فونیکسریمکسبهتام

وقتی ترافیک عامل اختلاف در محلات می‌شود؛

تلاش برای حل مشکلات ترافیکی قم با نیوجرسی

عصر خودرو : زندگی در شهری که هر سال ۴۰ هزار خودرو به معابر آن اضافه شده و تعریض معابر در آن تقریباً کاری شبیه به محال است، خواه ناخواه شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

تلاش برای حل مشکلات ترافیکی قم با نیوجرسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  ساکنان بیست متری حائری در منطقه یک شهرداری قم این روزها روی آرامش نمی‌بینند. بسته شدن کوچه‌های 86 تا 64 بلوار عمار یاسر موجب شده تمام ترافیکی که در گذشته این کوچه‌ها عبور می‌کرد، به این خیابان تحمیل شده و آسایش ساکنانش را سلب کند.

    سیدرضا حسینی یکی از ساکنان این خیابان با اشاره به اینکه تمام ترافیک این کوچه‌ها به خیابان بیست متری حائری تحمیل شده ابراز داشت: این در حالی است که در این خیابان 5 مدرسه قرار دارد و این مسأله امنیت دانش‌آموزان در این منطقه را به خطر انداخته است.

    وی گفت: قسمتی از خیابان حائری که به کوچه‌های دیگر متصل می‌شود، 10 متر عرض بیشتر ندارد و ترافیکی که به این معبر تحمیل شده بسیار بیش از حد تحمل ساکنانش است.

    این شهروند با اشاره به پیگیری‌هایی که اهالی محل در این زمینه انجام داده‌اند، گفت: مدتی در زمان مدیریت قبلی شهرداری کوچه‌ها را باز کرده و پل‌هایی ایجاد کردند و پلاکاردهایی نصب شده بود که از شهروندان تقاضا می‌شد ترافیک را به یک کوچه تحمیل نکنند اما دوباره این کوچه‌ها بسته شد و پلاکاردهایی نصب شد مبنی بر اینکه علت مسدود شدن کوچه‌ها تردد بیش از حد از آن است.

    وی با اشاره به اینکه هزینه این تصمیمات هر روزه به دوش شهروندان است، افزود: در پلاکاردهای قبلی تصریح شده بود که باز بودن کوچه‌ها حق طبیعی شهروندان است حالا چه شده که این حق طبیعی را از شهروندان دریغ کرده‌اند؟

    کوچه بن باز را طبق قانون کسی نمی‌تواند مسدود کند

    جواد شهرابی از دیگر ساکن این محله است که از وضعیت این روزهای خیابان حائری دل خوشی ندارد.

    وی علت مسدود شدن کوچه‌ها را اعتراض ساکنان کوچه 82 عمار یاسر می‌داند و می‌گوید: البته این شهروندان هم حق دارند چرا که واقعاً شرایط بدی در این معبر ایجاد شده بود منتهی مسدود کردن این کوچه‌ها کار منطقی نیست و اگر حادثه‌ای در این کوچه‌ها رخ دهد آتش‌نشانی و اورژانس به دلیل ترافیک خیابان 19 دی و مسدود شدن این کوچه‌ها راهی به آن ندارند.

    وی با اشاره به اینکه معابر جزو املاک عمومی هستند و کسی نمی‌تواند حق استفاده از آن را از مردم بگیرد ابراز داشت: باید شهرداری به گونه‌ای این مشکل را برطرف کند.

    مهدی نیکزاد دیگر ساکن این خیابان است که معتقد است این کار شهرداری و شورای ترافیک از نظر قانونی کار نادرستی است و کوچه بن باز را طبق قانون کسی نمی‌تواند مسدود کند. به خصوص که 75 متری عمار یاسر مسیر کندرو دارد.

    وی می‌گوید تصمیم مسدود شدن کوچه‌های ضلع غربی عمار یاسر به خاطر آتش زدن لاستیک و حرکات این‌چنینی بوده که در این کوچه‌ها صورت گرفته و بر اساس منطق نبوده است.

    به گفته وی طبق اصل 40 قانون اساسی، ماده 101 و تبصره 6 ماده 96 قانون شهرداری‌ها و همچنین ماده 24 قانون مدنی این کار خلاف قانون است.

    به کار کارشناسی نیاز داریم

    شهردار قم در نشستی که چندی قبل با اصحاب رسانه داشت، بسته شدن این کوچه‌ها را اقدامی غیر کارشناسی توصیف کرد.

    سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به روندی که در جریان این موضوع صورت گرفته ابراز داشت: باز و بسته شدن انتهای این کوچه‌ها موجب نارضایتی مردم شده است.

    وی با اشاره به اینکه قرار شده شهرداری منطقه یک کارهای کارشناسی برای حل این مشکل را انجام دهد، افزود: اگر پروژه تقاطع غیر همسطح شهدای 15 خرداد افتتاح شود مقداری از ترافیک این مسیر کم خواهد شد. در هر صورت ما الان به کار کارشناسی نیاز داریم که بدانیم کدام کوچه باید باز باشد و کدام بسته.

    سقائیان‌نژاد ادامه داد: خیابان حائری در حال حاضر وضعیت بدی پیدا کرده که ساماندهی‌اش قرار است انجام شود و خط کشی ایجاد شود تا مقداری مشکلات حل شود.

    وی در نهایت به تجهیز کارگاه و شروع به کار پیمانکار تقاطع غیر همسطح 75 متری عمار یاسر و کمربندی امام علی اشاره کرد که می‌تواند داروی این درد باشد.

    برخی خواستار بازگشایی شوارع و برخی نیز خواستار بسته شدن هستند

    مهدی اصفهانیان مقدم شهردار منطقه یک هم در جلسه بررسی این موضوع در کمیته فنی شورای ترافیک استان درباره این مشکل ابراز داشت: در گذشته در یک شب همه پل‌ها کنده شده و مسیر عبور خودروها مسدود شد که پس از شکایت مردم مجدد همه معابر باز شد که این بازگشت به عقب بود.

    شهردار منطقه یک قم گفت: اگر قرار بود که این کوچه‌ها بسته باشد باید قانون رعایت می‌شد و اینکه بعد از مدتی پل‌ها باز شده و برای بار سوم بسته می‌شود جای سئوال دارد.

    اصفهانیان‌مقدم گفت: در حال حاضر نیز برخی خواستار بازگشایی شوارع و برخی دیگر نیز خواستار بسته شدن هستند که انتظار است کمیته فنی این موضوع را بررسی کند.

    بسته بودن کوچه‌ها مصوبه شورای ترافیک دارد

    جواد دلاوری، رئیس شورای ترافیک استان قم اما نظر دیگری درباره این مسئله دارد. او می‌گوید باز کردن این کوچه‌ها بدون هماهنگی با شورای ترافیک بوده و نارضایتی مردم را در بر داشته است.

    وی با اشاره به اینکه بسته بودن این کوچه‌ها مصوبه شورای ترافیک را دارد گفت: اگر بخواهیم مشکل اساسی حل شود باید منتظر احداث مسیر دسترسی عمار یاسر به کمربندی امام علی(ع) باشیم و جز این چاره نیست.

    اگر بخواهیم مشکل اساسی حل شود باید منتظر احداث مسیر دسترسی عمار یاسر به کمربندی امام علی(ع) باشیم

    رئیس شورای ترافیک استان قم با اشاره به اینکه 20 متری حائری یک خیابان اصلی است، افزود: تحمیل کردن بار ترافیک این خیابان به کوچه‌های اطراف کار درستی نیست و موجب نارضایتی مردم خواهد شد چرا که مردم در هنگام رانندگی بار ترافیک را به یک کوچه تحمیل می‌کنند و آسایش را از ساکنان آن سلب خواهند کرد.

    شنیدن نظرات مختلف درباره مشکلی که این منطقه ایجاد شده، این فکر را ایجاد می‌کند که معضلات ترافیکی هم می‌توانند موجب بروز اختلافات میان مردم در محلات شوند و به راحتی هم نمی‌توان حق را به کسی داد یا از کسی سلب کرد.

    در هر صورت زندگی کردن در شهری که هر سال 40 هزار خودرو به معابر آن اضافه شده و تعریض معابر در آن تقریباً کاری شبیه به محال است، خواه ناخواه این مشکلات را دارد. منتهی باید دید مدیریت شهری چطور می‌تواند عدالت را در ایجاد آرامش در محلات برقرار کرده و مانع تضییع حقوق شهروندان شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو