فونیکسریمکسبهتام

معاون شهردارتهران:

شهروندان پایتخت ازوضعیت ترافیکی شهررنج می برند

عصر خودرو: معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران گفت: گرچه اقدامات اساسی در دهه اخیردر زمینه ایجاد زیرساخت ها و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت انجام شده، اما شهروندان همچنان از وضعیت ترافیکی دررنج هستند که بخشی از آن به رفتارهای نادرست ترافیکی گروهی ازافراد برمی گردد.

شهروندان پایتخت ازوضعیت ترافیکی شهررنج می برند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی در نخستین نشست اعضای اتاق فکر اطلاع رسانی این معاونت افزود: مشکلات ترافیکی شهر تهران، مسأله جدیدی نیست و به دهه 1340 باز می گردد و رفتارهای ترافیکی برخی از افراد نیز به این مشکلات دامن زده و امروز اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
    وی وضعیت آشفته ترافیک تهران را محصول چند دهه لجام گسیختگی در این حوزه دانست و تأکید کرد: امروز مردم تاوان آشفتگی های ترافیکی دهه های گذشته را پرداخت می کنند و شهروندان تهرانی به بهاء به خطر افتادن سلامت و از دست دادن جان خود، هزینه های مادی و معنوی بسیار هنگفتی بابت این نا بسامانی تاریخی می پردازند.
    * مشکلات ترافیکی را مهندسان ترافیک به تنهایی نمی توانند حل کنند
    معاون شهرداری تهران با اشاره به اینکه مهندسان و متخصصان ترافیک به تنهایی قادر به حل مشکلات ترافیکی نیستند، گفت: در این زمینه استادان و متخصصان حوزه های اجتماعی و فرهنگی باید کمک کنند تا بحران ترافیک برطرف شود.
    وی یادآور شد: اغلب کشورها و شهرهای دنیا، مشکل ترافیک خود را در دهه های گذشته حل کرده اند و مردم و مسئولان کشورمان نیز باید تمام توان، انرژی و منابع خود را صرف برطرف کردن این مشکل کنند.
    تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال های اخیر، شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به سمت یک نهاد اجتماعی و فرهنگی حرکت کرده است، تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که مبنای آن بر مشارکت شهروندان بنا شد، کمپین آسمان آبی و زمین پاک است و در آن دو موضوع آلودگی های زیست محیطی که سلامت انسان را به خطر انداخته و بی نظمی های ترافیکی که آرامش و ایمنی شهر و شهروندان را مورد تهدید قرار داده، مورد توجه قرار گرفته است.
    وی با تأکید بر این که سعی می شود تا با مشارکت اجتماعی شهروندان، مداخله مردم در موضوعات شهری به حداکثربرسد، افزود: باید یک بار برای همیشه درخصوص نوع نگاهی که نسبت به موضوع ترافیک است، تعیین تکلیف شود و بین دو گزینه ادامه خودروسالاری یا گزینه انسان محوری، یکی انتخاب شود.
    * الگوی خودروسالاری مدل آمریکایی است
    معاون شهرداری تهران با اشاره به این که الگوی خودروسالاری از مدل آمریکایی که در آن احداث بزرگراه های زیاد و خیابان های عریض تنها برای تردد هرچه آسان تر و سریع تر خودروهای شخصی احداث می شود، گرفته شده بود، تاکید کرد: دراین مدل، تمام مواهب شهر از روکش آسفالت گرفته تا چراغ روشنایی، برای خودروها پیش بینی شده بود و پیاده ها و پیاده روها فدای سواره ها و سواره روها شده اند.
    تشکری هاشمی با بیان این که تعداد ردیف های تخلفات رانندگی به 171 عنوان می رسد، گفت: اگر قرار بود این عناوین و جرایمی که برای متخلفان درنظر گرفته شده، بازدارنده باشد، امروز این همه تخلف ها در شهرها و جاده ها مشاهده نمی شد.
    وی تصریح کرد: بدون تردید، اصلاح ناگهانی رفتارهای ترافیکی برخی از شهروندان ممکن نیست و براین اساس از نیمه دوم سال گذشته با مشارکت پلیس راهور، بهبود تدریجی رفتارهای ترافیکی با محوریت خط سفید به عنوان نماد نظم و انضباط در دستور کار قرار گرفته است.
    * بازگشت آرامش و ایمنی به تقاطع های تهران
    معاون شهردار تهران با اشاره به این که پروژه خط سفید، مشارکت شهروندان را به همراه داشته است، گفت: آثار اجرای این پروژه به تدریج در معابر شهری در حال دیده شدن است و مردم به عنوان یک اولویت آن را مورد توجه قرار داده اند.
    وی افزود: امروز در کف خیابان با مشارکت مدیریت شهری و پلیس راهور، نظم و انضباط حاکم شده و بدون تردید، راننده ای که به خود اجازه می دهد از چراغ قرمز عبور کند، فردی هنجارشکن است که کاری پرخطر انجام می دهد و با تدابیر و تمهیداتی که در قالب پروژه مذکور در تقاطع های تهران به کار گرفته شده، تلاش می شود تا آرامش و ایمنی در چهارراه ها به عابران پیاده باز گردانده شود.
    تشکری هاشمی با بیان این که محصول حرکت بین خطوط، ایجاد نظم و انضباط و برقراری ایمنی و آرامش در معابر شهری است، تصریح کرد: باید قبح رفتارهای زشت رانندگی در جامعه بالا برود تا افراد متخلف جرأت ارتکاب تخلف را نداشته باشند و در مقابل، باید احترام به قانون در ضمیر ناخودآگاه مردم، نهادینه و ماندگار شود.
    وی با تأکید بر این که در گذشته ای نه چندان دور، رانندگان از بستن کمربند ایمنی خجالت می کشیدند، افزود: درحال حاضر روزانه صحنه هایی در شهر مشاهده می شود که در آنها، برخی از رانندگان بابت وقوع یک تصادف ساده یا برای تصاحب یک جای پارک، با قفل فرمان با یکدیگر درگیر می شوند که با کمک خود مردم و با احترام به طرح خط سفید به عنوان مقدمه احترام به قانون، تلاش می شود این صحنه ها از عرصه شهر تهران محو شود تا نظم و انضباط به این شهر باز گردد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو