فونیکسریمکسبهتام

رئیس پلیس راهور کرمانشاه مطرح کرد:

آموزش حلقه مفقوده نظم ترافیکی است

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: فرهنگ سازی و آموزش حلقه مفقوده نظم و انضباط ترافیکی به عنوان هدف اصلی پلیس راهور است و هم اکنون کشته‌های ترافیکی در ایران کمتر از میانگین جهانی است.

آموزش حلقه مفقوده نظم ترافیکی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، نقش پلیس راهور در کنترل نظم ترافیک و ارتقا امنیت شهروندان در بحث ترافیک بسیار مهم و حیاتی است، در دنیای امروز سوانح رانندگی از مهمترین علل مرگ و میر افراد است و در این راستا اهمیت حضور  پلیس ترافیک در هیچ کجای جهان قابل انکار نیست، عملکرد مثبت پلیس راهور کرمانشاه بهانه‌ای شد تا در هفته ناجا با رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه به گفتگو بنشینیم.

    متن گفتگو با سرهنگ غلامرضا امیدی در ادامه آمده است.

    *گزارش مختصری از عملکرد پلیس راهور در 6 ماهه نخست امسال بفرمایید؟

    امیدی: پلیس راهور در بعد اجرایی با محور قرار دادن بحث کاهش تصادفات و تلفات شهری عملکرد قابل قبول و موفقی داشته به طوریکه از 7 سال گذشته تاکنون به طور میانگین هر ساله شاهد کاهش تعداد فوتی‌های ناشی ار سوانح رانندگی بودیم و از آمار 50 درصدی کشته‌های ترافیکی هم اکنون  به 10 درصد رسیده ایم.

    در 6 ماهه نخست امسال بر اساس اعلام رسمی پزشکی قانونی با 10 درصد کاهش کشته‌های ترافیکی در استان مواجه بودیم و در بحث خسارات با 12 درصد کاهش وقوع جرائم در حوزه ترافیک روبرو شدیم.

    در بحث برخورد با تخلفات حادثه ساز طی 6 ماهه نخست امسال  25 درصد افزایش برخورد در استان داشتیم و در حوزه توقیف موتور سیکلت بالغ بر 4 هزار و 500 دستگاه توقیف داشتیم که شامل انواع تخلفات حادثه ساز از جمله حرکات خطرناک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، به همراه نداشتن گواهی نامه و ... است.

    در این مدت بالغ بر 5 هزار دستگاه خودرو به علت تخلفات متعدد در استان کرمانشاه توقیف شد و طی 9 ماهه گذشته برخورد جدی با پارک وسیله نقلیه در میادین انجام و خودرو به پارکینگ هدایت شد که این اقدام منجر به روانی ترافیک در شهر شده است.

    *اولویت پلیس راهور در استان کرمانشاه چیست؟

    امیدی: مهمترین اولویت ما در استان کرمانشاه کاهش تعداد کشته‌های ترافیکی  است و در این رابطه آمار موجود حکایت از موفقیت پلیس راهور دارد به طوریکه در مجموع طی یک سال گذشته ما کاهش 25 درصدی کشته‌های ترافیکی را داشتیم و امسال در 6 ماهه 10 درصد کاهش را شاهد بودیم و اما  در آینده نیز روند بهتری ایجاد می‌شود در بحث برخورد با تخلفات حادثه‌ساز نیز 25 درصد افزایش برخورد انجام شده است.

    *اجرای طرح زوج و فرد چه نتایجی در پی داشته است؟

    امیدی: خوشبختانه بر اساس نظر سنجی‌ها 90 درصد مردم کرمانشاه از اجرای طرح زوج و فرد ابراز رضایت دارند اما باید گفت که پلیس راهور ناچار به اجرای این طرح است چرا که مایل به ایجاد محدودیت برای مردم نیستیم.

    تا سال گذشته تنها خودروهایی که وارد طرح می‌شدند مشمول جریمه بودند اما امسال توقف خودرو در حریم طرح زوج و فرد نیز مشمول پرداخت جریمه 200 هزار ریالی است.

    *در خصوص بحث کنترل و نظارت سیستمی در سطح شهر توضیح دهید؟

    امیدی: در مجموع 50 دوربین در شهر کرمانشاه کار نظارت و ثبت تصایر را به صورت نیمه اتوماتیک انجام می‌دهند و به تازگی نیز برگه‌های جریمه را به درب منازل افراد پست می‌کنیم و هدف ما این است که مردم بدانند تمام حرکات آنان رصد می‌شود و از دید نافذ پلیس مخفی نمی‌ماند.

    *آیا زیر ساخت‌های شهر کرمانشاه وضعیت مناسبی برای کنترل ترافیک و تردد آسان خودرو دارد؟

    امیدی: درمجموع انکار وجود ترافیک امری محال است اما متاسفانه کرمانشاه در بخش زیرساخت‌ها وضعیت مناسبی ندارد و علت نیز کمبود بودجه شهرداری برای انجام اقدامات لازم در این حوزه است.

    *مهمترین مشکل حوزه ترافیک استان کرمانشاه چیست؟

    امیدی: در حال حاضر مشکل اصلی ما در بحث فرهنگ ترافیک، آموزش بوده و مثلت 3 ضلعی اجرای مقررات، مهندسی ترافیک و آموزش و فرهنگ سازی هدف پلیس راهور است، ما در بعد اجرای قوانین بسیار مثبت و اثرگذار پیش رفتیم در بعد مهندسی ترافیک نیزاصلاحات لازم در معابر انجام می‌شود اما حلقه مفقوده این بین آموزش است.

    هم اکنون در بحث ترافیک شهری 16 دستگاه باید قعالیت کنند که متاسفانه تنها 3 دستگاه فعالیت مثبتی در استان کرمانشاه دارند.

    *پیشنهاد شما برای ارتقا فرهنگ ترافیک شهری در کرمانشاه چیست؟

    امیدی: پلیس راهور از آمادگی کامل برای ارائه آموزش‌های لازم به تمام نهادها برخوردار است و در صورت تمایل و ابلاغ به ما، بهترین نیروهای خود را برای ارائه آموزش اعزام می‌کنیم و در خواست بنده از ادارات و ارگان‌ها به ویژه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش پیگیری جدی بحث آموزش است.

    ظرفیت بسیار خوبی نیز برای فرهنگ سازی ترافیک در کرمانشاه وجود دارد و ما حتی در کمیسیون اجتماعی استانداری نیز بحث آموش را مطرح نمودیم و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در جامعه بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف می‌کند ائمه جماعات از اهرم خوبی برای ارتقا این بخش برخوردارند و می‌توانند در ترببون‌های خود موارد لازم را تذکر دهند.

    همچنین مدیران نیز باید مسئولیت پذیر باشند و تذکرات لازم  را به کارکنان خود گوشزد نمایند الان جوانان ما سکان را در دست گرفتن و جمعیت فعال رانندگان جوانان هستند اما از آموزش آنان نیز نباید غفلت کرد.

    *فرهنگسازی در بحث ترافیک تا چه میزان در کنترل تصادفات اثرگذار بوده است؟

    امیدی: سال 84 تعداد 28 هزار و 400 نفر قربانی سوانح رانندگی شدند که این روند هرساله بهبود داشته به طوریکه سال گذشته 16 هزار و 500 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادد و این کاهش آمار نشان دهنده عملکرد مثبت در حوزه آموزش است.

    به طور میانگین سالانه 1 و نیم میلیون خودرو به کشور اضافه می‌شود و اگر طبق روال گذشته کار می‌شد الان باید 60 هزار  کشته داشتیم اما باافزایش تعداد خودروها با کاهش کشته ترافیک نیز مواجه بودیم در سال 84 به ازای هر 10 هزار خودرو 24 کشته داشتیم الان این آمار به 6.3 درصد رسیده در صورتیکه میانگین جهانی 7.5 درصد است که بر خلاف تصورات موجود از اینکه ایران آمار بالایی در بحث کشته‌های ترافیکی دارد باید گفت که ما از میانگین جهانی نیز وضعیت بهتری داریم.

    *چه اقداماتی در بحث کاهش تصادفات موثر است؟

    امیدی: بحث راهسازی اهمیت زیادی دارد، اصلاح قوانین، ارتقا خدمات اورژانس و امداد هوایی، فرهنگسازی در حوزه ترافیک از موارد بسیار مهم در این زمینه است از طرفی جریمه‌های اعمال شده نیز موثر است در این رابطه هر موتورسیکلتی که تخلفش اثبات شود تا 1 هفته توقیف و راکب باید کلاس آموزشی را طی کند در مرحله دوم توقیف1 ماهه را اعمال خواهیم کرد.

    به طور متوسط سالانه 2 میلیون جوان در کشور گواهینامه می‌گیرند و این به معنای ورود آنان به عرصه رانندگی است و چرخه ترافیک سرعت بیشتری می‌گیرد پای کار بودن مسئولان در بحث ارتقا فرهنگ ترافیک به ما کمک می‌کند، هم اکنون ناجا وارد کار شده و به طور جدی پیگیر این بحث است همچنانکه در ماجرای آتش گرفتن اتوبوس‌ها پلیس با اعلام عدم شماره‌گذاری اتوبوس‌ها توفیقات بسیار خوبی در این زمینه در کرمانشاه بدست آورد.

    *در حوزه اصلاحات هندسی چه اقداماتی در سطح شهر انجام شده است؟

    امیدی: در این زمینه نیز هر ساله وضعیت بهتری شاهد بودیم، خیابان سعدی و خیام  تا پیش از این بلا تکلیف و وضعیت ترافیکی بسیار نامناسبی داشت اما اکنون با اصلاحات انجام شده رضایتبخش است ورودی شهرک صدرا نیز مشمول اصلاحات شد و گره ترافیک این منطقه برطرف شد.

    ما در بحش ارائه آموزش توان و نیروی کافی در اختیار داریم و هر اداره‌ای که مایل باشد ما از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

    مسئله مهم در بخش روانسازی ترافیک احداث پل‌های روگذر  است که در این مدت نیز شهرداری آنچه در توان داشته انجام داده و این نشان می‌دهد که با وجود حداقل‌ها اقدامات خوبی می‌توان انجام داد.

    اگر به ین امر واقف باشیم که جلوگیری ا کشته شدن یک نفر به معنی نجات یک خانواده و در ابعاد وسیع‌تر اطرافیانش است دید بهتری نسبت به اعمال قوانین و مقررات خواهیم داشت و این امر اولویت کار ماست چراکه جان شهروندان از هر چیزی مهم‌تر است.

    *همکاری ادارات درحوزه ترافیک تا چه میزان مشاهده شده است؟

    امیدی: بر اساس تبصره 3 ماده 14 قانون راهنمایی و رانندگی هر اداره‌ای که در کارش تخلف و کوتاهی داشته باشد در تصادفات مقصر شناخته و به مقام قضایی معرفی خواهد داشت ما با هیچکس تعارف نداریم به فرض مثال اگر شهرداری در نرده‌کشی زیر پل‌های عابر پیاده کوتاهی کتد مقصر است و مراجع قضایی نیز اعلام نمودند که همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.

    مسئولان باید بدانند که خدمت به مردم در بحث فرهنگ ترافیک در حقیقت خدمت به خانواده خویش است چراکه هیچ کس از این دایره بیرون نیست اکنون نیز دولت با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو بود اما امکان استفاده از حداقل‌ها ما را موفق خواهد کرد.

    در 6 ماه گذشته عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله طولی بیشترین علت وقوع تصادفات در استان کرمانشاه بوده و ساعات 16 تا 18 و 10 تا 12 نیز بیشترین زمان وقوع تصادفات بوده است.

    میانگین سن 25 تا 35 سال بالاترین آمار تصادفات را در استان داشته و خودروهای سواری نیز بیشترین تصادفات را در پی داشتند در بخش کشته‌های ترافیکی نیز عابران پیاده 50 درصد کشته‌ها را شامل می‌شوند که این آمار لزوم توجه به امر فرهنگسازی در بحث ترافیک را دوچندان می‌کند.

    در 6 ماهه گذشته شهرستان اسلام آباد غرب با کاهش 300 تا 400 درصدی کشته‌های ترافیکی نسبت دیگر شهرستان‌ها وضعیت بسیار مناسبی داشته اما کرمانشاه بیشترین آمار کشته‌ها را داشته است.

    کنترل گذرگاه عابران پیاده، خط کشی معابر و اصلاحات هندسی مهمترین عوامل در کاهش کشته‌های ترافیکی هستند.

    طی 6 ماه نخست امسال بالغ بر 12 هزار دستگاه وارد چرخه ترافیک استان شد اما طی 2 ماه گذشته با افت 50 درصدی ورود خودروها مواجه بودیم اما در کرمانشاه بیشتر گرایش به سمت نقل و انتقال خودرو وجود دارد و تمایل به خرید خودروهای نو بسیار اندک است.

    *استفاده از ظرفیت مردمی در بحث کنترل ترافیک به چه صورت در دستور کار پلیس قرار دارد؟

    امیدی: در این زمینه راه اندازی بازرسان نامحسوس با بهره‌گیری از توان مردمی در دستور کار است و  هر فردی که مدرک دانشگاهی لیسانس داشه باشد با مراجعه به اداره آموزش پلیس راهور مورد بررسی و در صورت تایید از وی به عنوان بازرس نامحسوس استفاده خواهد شد.

    اختیارات بازرسان نامحسوس بسیار بالا و این افراد از امکان صدور قبض جریمه نیز برخوردار هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو