فونیکسریمکسبهتام

پیاده سواران متخلف !

عصر خودرو : بسیاری از هرج و مرج ها و ترافیک های شهری توسط عابران پیاده رخ می دهد!

پیاده سواران متخلف !
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگر به اواسط دهه 80 برگردیم بسیاری از قوانینی که الان تبدیل به عادت شده است و رعایت نکردن آنها نوعی ضد هنجار و بی قانونی تلقی می شود در آن زمان زیاد به چشم نمی آمد و به راحتی این قوانین را زیر پا می گذاشتیم.

    بستن کمربند ایمنی که حالا تبدیل به یک عادت شده است و بسیاری از رانندگان و سرنشینان خودرو در وهله اول که در ماشین می نشینند آن را می بندند با یک فرهنگ سازی در رسانه ها و اعمال قانون میسر شد. این قبیل قوانین که الان تبدیل به هنجار شده است و ما بسیار راحت از کنار آن ها می گذریم حاصل کاری سخت و زمانبر توسط مردان قانونی است که برای به نتیجه رسیدن آن زحمات فراوان کشیده اند.

    اجرای این قانون باعث شد تا آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یابد. مشاهده ی این اثر باعث شد که عده ای از مردم، خود به بستن کمربند ایمنی راغب شوند. حتی شاید با حذف این قانون مردم آن را رعایت کنند چرا که نتایج مثبت آن را دیده اند و دیگر این موضوع به نوعی فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

    البته در این میان بسیاری از افراد فکرمی کنند رعایت کردن قوانین راهنمایی و رانندگی فقط مختص می شود به راکبان موتور سوار و رانندگان و سر نشینان خودرو و حال این که عابران پیاده از رعایت قوانین مبری هستند.

    این تصور غلط نه تنها باعث می شود که نابسامانی و در بسیاری ازموارد اختلال را در نظم خیابان ها بوجود آورد، گاهاً سبب به خطر افتادن جان خودشان نیز می شود.

    شاید بعضی وقت ها به علت نبود زمان و عجله داشتن برای انجام کاری و یا رسیدن به مقصد رد شدن از یک پل عابر پیاده که چند متر و یا شاید چند صد متری آن طرف تر است کمی سخت باشد ولی رعایت کردن این مهم می تواند جان ما را از خطرات احتمالی دور کند. یا شاید ایستادن پشت چراغ قرمز در سر چهارراه و منتظر ایستادن تا سبز شدن چراغ و صادر شدن مجوز عبورمی تواند جدا از جلوگیری از هرج و مرج نوعی احترام متقابل را بوجود آورد.

    البته در این مورد آخر اگر به گذشته نگاهی انداخته شود متوجه می شویم که چقدر قانونمندی در میان عابران پیاده نمود عینی پیدا کرده است. احترام متقابل به اتومبیل هایی که حق تقدم با آن ها است باعث می شود نوعی تقویت فرهنگ و آئین شهروندی رخ دهد و این احترام دو طرفه شود.

    این قوانین جدا از اینکه با ضمانت اجرا همراه بوده است باید در نظر داشت که رعایت کردن آنها به نوعی باید در درون خود فرد هم نهادینه و عجین شده باشد.

    اگر این تصور که فقط رانندگان و راکبان موتور سوار باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند کنار گذاشته شود و این تفکر تقویت شود که ما هم به عنوان عابران پیاده باید احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی بگذاریم می توانیم شاهد کاهش تخلفات و ترافیکی روان تر در خیابان ها باشیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو