فونیکسریمکسبهتام

بررسی LEZ روی میز شورای شهر

عصر خودرو : معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران جزئیات طرح LEZ را برای اعضای شورای شهر تشریح کرد.

بررسی LEZ روی میز شورای شهر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورا در خصوص جزئیات طرح LEZ جزئیاتی را بیان کرد و گفت: خودروهای فرسوده آلودگی بیش از تصور دارند؛ به طوریکه یک خودروی کاربراتوری فرسوده حداقل به ازای هر کیلومتر پیمایش 40 گرم آلودگی تولید می‌کند و این در حالی است که خودروی یورو 5 تنها دو درصد از این مقدار آلودگی تولید می‌کند.

    وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اجرای برنامه های کاهش آلودگی میزان تولید آلاینده به حداقل رسیده است، گفت: با این حال در سال های اخیر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به معضل آلودگی هوا تبدیل شده اند.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه عمده آلودگی‌های تهران منشاء صنعتی دارند، ادامه داد: از این میان منشاء تولید ذرات معلق، آلاینده های منابع متحرک هستند.

    هاشمی با بیان اینکه هرگاه شاهد وزش باد هستیم میزان ذرات معلق افزایش می یابد، افزود: این مساله نشان می دهد که در محیط پیرامونی شهر تهران منابع تولیدکننده ذرات معلق به شکل فزاینده ای وجود دارد.

    وی با بیان اینکه وضعیت گوگرد در بنزین از سال 93 تاکنون بهبود نسبی یافته است، گفت: در خصوص گازوئیل نیز در گذشته شاهد وضعیت اسفباری بودیم به گونه ای که شاهد حدود هفت هزار PPM گوگرد در گازوئیل بوده‌ایم؛ اما در سال 93 این آلودگی در گازوئیل به حد استاندارد رسیده است.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه روزانه در تهران 9.5 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، تصریح کرد: در سال های گذشته طرح زوج و فرد در تهران اجرایی شد و امیدوار بودیم با اجرای این طرح شاهد کاهش آلایندگی در تهران باشیم؛ اما این مهم محقق نشد و تنها در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح شاهد کاهش آلاینده‌ها بودیم.

    هاشمی با بیان اینکه تنها در ماه‌های ابتدایی پس از اجرای طرح زوج و فرد شاهد کاهش صفر تا چهار درصدی مجموع آلاینده‌ها بودیم، گفت: با این حال دستاورد چشمگیری به دست نیاوردیم.

    وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای موجود 900 هزار پلاک مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد هستند، افزود: 250 هزار پلاک خودرو نیز به صورت غیرمجاز وارد محدوده شده و این در حالی است که 150 هزار خودرو نیز پلاک شان غیرقابل رویت برای دوربین ها بود و این در حالی است که بر اساس آمارها علاوه بر 900 هزار خودروی مجاز ترددکننده در طرح، 400 هزار خودرو نیز به صورت غیرمجاز وارد می شوند که پس از مدتها متوجه شدیم طرح زوج و فرد به صورت ناامیدکننده ای اجرا می شود.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه طرح زوج و فرد آنگونه که باید دستاوردی نداشت، گفت: سرعت تردد در محدوده زوج و فرد شش درصد کاهش یافت و این در حالی بود که زمان سفر نیز 38 درصد افزایش یافته بود.

    هاشمی با استناد به آمارهای ارائه شده، ادامه داد: در بزرگراه چمران 11 درصد، بزرگراه نواب 10 درصد، مدراس 17 درصد و بزرگراه رسالت 12 درصد شاهد افزایش تراکم ترافیک بودیم.

    وی با بیان اینکه در شهرهای مختلف دنیا از جمله آتن، مکزیکوسیتی و ... طرح هایی به مانند زوج و فرد مقطعی اجرایی می شود، گفت: در تهران 80.5 کیلومتر طرح زوج و فرد اجرایی شده و به دلیل ناکارآمد بودن این طرح، طرح LEZ را اجرایی کردیم.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه 314 دوربین محدوده زوج و فرد و محدوده مرزی آن را رصد می کنند، گفت: 10 درصد مجموع خودروهای سواری وانت و تاکسی از سیستم سوخت رسانی کاربراتوری استفاده می کنند که 45 درصد آلودگی ایجاد می کنند.

    هاشمی با بیان اینکه 90 درصد سیستم سوخت رسانی خودروهای سواری، تاکسی ها و وانت بارها انژکتوری است، ادامه داد: این خودروها 55 درصد آلودگی ایجاد می کنند.

    وی با بیان اینکه سیستم سوخت رسانی 21 درصد از وانت بارها کاربراتوری است، گفت: سهم آلودگی این خودرو 61 درصد است که بر همین اساس پیشنهاد شده است که خودروها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی شوند که خودروهای فرسوده گروه قرمز اجازه تردد در محدوده LEZ را ندارند.

    معاون شهردار تهران با بیان اینکه 29 هزار و 802 دستگاه خودروی دیزلی فرسوده در تهران وجود دارد، تصریح کرد: دو میلیون و 957 هزار خودروی تهرانی‌ها در کلاس سبز است و مشکلی برای تردد ندارند.

    تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای گروه زرد که 274 هزار خودرو را شامل می شوند در ساعات اداری اجازه ورود به محدوده طرح زوج و فرد را ندارند، گفت: 82 درصد از ون و تاکسی‌های پایتخت در گروه سبز قرار دارند و تنها 17.8 درصد در گروه قرمز قرار دارند.

    وی با بیان اینکه با اجرای درست برنامه LEZ در کمترین حالت می توانیم 5.5 درصد و در بهترین حالت 19.1 درصد شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم، گفت: برخی انتقاد می کنند که طرح LEZ به نفع پولدارها است اما باید بگویم که خودروی پراید که جزو ارزان ترین خودروها است از سال 82 سیستم سوخت رسانی خود را به انژکتوری ارتقاء داده و مشکلی برای تردد ندارد.

    معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بانک اطلاعات پلیس راهور به سامانه دوربین های پایتخت دسترسی دارد، گفت: با اجرای طرح LEZ نیازی به حضور و مداخله میدانی پلیس نیست و ما حتی پیشنهاد دادیم که پلاک این خودروهای برقی از سایر خودروها متمایز شود که امکان تشخیص آن برای پلیس میسر شود.

    تشکری هاشمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امسال ششمین سالی است که دولت یک دستگاه اتوبوس هم به تهران نداده است، گفت: در گذشته با کمک دولت هر اتوبوس برای شهرداری تهران 10 الی 15 میلیون تومان هزینه داشت، اما حالا هر اتوبوس 750 میلیون تومان خریداری می‌شود.

    وی با بیان اینکه شهر تهران باید 11 هزار اتوبوس داشته باشد، خاطرنشان کرد: شش هزار دستگاه اتوبوس در وضعیت فعلی داریم که حدود سه هزار دستگاه آن فرسوده است و این عنایت الهی بوده که مردم در ایستگاه های اتوبوس نماندند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به قطع سهمیه بنزین رانندگان تاکسی، گفت: سهمیه بنزین رانندگان تاکسی قطع شد و اجازه افزایش کرایه تاکسی نیز به آنها ندادیم و از سوی دیگر روند نوسازی تاکسی ها با مشکل مواجه است و حالا از راننده تاکسی پیکان می خواهیم که پیکان سه میلیونی خود را بفروشد و سمند 30 میلیونی بخرد و مطمئن باشید که با هیچ عقل معیشتی راننده تاکسی مجاب نمی شود که این کار را انجام دهد اما به لطف اعضای شورای شهر توانستیم بسته های تشویقی نیز برای رانندگان در نظر بگیریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو