فونیکسریمکسبهتام

گزارشی از روند فروش خودروهای شاسی‌بلند

رشد تقاضای خودروهای شاسی‌بلند در ایران، همپای بازار جهانی

عصر خودرو : تقاضای خودرو در بازارهای جهانی تابع تنوع و قیمت محصولات است. عرضه خودروهای شاسی‌بلند این معادلات را برهم زده و بازار تمام کشورها به ویژه امریکا، اروپا و چین را تحت تاثیر قرار داده تا جایی که در سال ۲۰۱۵ م رشد تقاضای این محصولات در برخی کشورها تا ۳۶ درصد افزایش یافته است.

رشد تقاضای خودروهای شاسی‌بلند در ایران، همپای بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، کارشناسان معتقدند ایران نیز از تغییر بازاربی‌نصیب نمانده و تا 100 هزار دستگاه تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند در سال ظرفیت دارد.با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال 2015 م نزدیک به 73 میلیون و 870 هزار دستگاه خود در بازار جهانی به فروش برسد تغییر در سهم هر یک از مدل‌های خودرو می‌تواند شرایط متفاوتی برای خودروسازان رقم بزند. حال خودروهای شاسی‌بلند به دلیل ویژگی‌هایی چون توان حمل بار بیشتر، قابلیت بالاتر برای جاده‌های پردست‌انداز و... جایگزین مناسبی برای خودروهای دیگر هستند.
    به گزارش سایت دیتا سنتر در سال 2015 م نسبت به سال قبل از آن تقاضای جهانی برای شاسی‌بلندهای لوکس تا 22 درصد افزایش یافته و کمترین تقاضا برای شاسی‌بلندهای غول‌پیکر بوده که با کوچکترشدن اندازه این خودروها تقاضا بار دیگر افزایش یافته به‌گونه‌ای که در امسال میلادی میزان فروشی شاسی‌بلندهای بزرگ 2/9 منفی کاهش یافته اما برای اندازه متوسط‌ها تقاضا تا 16 درصد افزایش یافته و همچنین وضعیت برای شاسی‌بلندهای کوچک‌پیکر نیز چندان مساعد نبوده و تنها 4 درصد رشد مثبت داشته است.
    امریکایی‌ها از گذشته علاقه خاصی به ماشین‌های بزرگ داشتند و همین مسئله منجر شد با ورود شاسی‌بلندها و مطرح‌شدن مسئله کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی خودروهای شاسی‌بلند در این کشور افزایش رو به رشدی داشته باشند و هم‌سو با آن فروش خودروهای سبک افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. شاید بتوان تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها و از سوی دیگر خروج امریکا از روند اقتصاد که توام با کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمدهای جامعه بوده است را دلیل اقبال بیشتر بازار این کشور به خودروهای لوکس شاسی‌بلند دانست. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در امسال میلادی شاسی‌بلندها صدرنشین میزان فروش خودرو در این کشور باشند. به گزارش «سایت فوربس» بازار چین نیز با وجود اینکه سابقه چندانی برای جولان شاسی‌بلندها ندارد اما روند افزایشی فروش این محصول نشان می‌دهد یکی از بازارهای بزرگ شاسی‌بلندها، چین خواهد بود. چرا که از ابتدای سال 2015م تاکنون فروش این محصولات در بازار چین رشدی 36 درصدی داشته است. در یک سال گذشته نزدیک به 4 میلیون خودروی شاسی‌بلند در چین تولید شده که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال 2018م به 7 میلیون دستگاه برسد. استرالیا نیز جزو آن دسته از کشورهاست که به تازگی اقبال خوبی به خودروهای شاسی‌بلند نشان داده است، چرا که در بازار این کشور شکاف عمیقی بین خودروهای سنتی و کامپکت به وجود آمده که نشان دهنده تغییر در سلیقه مشتریان است، گرچه این موج در تمام دنیا به وجود آمده، به گونه‌ای که در ماه‌های گذشته فروش شاسی‌بلندها در بازار بیش از 10 درصد افزایش یافته است. این رشد چشمگیر نشان می‌دهد که گرچه اقتصاد اروپا هنوز در رکود به سر می‌برد اما تمایل برای خرید شاسی‌بلندهای لوکس در این قاره کمتر از دیگر نقاط جهان نیست و می‌توان این مسئله را ناشی از جاذبه‌های این مدل خودرو دانست.تمایل خودروسازان به تولید محصولات شاسی‌بلند تغییراتی در استراتژی جهانی خودرو به وجود آورده به گونه‌ای که آنها تمایل چندانی برای عرضه مدل‌های جدیدی به غیراز شاسی‌بلند ندارد. به عبارت دیگر سایه سنگین این خودروها بر تقاضای جهانی باعث شده خودروسازان ارائه مدل‌های جدید سواری را به تعویق بیندازند تا هیجان بازار نسبت به این محصولات کاسته شود. با این حال خودروسازان چینی در تولید سواری توان رقابت با نشان(برند)های بزرگ را ندارند و بیشتر روی شاسی‌بلندها متمرکز شده‌اند، به طوری که در 3 ماه نخست سال 2015میلادی 8 خودورساز چینی به جمع تولیدکنندگان این محصول پیوسته‌اند. به گزارش رویترز، چینی‌ها به قدری روی تولید شاسی‌بلندها برنامه‌ریزی کرده‌اند که با وجود اینکه در سال 2014م تنها 11 مدل جدید شاسی‌بلند به بازار عرضه شده بود چینی‌ها به یکباره 16 مدل مختلف را از این محصول روانه بازار کردند. از سوی دیگر با تولید ارزان‌قیمت این خودروها ظرفیتی برای جهش فروش این محصولات در بازار کشورهایی همچون چین به وجود آورده‌اند.

    تقاضای 100 هزار خودرو شاسی‌بلند در ایران
    بازار ایران نیز همچون سایر کشورهای دنیا نسبت به عرضه خودروهای شاسی‌بلند بی‌تفاوت نبود و تقاضا برای این محصولات با حضور پررنگ‌تر محصولات چینی در ایران افزایش یافت. یک کارشناس خودرو در این باره به صمت می‌گوید: با افزایش تولید خودروهای شاسی‌بلند این محصول از حالت خاص بودن لندکروز خارج شد و در مدل‌های مختلف شاسی‌بلند لوکس، نیمه شاسی‌بلند و شاسی‌بلندهای کوچک وارد بازار شدند، حال از آنجایی که تولیدکنندگان ایرانی نتوانستند محصولاتی با قیمتی بیش از 40 میلیون تومان به بازار عرضه کنند فرصتی برای حضور گسترده شاسی‌بلندهای چینی به ایران فراهم شد تا بتوانند سود زیادی ببرند.عبدالله بابایی با تاکید بر اینکه خودروسازان ایرانی در آینده به تولید شاسی‌بلند می‌پردازند، اظهار کرد: تقاضا برای این نوع محصول در حال افزایش است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در ایران سالانه نزدیک به 100 هزار تقاضای خرید برای محصولات شاسی‌بلند با قیمت بین 70 تا 150 میلیون تومان داشته باشیم. بنابراین ورود خودروسازان ایرانی به این بخش از بازار قطعی خواهد بود.وی با نگاهی به هدفگذاری برای خودروسازان ایرانی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی کشورهای متمول در اطراف ایران وجود دارند که تولید و عرضه محصولات شاسی‌بلند به بازارهای منطقه می‌تواند کلید موفقیت این شرکت‌ها باشد، چراکه شرکتی مانند ایران خودرو از همان ابتدا به دنبال توسعه صادرات محصولات بوده است. به همین منظور با توسعه سبد تولیدات و با نگاهی به نیازهای بازار و تولید محصولات متنوع، این هدف پاسخ داده می‌شود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو