این ترتیب با پوششی که برای آن انتخاب می شود، کولرهای آبی اتوبوس ها نمای بیرونی نخواهند داشت و مشکل زیبا نبودن آنها نیز رفع خواهد شد.
    وی درباره کیفیت سرمای تولیدی کولر اتوبوس ها نیز می گوید: سرمای کولر اتوبوس های ناوگان به نسبت خوب است چرا که حتی استفاده از بهترین کولرها نیز در زمان طولانی و با باز و بسته شدن مرتب در اتوبوس، نتیجه بهتری نداشت.

    تجهیز کامل ناوگان به سیستم سرمایشی
    کریمی از تلاش برای تجهیز سایر اتوبوس های ناوگان به کولر تا شهریورماه امسال خبر می دهد و می افزاید: سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد برای تامین سیستم های سرمایشی اتوبوس های شهری، خرید اتوبوس های کولردار را در دستور کار قرار داده است.
    وی با بیان اینکه 100 دستگاه از اتوبوس های فعلی ناوگان، به صورت فابریک کولردار است، از تلاش سازمان برای نوسازی ناوگان که به افزایش تعداد اتوبوس های کولردار منجر می شود، خبر می دهد.

    سیستم سرمایشی اتوبوس های شهری
    260 دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری یزد مشغول جابه جایی مسافران هستند که نیمی از آنها سیستم سرمایشی دارند تا در فصل تابستان نیز قابل استفاده باشند. 100 دستگاه از اتوبوس های ناوگان، کولردار هستند از این رو سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد به تجهیز اتوبوس ها به کولرهای آبی اقدام کرده است تا سرما و رطوبت را در فضای اتوبوس ها برای تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان تامین کند. سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد تلاش دارد که سایر اتوبوس های ناوگان را نیز تا پایان شهریورماه به کولر تجهیز کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو