فونیکسریمکسبهتام

شهری کوچک با معضل بزرگ «ترافیک»

عصر خودرو : از سال ۶۸تا حالا تعداد خودروها در ایلام از سه هزار به ۶۸ هزار افزایش یافته ولی شهر و زیرساخت هایش در همان ۲۵ سال پیش باقی مانده، این حکایت شهری است که شاید سالها پیش واژه ترافیک برایش غریب بود.

شهری کوچک با معضل بزرگ «ترافیک»
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  شاید گفتن از ترافیک در شهر 200 هزار نفری ایلام به عنوان مرکز استان سخت باشد، ولی حاصل بی توجهی ها در ایجاد زیرساختهای شهری در سالهای گذشته، امروز ترافیک را در شهر حکم فرما کرده است.

    امروز ترافیک فقط به خیابانهای 22 بهمن و سعدی و ... شهر ایلام خلاصه نمی شود، بلکه تا در خانه های مردم و کوچه های فرعی نیز کشیده شده چراکه در گذشته زیرساختهای شهر برای جمعیت کم پیش بینی شده بود ولی به مرور زمان با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه روز به روز فضا برای مردم تنگ تر می شود.

    شهر ایلام که میان کوه ها محاصره شده، امروز نه فضا برای توسعه فضای فیزیکی دارد و نه راهکاری جدی برای حل مشکل ترافیک، هرچند طی سالها اخیر طرحهایی برای تغییر دادن مسیرها برای کم کردن این مشکل اجرایی شده ولی شهر همچنان از ترافیک درد می کشد.

    متاسفانه بازار اصلی و ساختمان پزشکان شهر در هسته اصلی مرکز شهر یعنی 22 بهمن و سعدی قرار گرفته و شهروندان برای کوچکترین نیازهای خود به مرکز شهر مراجعه می کنند که این عامل نیز بر معضل ترافیک افزوده است.

    حالا شهر ایلام با آشفتگی، بی نظمی، اعصاب خوردی شهروندان و ... مواجه شده و علاوه بر همه این موارد متاسفانه ترافیک باعث بعضی از نزاع های خیابانی در شهر نیز شده است.

    پارکینگ طبقاتی در ایلام به جایی نرسید

    جدای از همه این مسائل متاسفانه در سالهای قبل برای جانمایی حتی یک پارکینگ نیز در شهر اقدام نشده است که همین مسئله باعث شده در شهری مثل ایلام پارکینگ وجود خارجی نداشته باشد.

    طی سالهای اخیر مسئولان ارشد استان ایلام و شهرداری وعده هایی مبنی بر ایجاد پارکینگ طبقانی در شهر ایلام داده اند که متاسفانه اجرایی نشده و قرار بود ساختمان اداره ورزش و جوانان استان ایلام که در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد به پارکینگ طبقانی تبدیل شود ولی هم اکنون مکانی برای جابجایی این اداره وجود ندارد.

    طبق گفته بهروز حیدزاده مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام هنوز این طرح اجرایی نشده است.

    برنامه های شهرداری ایلام برای حل معضل ترافیک

    یزدان قبادیان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: موضوع ترافیک یکی از مهمترین مسائل شهرداری ایلام است چراکه روز به روز به ناوگان حمل و نقل در شهر افزوده می شود.

    وی می افزاید: شهر ایلام از 1387 تاکنون دچار تغییر طرحهای ترافیکی نشده است و امسال قصد داریم با همکاری مردم طرحهای ترافیکی شهر را در چند منطقه تغییر دهیم.

    وی ادامه می دهد: مرکز اصلی شهر پر ترافیک ترین نقطه ایلام است که به دلیل وجود اصناف مختلف این ترافیک بیشتر نیز شده است.

    ترافیک شیراز

    قبادیان  اظهار کرد: طی سالهای گذشته برای کاهش بار ترافیک در خیابان آیت الله طالقانی به عنوان یکی از خیابان اصلی شهر ایلام نیز طرحهایی در زمینه یک طرفه کردن و ...اجرا شد که منجر به کاهش ترافیک نشد.

    وی می گوید:
    در سال جاری طبق مصوبه شورای ترافیک استان، خیابان آیت الله طالقانی شهر ایلام سنگ فرش و پیاده رو سازی می شود
    در سال جاری طبق مصوبه شورای ترافیک استان، خیابان آیت الله طالقانی شهر ایلام سنگ فرش و پیاده رو سازی می شود.

    شهردار ایلام ادامه می دهد: خیابان آیت الله حیدری ایلامی از میدان کشوری تا میدان 22 بهمن که در سال گذشته تعریض شده، در سال جاری از حالت یک طرفه به دو طرفه تغییر می کند.

    وی می افزاید: با بررسی های کارشناسی شده برخی از خیابانهای اصلی شهر دو طرفه و تعریض می شود که البته نیازمند همکاری مردم و مسئولان در زمینه هستیم.

    قبادیان عنوان کرد: علاوه بر طرحهای تعریض و دو طرفه کردن خیابانهای اصلی، بحث انتقال صنوف از جمله بنگاه های خرید و فروش ماشین از خیابان اشرفی اصفهانی به نقاط خارج از مرکز شهر مطرح است.

    وی می گوید: انتقال دیگر صنوف از جمله ساختمان پزشکان نیز در دستور کار قرار دارد و قطعا این طرح در آینده نیز به حل مشکل ترافیک خواهد کرد.

    وی می گوید: اجرای طرح ترافیک جدید که قرار است در شهر ایلام اجرایی شود قطعا تا چند سال آینده مشکل ترافیک شهر را حل خواهد کرد.

    شهردار ایلام بیان داشت: برای ایجاد پارکینگ در شهر ایلام نیز رایزنی های بسیار خوبی صورت گرفته و در یکی از نقاط با همکاری بخش خصوصی این مهم محقق می شود.

    زمینه عبور و مرور به مرکز شهر باید کاسته شود

    شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار می گوید: امروز ترافیک بخش مهمی از زمان شهروندان ایلامی را در طول روز با خود درگیر کرده است و به عنوان یکی از مهمترین چالشهای شهری در استان ایلام مطرح است.

    وی ادامه می دهد: علل و عوامل مختلفی از جمله وجود تمامی مراکز خدماتی، درمانی، خوار و بار فروشی و ...در مرکز اصلی شهر ایلام باعث ترافیک شده که رفع آن نیازمند طرحهای کوتاه مدت و بلند مدت است.

    معاون عمرانی استانداری ایلام می افزاید:
    باید خدمات صنوف مختلف در همه جای نقاط شهر قرار گیرد و عبور و مرور به مرکز اصلی شهر کم شود
    باید واحدهای خدماتی و صنوف مختلف در همه جای شهر قرار گیرد و عبور و مرور به مرکز اصلی شهر کم شود.

    وی ادامه می دهد: یکی از مهمترین مشکلات سطح شهر ایلام نبود پارکینگ است که در سال جاری جلسات مختلفی در این زمینه تشکل شده که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی این مهم در شهر محقق شود.

    68 هزار خودرو شخصی در شهر ایلام

    یکی از مهمترین مشکلات حوزه ترافیک در شهر ایلام بحث استفاده نکردن از حمل و نقل عمومی بوده و اغلب مردم با خودروی شخصی به مرکز شهر مراجعه می کنند و همین قضیه باعث افزایش ترافیک می شود.

    سرهنگ نورالله خادم رئیس پلیس رهنمایی و رانندگی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سال 68، سه هزار خودرو در شهر وجود داشته و هم اکنون این میزان به 68 هزار افزایش یافته در حالی خیابانها و معابر تغییری نکرده است.

    وی ادامه می دهد:
    اولویتهای اساسی برای حل مشکل ترافیک تعریض خیابانها، ایجاد پارکینگ و ...است
    اولویتهای اساسی برای حل مشکل ترافیک تعریض خیابانها، ایجاد پارکینگ و ...است که البته طرحهای ترافیکی به اقتضای زمان باید در شهر اجرایی شود.

    خادم می افزاید: اغلب مردم با طرحهای ترافیکی از جمله همین طرح سنگ فرش خیابان آیت الله طالقانی که در سال جاری قرار است اجرایی شود موافق هستند و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای همکاری با شهرداری برای اجرای این طرحها اعلام همکاری کرده است.

    وی می گوید: تا قبل از مهرماه سال جاری طرحهای ترافیکی اجرایی می شود و امیدواریم با همکاری و تعامل مردم این طرح به خوبی پیش برود و شاهد کاهش بار ترافیکی در مرکز اصلی شهر باشیم.

    بحران های آینده شهر ایلام

    شاید طرح های کوتاه مدت مسئولان فقط برای چند سال آینده باعث حل مشکل ترافیک شود، ولی قطعا با افزایش جمیعت و گسترش سیستم حمل و نقل مشکلات ترافیک در شهر ایلام طی سالهای آینده هم بروز خواهد کرد.

    باید از همین الان زیرساختهای اصلی شهر ایلام را توسعه داد و ایجاد مراکز خرید و استقرار صنوف مختلف در نقاط دیگر شهر برای اینکه تمرکز روی مرکز اصلی شهر نباشد، از سوی مسئولان انجام شود.

    البته در بحث شهری فقط ترافیک معضل اصلی ایلام نیست بلکه شهر به طور کلی با کمبودها و مشکلات بسیار زیاد زیرساختی مواجه است که طرح و بررسی هر کدام از آنها گزارش جداگانه ای می طلبد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو