فونیکسریمکسبهتام

حکمرانی رکود در بازار خودرو

عصر خودرو- ورق خوردن برگ‌های زرد تقویم در حالی آغاز شده که بازار خودرو کشور این روزها پاییزی‌ترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد و مشتریان همچنان میلی به خرید خودرو نشان نمی‌دهند.

حکمرانی رکود در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به روایت نمایشگاهداران خودرو پایتخت، رکود همچنان در بازار خودرو حکمرانی می‌کند و گویا هیچ قدرتی را یارای مقابله با آن نیست. به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل رکود سنگین فعلی را باید «بی‌پولی» دانست، چه آنکه برخی از مشتریان بالقوه میل به خرید خودرو دارند، اما به دلیل عدم توان مالی، نمی‌توانند این میل را بالفعل کنند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که دولت باید با درنظر گرفتن تسهیلاتی برای متقاضیان کمک یار آنها در خرید خودرو باشد.


    اگرچه از کمپین «خودرو نخرید» نیز به عنوان یکی از دلایل رکود بازار یاد می‌شود، اما کارشناسان معتقدند اگر مشتریان نقدینگی لازم را داشته یا دولت و خودروسازان تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر بگیرند، بخش بزرگی از تقاضای خاموش بازار، فعال و خرید و فروش رونقی نسبی به خود خواهد گرفت.


    نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما با اشاره به روند کاهش قیمت خودرو در بازار طی دو سه ماه گذشته، تاکید می‌کنند که این روند هم‌اکنون متوقف شده و به اصطلاح قیمت‌ها به کف رسیده است. به گفته آنها، فروشندگان حاضر نیستند قیمت خودروهای خود را بیش از این کاهش دهند و آنها هم دست نگه داشته‌اند تا ببینند در آینده چه خواهد شد.


    در این شرایط البته خودروسازان نیز اقدام به اجرای طرح‌های فروش جدیدی کرده‌اند تا بدین واسطه مشتریان را به بازار برگردانند؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد خواست مشتریان علاوه‌بر تسهیلات، ارتقای کیفیت نیز هست. هر چند خودروسازان اعلام کرده‌اند برای افزایش کیفیت برنامه دارند، اما برخی از کارشناسان معتقدند که تولید‌کنندگان می‌توانند با افزایش بهره‌وری حتی نسبت به تغییرات قیمتی مطابق خواست مشتریان پیش‌روند. در این بین اما طی هفته جاری با حضور وزیر صنعت و معدن و تجارت و همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در شرکت ایران خودرو، اخباری مبنی‌بر تصویب تسهیلاتی ویژه برای خودروسازان منتشر شد. این تسهیلات اگر چه می‌تواند مشکلات نقدینگی تولید‌کنندگان را برطرف کند، اما خودروسازان نیز باید راهکاری برای بازگشت دوباره رونق به بازار خودرو بیابند. بسیاری از دست‌اندرکاران بازار معتقدند که اگر شرایط خرید خودرو تسهیل شود به‌طور حتم مشتریان با بازار خودرو آشتی خواهند کرد.


    رکود و ثبات در بازار

    اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت خودروها به چه شکل است.

    آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر برای خرید پژو 206 تیپ2 باید 32 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد. این در حالی است که 206 تیپ 5 نیز 36 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل صندوقدار 206 v8نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد تغییر خاصی را به خود ندیده است.

    فعالان بازار اما در مورد پژو 405 نیز عنوان می‌کنند که این خودرو قیمتی برابر 28 میلیون و 300 هزار تومان دارد و برای پارس نیز باید پولی معادل 35 میلیون و 200 هزار تومان هزینه کرد.


    در مورد رانا نیز گفته می‌شود که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 32 میلیون و 800 هزار تومان دارد. این در شرایطی است که قیمت دنا در بازار به زیر کارخانه رسیده و هم‌اکنون می‌توان آن را 42 میلیون و 200 هزار تومان خرید. البته گفته می‌شود برخی نمایندگی‌ها حتی حاضر به فروش دنا با قیمتی زیر 42 میلیون تومان نیز شده‌اند. هرچه هست، قیمت دنا این روزها به زیر نرخ کارخانه رسیده است، آن هم در شرایطی که این خودرو پیش‌تر قیمتی بیش از 50 میلیون تومان داشت. در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، 23 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل هاچ‌بک آن (تیبا2) نیز 26 میلیون و 800 خرید و فروش می‌شود. همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. پراید در مدل 111 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون و 200 هزار تومان دارد و برای خرید پراید 131 نیز باید حدود 20 میلیون تومان هزینه کرد.

    اما از بازار تندر-90 نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون در مدل اتومات خود قیمتی برابر با 47 میلیون تومان دارد. همچنین مدل E2 نیز در حال حاضر 37 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو