فونیکسریمکسبهتام

استاندار خراسان رضوی در نشست مشترک استانداران شرق کشور:

تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی استان‌های شرقی نیازمند توجه جدی است

عصر خودرو : استاندار خراسان جنوبی در نشست مشترک استانداران شرق کشور با تاکید بر تکمیل پروژه دو بانده سازی محور ها و احداث راه‌آهن شرق گفت: توسعه اقتصاد شرق نیازمند توجه به زیرساخت‌های ترانزیتی است.

تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی استان‌های شرقی نیازمند توجه جدی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، وجه اله خدمتگزار صبح جمعه در نشست مشترک استانداران شرق کشور اظهار کرد: خراسان جنوبی با 732 هزار جمعیت، 11 شهرستان، 28 شهر، 25 بخش، 61 دهستان و یک هزار و 882 آبادی یکی از وسیع‌ترین استان‌های کشور است.

    وی با اشاره به 460 کیلومتر مرز مشترک استان با کشور افغانستان بیان داشت: علی‌رغم این مرز طولانی امن‌ترین مرز کشور را داریم.

    وی به وجود چهار بازارچه مرزی و دو گمرک رسمی در استان نیز عنوان کرد: این استان درزمینهٔ سفرهای هوایی دو فرودگاه فعال در شهرهای طبس و بیرجند را دارد.

    خدمتگزار عنوان کرد: خراسان جنوبی با داشتن 14 دانشگاه و جمعیت 51 هزار دانشجو یکی از استان‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود

    استاندار خراسان جنوبی بیان داشت: در مقایسه با جمعیت استان بیشترین جمعیت دانشجویان و اساتید را داریم.

    وی با اشاره به وجود هزار و 189 اثر تاریخی در استان عنوان کرد: مدرسه شوکتیه یکی از مدارس مهم و سومین مدرسه علوم در کشور بوده است.

    30 درصد صادرات کشور به افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی

    خدمتگزار میزان صادرات از گمرکات استان را 546 هزار تن صادرات در سال گذشته اعلام کرد و افزود: 30 درصد صادرات کشور به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

    به گفته وی در سال گذشته 684 میلیون دلار کالا از مرزهای خراسان جنوبی به کشور افغانستان صادرشده است.

    وی بابیان اینکه این استان رتبه اول در قنات در کشور را دارد، گفت: شش هزار و 117 رشته قنات در این استان شناسایی‌شده است.

    وی بیان داشت: این استان همچنین رتبه اول تولید زرشک کشور با 14 هزار و 288 هکتار سطح زیر کشت و تولید 19 هزار تن را به خود اختصاص داده است.

    استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه اول تولید عناب در کشور را با سطح زیر کشت دو هزار و 729 هکتار را دارد.

    وی بابیان اینکه چهار هزار و 131 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت زعفران است، گفت: سالانه 46 تن زعفران در این استان برداشت می‌شود.

    خدمتگزار میزان تولید پنبه در استان را 23 هزار و 123 تن اعلام کرد و افزود: 32 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گل نرگس به‌عنوان پنجمین محصول استراتژیک است.

    وی از تولید سالانه 30 هزار تن انار در استان خبر داد و افزود: 11 ناحیه صنعتی در استان فعال است که برای 10 هزار و 90 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

    وی بابیان اینکه خراسان جنوبی رتبه هشتم کشور به لحاظ معادن را دارد، تصریح کرد: 330 معدن فعال در استان خراسان جنوبی با بیش از 1.5 میلیارد تن ذخیره معدنی وجود دارد.

    وی میزان اشتغال بخش معدن استان را هشت هزار نفر ذکر کرد و افزود: 38 نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.

    استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید پیگیری‌های لازم برای فعال شدن بازارچه‌های مرزی با کشور افغانستان دنبال شود.

    خدمتگزار بر فراهم شدن زمینه واردات و صادرات در بازارچه‌های مرزی تأکید کرد و ادامه داد: افزایش ارزش‌افزوده و فراوری محصولات از نیازهای بخش کشاورزی استان است.

    خدمتگزار خواستار فعال شدن شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و توسعه کشت فرا سرزمینی و رونق بازارچه‌های مرزی توسط مرزنشینان شد.

    نرخ تسهیلات بانکی در استان‌های محروم و مرزنشین کاهش یابد

    وی بابیان اینکه استفاده از ظرفیت علمی برای پیشبرد اهداف باید موردتوجه قرار گیرد بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای ملاقات مشترک مرزی بین مرزبانان ایران و افغانستان به‌منظور حل‌وفصل مشکلات احتمالی و تسهیل فرایندها در راستای رونق فعالیت تجار و بازرگانان در دستور کار قرار گیرد.

    استاندار خراسان جنوبی تجهیز پلیس مرزی و ایستگاه‌های ایست و بازرسی را مورد تأکید قرارداد و بیان کرد: کاهش نرخ تسهیلات بانکی در استان‌های محروم و مرزنشین از دیگر خواسته‌های استان‌های شرقی به‌منظور رونق و توسعه است.

    خدمتگزار ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در اقتصاد شرق تأثیر بسزایی دارد احداث راه‌آهن شرق است که باید از زاهدان- بیرجند و مشهد هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

    استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اتمام پروژه‌های دوبانده کردن محورهای ترانزیتی در شرق از درخواست‌های استان از دولت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط