فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل گمرگ و ترانزیت منطقه آزاد ماکو:

مکانیزه شدن کنترل کامیون‌ها در مرز بازرگان

میزان سوخت کامیون کنترل می‌شود

عصر خودرو : مدیرکل گمرگ و ترانزیت منطقه آزاد ماکو گفت: طرح مکانیزه شدن پایش و کنترل کامیون‌ها در مرز بازرگان تا سال ۹۵ عملیاتی خواهد شد.

مکانیزه شدن کنترل کامیون‌ها در مرز بازرگان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ،اکبر نوبخت مدیرکل گمرگ و ترانزیت منطقه آزاد ماکو در نشست خبری گفت: با تصویب منطقه آزاد ماکو در سال 90 ، فعالیت های این منطقه آزاد از سال 91 آغاز شده که از مزایای آن می توان به جانمایی مناسب این منطقه در مقایسه با سایر مناطق آزاد اقتصادی نام برد.

    وی در ادامه اظهار داشت: وجود مرز مشترک با ترکیه سبب تجارت 15 میلیارد دلاری با این کشور شده که هدف ما افزایش این میزان تا 30 میلیارد دلار است.

    مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو افزود:با تقویت زیرساخت های این منطقه در زمینه ترانزیت می توانیم ارتباط تجاری گسترده ایی با 18 کشور محصور آسیا میانه داشته باشیم که در این صورت خواستگاه جاده ابریشم خواهد بود.

    نوبخت در خصوص صادرات صورت گرفته از طریق این منطقه آزاد گفت: در سال گذشته 136 هزار و 262 تن کالا به ارزش 85 میلیون و 495 هزار دلار اتفاق افتاده که این آمار در 4 ماه اول امسال 48 هزار و 543 تن به ارزش 29 میلیون دلار بوده است.

    وی در ادامه به آمار گمرکی که از سرزمین اصلی آمده و فقط برای خروج از این منطقه استفاده کرده اند اشاره و بیان داشت:در سال گذشته 1 میلیون و 134 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 332 میلیون دلار اتفاق افتاده که این آمار در 4 ماه نخست امسال 456 هزار تن به ارزش 816 میلیون و 455 هزار دلار بوده است.

    مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو در خصوص میزان واردات به سرزمین اصلی که از طریق گمرک بازرگان صورت گرفته گفت:در سال گذشته 363 هزار و 366 تن کالا به ارزش 491 میلیون و 635 هزار دلار اتفاق افتاده که از این آمار در 4 ماه نخست امسال 118 هزار و 782 تن به ارزش 157 میلیون و 250 هزار دلار بوده است.

    نوبخت در ادامه افزود:117 هزار و 577 کامیون به استناد اسناد بین المللی و با هدف کشورهای دیگر وارد منطقه شده اند که از آنها به ازای هر تن در کیلومتر عوارض بابت مابه التفاوت سوخت دریافت می شود.

    وی اذعان داشت:بزرگترین مشکل ما ارزان بودن سوخت در کشور ما است که همین امر سبب شده کامیون دارن خارجی تمایل به استفاده از سوخت ما داشته باشند اما ما مصر به فروش سوخت بنا بر قیمت های بین المللی هستیم.

    مدیرکل گمرک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو در خصوص بهبود شرایط ترانزیت در گمرک بازرگان گفت: برای بهبود شرایط به دنبال مکانیزه کردن پایش و کنترل کامیون ها هستیم که در این صورت رانندگان از میزان توقف خود آگاه می شود و با فراهم آوردن توقفگاه های کافی این افراد با امنیت و آرامش کامل گمرک بازرگان را ترک می کنند که امیدواریم تا سال 95 این طرح عملیاتی شود.

    وی تصریح کرد:علاوه بر مکانیزه کردن کنترل کامیون ها،افزایش  تعداد لاین ها به 4 عدد سرعت کنترل را افزایش می دهد.

    نوبخت در خصوص بازارچه مرزی این منطقه گفت:بیشتر کالاهای وارداتی به این منطقه البسه،مواد آرایشی و بهداشتی،مواد خوراکی بوده که عوارض دریافتی از آنها 10 درصد است.همچنین ما به دنبال افزایش تعداد این بازارچه ها برای رقابت پذیر کردن آنها هستیم.

    وی در پایان خاطرنشان کرد:قوانین گمرکی مناطق آزاد هم اکنون جوابگوی نیاز این مناطق نیست که امیدواریم با بازنگری مجدد در بهبود شرایط این مناطق گام موثری برداریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو