فونیکسریمکسبهتام

هشدارها و تمهیدات فرمانده پلیس راه در نیمه دوم شهریور

عصر خودرو : شهریور ماه به استناد آمار پزشکی قانونی دارای بیشترین حوادث رانندگی منجر به فوت است. همین ویژگی باعث شده تا پلیس تمرکز بیشتری بر این ماه در اجرای طرح تابستانه خود داشته باشد. فرمانده پلیس راه کشور ضمن آنالیز مهمترین علل وقوع حوادث رانندگی در این ماه تمهیدات و خط قرمزهای پلیس را نیز تشریح کرده است.

هشدارها و تمهیدات فرمانده پلیس راه در نیمه دوم شهریور
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سرهنگ محمدحسین حمیدی با بیان اینکه سال گذشته 1828 نفر در حوادث رانندگی شهریور ماه جان خود را از دست داده‌اند، گفت:‌ این یعنی به طور میانگین در هر روز 43 نفر در حوادث رانندگی شهریور ماه کشته شده‌اند و ما گرچه شاهد کاهش آمار کشته شدگان در سال 93 نسبت به سال 92 هستیم اما همچنان معتقدیم که این تعداد زیاد است و باید آنرا کاهش دهیم؛ ضمن اینکه علیرغم کاهش تعداد کشته شدگان، شهریور ماه همچنان مرگبارترین و پرتلفات ترین ماه برای پلیس راهنمایی و رانندگی است.

    وی در خصوص چرایی افزایش تصادفات پرتلفات در این ماه اظهار کرد: در این ماه مردم تلاش دارند تا از فرصت باقیمانده تعطیلات استفاده کرده و با توجه به اینکه ترم تابستانی دانشگاه‌ها و مدارس نیز عمدتا به اتمام می‌رسد، خانواده‌ها راهی سفر می‌شوند و همین موضوع باعث افزایش تردد در جاده‌ها و به تبع آن افزایش تصادفات می‌شود که البته با رعایت یک سری از نکات و مقررات بدیهی رانندگی می‌توان تا حد زیادی آن را کاهش داد.

    فرمانده پلیس راه کشور درباره اینکه کدام محورها پرتصادف ترین محورها بوده‌اند گفت: محورهای خروجی از استان تهران و همینطور محورهای منتهی به شهرهای پرجمعیت و دارای جاذبه گردشگری از جمله این محورها هستند. به عنوان مثال محور تهران مشهد، تهران اصفهان، تهران قزوین، زنجان به آذربایجان شرقی و محورهای تهران به سمت شمال از جمله محورهای پرتردد و در عین حال پرحادثه ما هستند. عمده تصادفات سنگین نیز در آن رخ داده است.

    ساعات پیک تصادفات مرگبار در جاده‌های کشور

    حمیدی درباره اینکه عمده تصادفات مرگبار در چه ساعاتی رخ داده است گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات از ساعت 16 تا 20 رخ داده است.

    وی همچنین افزود: نکته دیگری که قابل توجه است، این است که بین 60 تا 65 درصد تصادفات در محدوده‌های 30 کیلومتری شهرها رخ داده این یعنی هرچه به شهر نزدیک شده‌ایم رانندگان با این تصور که دیگر به مقصد رسیده‌اند دقت کمتری به مسیر داشته و از سوی دیگر نیز در نزدیکی شهرها تراکم تردد بالاست.

    فرمانده پلیس راه کشور ادامه داد: همچنین علت دیگر این است که برخی از رانندگان گمان می‌کنند که چون دیگر به نزدیکی شهر رسیده‌اند نیازی به استراحت نیست و به همین دلیل خستگی و خواب آلودگی باعث بروز این حوادث می‌شود.

    خستگی عامل بیش از 30 درصد تصادفات جاده‌ای

    فرمانده پلیس راه کشور درباره علت وقوع حوادث رانندگی نیز گفت: خستگی و خواب آلودگی عامل بیش از 30 درصد حوادث رانندگی است که اکثر آن نیز منجر به واژگونی می‌شود. ضمن اینکه راننده به هنگام خستگی و خواب‌آلودگی کنترلی بر سرعت خود نداشته و در این شرایط تغییر مسیر ناگهانی باعث واژگونی خودرو می‌شود.

    حمیدی سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی، انحراف به چپ در جاده‌های دو طرفه و ... را از دیگر علل حوادث رانندگی برشمرد.

    وی درباره خط قرمزهای پلیس در تخلفات رانندگی گفت: موارد ذکر شده با توجه به اینکه عمده‌ترین علل حوادث رانندگی محسوب شده در کنار دیگر تخلفات حادثه ساز جزو خط قرمزهای پلیس است و به همین منظور خودروهای متخلف تا 72 ساعت توقیف خواهند شد.

    نصب 600 دوربین کنترل سرعت در جاده‌ها

    فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه استفاده از تجهیزات الکترونیک و سامانه‌های کنترلی از برنامه‌ها واولویت‌های پلیس است افزود:‌ در همین راستا تا کنون بیش از 600 دستگاه دوربین کنترل سرعت در جاده‌های کشور نصب شده که خودروهای دارای سرعت غیرمجاز را شناسایی و اعمال قانون می‌کند ضمن اینکه از طریق همین دوربین‌ها خودروهای متخلف شناسایی و مشخصاتشان به پلیس گزارش می‌شود.

    وی افزود:‌ همچنین تمامی تیم‌های ما در جاده‌ها نیز به دوربین‌های دستی کنترل سرعت مشخص بوده و از این طریق نیز نظارت بر رانندگان و سرعت خودروهای عبوری انجام خواهد شد.

    وی درباره استفاده از ماکت و اخیرا آدمک در پلیس نیز گفت: از ماکت در جاهایی که احساس می‌شد تخلفات رانندگی وجود دارد و به نوعی نقطه حادثه ساز به حساب می‌آمد استفاده می‌کردیم و این موضوع تاثیر مثبتی نیز در کنترل رانندگان داشت از گذشته نیز در برخی از نقاط از آدمک‌های پلیس استفاده می‌کردیم که این موضوع چیز جدیدی نیست و همچنان نیز وجود دارد.

    فعالیت گشت‌های محسوس و نامحسوس

    حمیدی همچنین از حضور گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس در سطح جاده‌ها خبر داد و گفت:‌ فعالیت گشت‌های نامحسوس همچنان ادامه دارد.

    وی از رانندگان خواست قبل از رانندگی بیمه نامه معتبر را نیز همراه خود داشته باشند و گفت: به همین منظور با شرکت‌های بیمه هماهنگ کرده‌ایم که در کنار پاسگاه‌های پلیس راه حضور داشته باشند تا راننده‌ای به خاطر نداشتن بیمه نامه از سفر باز نماند اما توصیه ما به شهروندان این است که قبل از سفر کلیه مدارک لازم برای رانندگی از جمله بیمه نامه معتبر را داشته باشند.

    فرمانده پلیس راه کشور درباره اینکه آیا بناست طرح جدیدی به منظور کاهش تلفات رانندگی در شهریورماه اجرا شود به ایسنا گفت: ما نمی‌توانیم خارج از قوانین و مقررات طرحی را اجرا کنیم اما بر اساس قوانین با تمام تخلفات برخورد کرده و در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی نیز با تمام توان و تجهیزات در جاده‌ها حضور خواهیم داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو