فونیکسریمکسبهتام

انسداد راه‌ها وسرگردانی رانندگان

تقاطعی که دزفولی‌ها را کلافه کرد

عصر خودرو : اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح «فتح المبینـ در دزفول که با انسداد برخی خیابان‌های شهر همراه است نه‌تنها باعث کلافگی مردم شده بلکه رانندگان را در هنگام تردد دچار سرگردانی کرده است.

تقاطعی که دزفولی‌ها را کلافه کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، پروژه تقاطع غیرهمسطح فتح المبین را شاید بتوان جزو پرحاشیه ترین طرح‌های عمرانی شهرستان دزفول برشمرد. پروژه‌ای که از همان آغاز به کار خود، با حواشی زیادی از جمله غیرکارشناسی بودن روبرو شد که این موضوع سبب ایجاد اختلافات میان اعضای شورای شهر و شهرداری دزفول شد و کشیده شدن پرونده به استانداری توقف طولانی‌مدت پروژه را در پی داشت تا اینکه پس از کش‌وقوس‌های فراوان، اخباری دال بر پذیرش این طرح از سوی کارشناسان عمران استانداری مجدداً باعث ادامه کار شد.

    اما گویا این رشته سر دراز داشت چرا که در چند وقت اخیر اظهارات جنجالی فرماندار دزفول مبنی بر عدم رعایت اصول کارشناسی در پروژه فتح المبین و تأکید بر غیرقانونی بودن اقدام شهرداری برای ادامه طرح، موج جدیدی از حاشیه‌ها را پیرامون پروژه مذکور در رسانه‌ها ایجاد کرد. حاشیه‌ای که هرچند تا چند روز به نقل محافل رسانه‌ای تبدیل شده بود اما بازهم با ادعاهای قانونی شهرداری آتش آن برای مدتی خاموش شده است.

    حال اما جدیدترین دستاورد این پروژه گریبان گیر شهروندانی شده که در حوالی میدان یعقوب لیث (فتح المبین) و خیابان‌های اطراف آن ساکن هستند. ماجرا از این قرار است که از دو روز گذشته به‌منظور انجام برخی اقدامات عمرانی در پروژه فتح المبین، شهروندان ساکن در خیابان‌های منتهی به میدان فتح المبین به‌یک‌باره با بن‌بست شدن و یک‌طرفه شدن خیابان‌های محل سکونت خود مواجه شده‌اند. شهروندانی که تا چند روز پیش به دلیل ترافیک سنگین اطراف پروژه اعتراض داشتند، اکنون نسبت به رعایت نشدن حقوق شهروندی خود توسط شهرداری آن‌هم بدون اطلاع قبلی، معترض هستند و ادعا دارند که با این اقدام شهرداری، آنها کاملا محاصره شده‌اند.

    سردرگمی رانندگان

    دورتادور میدان فتح المبین که برانداز شود در تمام خیابان‌ها از جمله 45 متری، ابوریحان، ایران، نبوت و خیابان ورودی از طالقانی به سمت کوی مدرس و برخی خیابان‌های کوی مقاومت  پارچه‌های زردرنگ و علائم عبور ممنوع نصب‌شده است تا شهروندان و رانندگان مجبور شوند با کلافگی تمام راهی که آمده‌اند را بازگردند و یا اینکه راهی برای میانبر پیدا کنند.

     

    زاویه دید که به سمت خیابان‌های به‌ظاهر میانبر تنظیم شود شرایط، جور دیگری است. برخلاف خیابان‌های منتهی به میدان که به دلیل بسته شدن در آرامش به سر می‌برند، این خیابان‌ها مملو از خودروهایی است که به دنبال مسیرهایی برای رسیدن به مقصد هستند، موضوعی که آرامش را از ساکنان این خیابان‌ها گرفته است و ترافیک‌های نامنظمی را ایجاد کرده است و چه‌بسا رانندگانی که با خیابان‌ها آشنایی ندارند مدت‌های زیادی را صرف پیدا کردن راه عبوری کنند.

    محاصره‌شده‌ایم

    یکی از شهروندانی که در نزدیکی میدان فتح المبین در خیابان اصلی مغازه دارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تمام راه‌های ورودی به خیابان فتح المبین بسته‌شده و گویا ما و تمام شهروندان ساکن در این خیابان‌ها به دلیل اینکه هیچ امکان تردد نداریم، محاصره شده‌ایم.

    علی بیدل با بیان اینکه متأسفانه شهرداری هیچ اطلاعی از قبل به ما نداده بود، گفت: تا پیش از این به‌صورت میانگین هر شب حدود یک‌میلیون تومان فروش داشته‌ام اما پس از اقدام شهرداری این میزان به شبی 150 هزار تومان رسیده است.

    وی به نارضایتی تمام مغازه‌داران و کساد شدن بازار کارشان به دلیل عدم اجازه به خودروها برای تردد در آن مسیر اشاره کرد و افزود: رانندگان نیز با سردرگمی زیادی مواجه شده‌اند و کسانی که با مسیر آشنایی ندارند دچار دردسر می‌شوند.

    این شهروند دزفولی بیان کرد: آرامش از خیابان‌های میانبر که پر از منازل مسکونی هستند گرفته‌شده و به‌گونه‌ای شده که کودکانشان اجازه بیرون آمدن از منازل را ندارند تا مبادا دچار سانحه شوند.

    بیدل با بیان اینکه در خیابان‌های زیادی این مشکل رخ داده است، افزود: ظاهر خیابان‌ها زشت شده و امکان وقوع تصادف در خیابان‌های میانبر بسیار زیاد شده است.

    چه کسی پاسخگو است

    یکی از رانندگان تاکسی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایستگاه ما میدان یعقوب لیث بود اما بعد از بن‌بست کردن و ایجاد راه‌بندان در خیابان‌های اطراف میدان مجبور شده‌ایم در حوالی شهرداری کوی مدرس مستقر شویم.

    احمد حبیبی عنوان کرد: دورتادور میدان بسته‌شده به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم از کوی مدرس وارد خیابان طالقانی شویم باید مناطق بهاران و شریعتی را دور بزنیم و بعد وارد خیابان‌های فرعی شویم. در واقع مسیر ما دو برابر شده است که این امر با توجه به گران شدن بنزین اصلا خوشایند نیست.

    وی تصریح کرد: هنگام بازگشت به ایستگاه نیز باید مناطق زیادی را دور بزنیم هرچند حضور نیافتن ما در ایستگاه سابق باعث کاهش درآمد ما شده است. می‌گویند تا ماه‌ها این طرح ادامه دارد. حال چه کسی پاسخگوی امرار معاش ما است.

    محدودیت‌های ترافیکی تا نوروز ادامه دارد

    شهردار دزفول در این خصوص اظهار کرد: مرحله ساخت زیرگذر و عرشه پروژه فتح المبین آغاز شده است و ما ملزم بودیم برای اجرای این مراحل، برخی از خیابان‌های منتهی به میدان را بن‌بست و یا یک‌طرفه کنیم.

    محمدرضا کرمی نژاد با بیان اینکه متأسفانه مرحله ساخت زیرگذر حدود دو ماه از برنامه زمان‌بندی عقب افتاده است، افزود: به دلیل اینکه از سمت آتش‌نشانی به منطقه افشار زیرگذر است و از سمت افشار به آتش‌نشانی قسمت پل را در بر می‌گیرد بنابراین برای این مناطق محدودیت ترافیکی قائل شده‌ایم.

    وی، ضمن عذرخواهی از شهروندان بیان کرد: اگر این اقدامات صورت نگیرد خسارت‌های جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد ضمن اینکه ما سعی می‌کنیم تا هر چه زودتر این محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

    شهردار دزفول با بیان اینکه تمام این اقدامات ترافیکی با نظر و هدایت اداره راهور دزفول انجام پذیرفته است، گفت: این طرح محدودیت‌های ترافیکی تا ایام نوروز ادامه خواهد داشت اما با هر پیشرفت برخی از مناطق آزاد می‌شوند به‌گونه‌ای که مثلاً در اولین مورد محدودیت ترافیکی آتش‌نشانی به سمت افشار بازخواهد شد.

    رئیس کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر دزفول نیز با بیان اینکه به‌رغم میل باطنی مجبور به ایجاد محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های منتهی به میدان فتح المبین شده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به موقعیت خاص پروژه فتح المبین و حضور آن در یکی از نقاط شلوغ شهر، لاجرم از وضع موجود برای ادامه طرح استفاده کردیم و خیابان‌های مذکور را به شکل‌های مختلف از حالت تردد خارج کردیم.

    هوشنگ زلقی با اشاره به اینکه هر پروژه عمرانی و ترافیکی از دو بخش برخوردار است، گفت: بخش اول ما هستیم که باید از تمام ظرفیت‌ها برای ادامه ساخت پروژه استفاده کنیم و بخش دوم شهروندان هستند که باید بدانند این پروژه‌ها صرفاً در جهت رفاه آنها است به همین دلیل باید تعامل لازم را با شهرداری داشته باشند.

    وی، پروژه تقاطع غیرهمسطح فتح المبین را تأثیرگذارترین پروژه عمرانی شهرستان دزفول برشمرد و افزود: این پروژه ارزش‌افزوده دزفول را از نظر اقتصادی بالا خواهد برد ضمن اینکه پس از بهره‌برداری از آن، از نظر ترافیکی نیز بار سنگینی را از دوش شهرستان بر خواهد داشت.

    این عضو شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه انتظار داریم که شهروندان به‌جای اعتراض با ما همکاری لازم را داشته باشند، تصریح کرد: بسته شدن و یک‌طرفه شدن خیابان‌ها همیشگی نیست و مقطعی است که قطعاً تا چند ماه آینده رفع خواهد شد هرچند اگر گزینه دیگری داشتیم هرگز مجبور به این امر نمی‌شدیم.

    زلقی همچنین در خصوص رانندگان تاکسی که پس از اعمال این محدودیت‌ها نمی‌توانند در ایستگاه خود مستقر شوند، گفت: متأسفانه ما اکنون با این مشکل برخورد کرده‌ایم که قطعاً طی روزهای آینده برای این گروه از تاکسی‌داران جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد تا در مکان مناسبی مستقر شوند.

    منطقه را که ترک می‌کنی، کلافگی در صورت تک‌تک آدم‌های آنجا به‌وضوح دیده می‌شود؛ ولی رانندگان، مغازه‌داران و مردم باید این شرایط را تا نوروز تحمل کنند ولی اگر این پروژه هم مثل همه پروژه‌هایی که در کشور ما اجرا می‌شود، با تأخیر مواجه شد بی‌شک تحمل این شرایط بسیار سخت خواهد بود به‌خصوص مغازه‌داری که فروشش به 15 درصد فروش سابق کاهش‌یافته، شرایط سخت این وضع آَشفته را باید سر سفره خانواده‌اش ببیند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو