فونیکسریمکسبهتام

نفسگاه مشهد در انتظار کمک

ترافیک نفس طرقبه شاندیز را برید

عصر خودرو : شهرستان طرقبه شاندیز که به تنفس گاه مشهد مقدس شهرت دارد این روزها به دلیل حجم انبوه خودروها نفسش بریده و به دنبال راهی برای فرار از زیر سایه سنگین ترافیک است.

ترافیک نفس طرقبه شاندیز را برید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شهرستان طرقبه شاندیز در خراسان رضوی هرچند که از اقتصاد ناشی از حضور میلیونی گردشگران و زائران خرسند است اما در حال حاضر به دنبال راهی برای تنفس در میان گره کور ترافیک می‌گردد.

    شهرستان طرقبه شاندیز که برای تمامی زائران و گردشگران خراسان رضوی و مشهد مقدس نامی آشنا و جلوه‌ای مفرح است اما این روزها به دنبال راهی است تا در میان انبوه خودروهایی که برای تفرج به این منطقه سفر می‌کنند از کلاف سردرگم ترافیک رهایی یافته و خود را از بن‌بست خارج کند.

    ثبت 43 میلیون سفر و تردد به این شهرستان طی سال به گفته فرماندار این شهرستان رقمی قابل‌تأمل است که باوجود تنها راه دسترسی به این شهرستان باید در دستور کار قرار گیرد.

    شهرستان طرقبه شاندیز در شمال شرق و مرکز استان خراسان رضوی و در غرب و شمال غربی مشهد به مساحت یک هزار و 200کیلومترمربع با جمعیت تقریبی 70 هزار نفر واقع‌شده که در حال حاضر شامل دو بخش طرقبه و شاندیز بوده و از اواخر سال 1387 در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شد اما نبود زیرساخت‌های متناسب هم‌زمان با این ارتقا سبب بروز مشکلات و حادثه‌های غم‌انگیزی به‌ویژه در ایام تعطیل‌شده است.

    هرچند که شهرستان شاندیز در طی سال‌های گذشته با اقبال مناسبی برای راه دسترسی استاندارد روبرو بوده است و راه‌های فرعی آن به سمت جاده قوچان بار ترافیکی آن را کاهش داده است اما شهرستان طرقبه این اقبال را نداشته و همچنان در بن‌بست ترافیکی قرار دارد
    طرقبه شاندیز به دلیل دارا بودن طبیعت زیبا و جاذبه‌های فرهنگ بومی و سنتی مردمان این ناحیه در آئین‌ها و مراسم مذهبی دارای قابلیت بسیار زیاد توسعه گردشگری طبیعی و تاریخی بوده و نزدیک‌ترین قطب گردشگری به پایتخت معنوی ایران اسلامی است و از معدود مناطق تفرجگاهی و شاید بتوان گفت تنها تنفس گاه شهر بزرگ مشهد هست.

    متأسفانه امروزه باوجود قرار گرفتن این شهرستان در کنار کلان‌شهر مشهد و رفت‌وآمد بیش از 43 میلیون زائر، مجاور و گردشگر در طول سال به دلیل فقدان برخی امکانات همچون راه‌های دسترسی استاندارد در اغلب ایام سال به‌ویژه ایام تعطیل و تابستان با ترافیک سنگین روبرو است و این ازدحام خودروها همواره امدادرسانی در هنگام بروز تصادفات و یا رساندن بیماران به مراکز درمانی را با مشکل روبرو کرده است.

    پُل مهندس پرتویی تنها حلقه اتصال طرقبه شاندیز به مشهد

    از سال‌های گذشته و بسیار دور پُل وکیل‌آباد تنها راه دسترسی برای ارتباط مردم خطه سرسبز طرقبه شاندیز با شهرستان مشهد بود که در سال 1366 ساخت پُل مهندس پرتویی امکان دسترسی خودرو های بیشتری را برای تردد خودروها فراهم کرد.

    این پُل در سال 1392 بهسازی شد و در دو جاده رفت‌وبرگشت با عبور 4 خودرو شخصی در کنار هم امکان عبور از طول رودخانه را فراهم ساخت.

    باوجوداینکه حلقه اتصال مشهد با طرقبه استانداردسازی شد اما محوری جایگزین برای تردد خودروها در صورت بروز سوانح از طرقبه به مشهد پیش‌بینی نشد.

    هرچند که شهرستان شاندیز در طی سال‌های گذشته با اقبال مناسبی برای راه دسترسی استاندارد روبرو بوده است و راه‌های فرعی آن به سمت جاده قوچان بار ترافیکی آن را کاهش داده است اما شهرستان طرقبه این اقبال را نداشته و همچنان در بن‌بست ترافیکی قرار دارد.

    ترافیک سد راه امدادرسانی

    عضو شورای اسلامی بخش طرقبه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در روزهای تعطیل امکان تردد به مشهد مقدس بسیار مشکل است و حداقل در ساعت ترافیک در بعدازظهرهای روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته می‌بایست بیش از 2 ساعت در ترافیک سنگین خروجی طرقبه درراه باشید و بارها و بارها شاهد موارد اورژانسی چه برای امدادرسانی به مصدومیم و چه آتش‌سوزی‌ها بوده‌ایم که‌ایم امر را مختل کرده و نیروهای امدادی با مشکل امدادرسانی در ترافیک روبرو بودند.

    حسن اکبریان ادامه داد: روستای جا غرق یکی از هدف‌های گردشگران و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) است که همه‌روزه شاهد تردد تعداد بی‌شماری وسیله نقلیه به این منطقه هستیم که می‌بایست به‌صورت ویژه به آن از سوی مسئولان نگاه شود و حداقل یک اکیپ به‌طور ثابت از هلال‌احمر در این منطقه استقرار یابد و در زمان‌های موردنیاز در کمترین زمان ممکن خدمات دهند.

    نیاز به راه های دسترسی استاندارد

    مهدی احمدی یکی از مسافرانی که به منطقه طرقبه آمده به خبرنگار مهر گفت: سال‌ها قبل به طرقبه سفری داشتم اما به این اندازه شلوغ نبود و تردد در مسیر جاده آن بسیار فرح‌بخش برایم بود اما این بار که به این منطقه ییلاقی آمدیم ترافیکی همچون تهران بزرگ را تجربه کردم شاید بتوان گفت هزاران خودرو در صفوف 3 تا 4 باند برای برگشت به مشهد در ترافیک گیرکرده بودند.

    وی تصریح کرد: این حجم خودرو می‌طلبد تا مسئولان فکری اساسی برای آن بیندیشند و مسیرهای دسترسی دیگری را برای آن ایجاد کنند.

    این گردشگر بابیان اینکه آوازه طرقبه شاندیز در کل کشور پیچیده است و هر مسافری که به پابوسی حضرت ثامن‌الحجج (ع) مشرف می‌شود حتماً یکی از مقصدهای او این دو شهر زیبا خواهد بود لذا ایجاد راه‌های ارتباطی استاندارد امری بدیهی است.

    فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد دسترسی‌های جدید و راه‌های ارتباطی بین طرقبه شاندیز و مشهد به کمربند جنوبی وانت‌های بلوار امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: شهرستان طرقبه شاندیز به سبب دارا بودن مواهب طبیعی و نیز جاذبه‌های گردشگری همه‌روزه پذیرای تعداد بیش از 200 تا 300 هزار نفر در ایام تعطیل و فصل تابستان است.

    سید حسن حسینی به مهر گفت: این مهم ما را بر آن داشته که در خصوص حل مشکل ترافیک کار گروهی ویژه متشکل از سازمان‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های طرقبه و شاندیز و شورای ترافیک تشکیل و نسبت به تهیه طرح اقدام کنند.

    وی با اشاره به آمار حضور70 هزار خودرو تنها در یک روزبه سمت طرقبه اظهار داشت: بیشترین مشکل ما در روزهای تعطیل در محل سه‌راهی طرقبه شاندیز مشهد و به سمت وکیل‌آباد است که می‌بایست فکر اساسی همچون تقاطع غیر هم‌سطح برای آن شود.

    وی افزود: متأسفانه ارزش ریالی زمین‌های این منطقه بسیار بالا است و لذا تسهیل حریم جاده‌های شهری با کمبود بودجه مواجه است و نیاز به تدابیر استانی و کشوری برای بازگشایی معابر را می‌طلبد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو