فونیکسریمکسبهتام

روزهای سخت خودروسازان در بورس

عصر خودرو : صنعت خودرو که مدتی است در قعر جدول صنایع بورسی قرار دارد، همواره و طی دوسال اخیر از صنایع خوش اقبال و به‌عنوان یکی از لیدر‌های بورس به شمار رفته است.

روزهای سخت خودروسازان در بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  دنیای اقتصاد،  صنعت خودرو که مدتی است در قعر جدول صنایع بورسی قرار دارد، همواره و طی دوسال اخیر از صنایع خوش اقبال و به‌عنوان یکی از لیدر‌های بورس به شمار رفته است. با این وجود شرکت‌های خودرویی بعد از حصول توافق هسته‌ای تحت تاثیر رکود اقتصادی و کاهش تقاضا نتوانسته‌اند شرایط مطلوبی داشته باشند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال افت 26 درصدی را به همراه داشته‌اند. در همین رابطه، گزارش‌های 5 ماهه شرکت سایپا نزول 16درصدی در قیمت سهام و ایران خودرو نیز حدود 46هزار دستگاه خودرو به‌صورت مازاد در انبار‌ها اعلام کرده است.

    در این شرایط و به زعم بسیاری از کارشناسان، گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های این صنعت نمی‌تواند از چشم انداز خوبی برخوردار باشد و پیش‌بینی می‌شود این صنعت کماکان روند نزولی را برای خود و بسیاری از صنایع وابسته داشته باشد. همچنین صنایع بورسی روز شنبه با وجود رشد اندک در نماگر شاخص کل، با سنگینی کفه ترازو به سمت صنایع منفی همراه بودند؛ به گونه‌ای که از میان 37 صنعت بورسی تنها 10 صنعت مثبت و 21 صنعت با روند منفی به کار خود پایان دادند. در این میان استخراج معادن، فلزات اساسی و استخراج نفت و گاز درجایگاه بیشترین رشد قیمتی روزانه و نماد‌های ماشین آلات،انتشار و خودرو در قعر جدول روزانه‌شاخص قرار داشتند.

    آینده خودرو در فضای مه آلود
    هفته‌ای که گذشت با افت شدید در صنعت خودرو همراه بود، به‌طوری‌که گروه خودرو در زیان هفتگی افت 4/ 7 درصدی را به ثبت رساند تا بیشترین ریزش را در میان 37 صنعت بورسی به ثبت رسانده باشد. روز گذشته نیز این صنعت افت قیمتی 26/ 1 درصدی را داشت تا کماکان روند نامطلوب اخیرخود را ادامه دهد. صنعت خودرو که از ابتدای سال تحت تاثیر کاهش فروش و رکود اقتصادی قرار دارد در آخرین ماه تابستان نیز نتوانست کارنامه قابل قبولی را به ثبت برساند. در همین خصوص دویچه‌وله طبق تازه‌ترین آمارها اعلام کرد: تولید خودرو در ایران در شهریور‌ماه نسبت به ماه مشابه سال پیش تقریبا نصف شده است. براساس این گزارش، تولید انواع خودرو در شهریور ماه امسال 60 هزار و 533 دستگاه بیشتر نبوده است. این در حالی است که در شهریور سال پیش 115 هزار و 462 دستگاه خودرو در ایران تولید شده که این رقم 6/ 47 درصد بیش از تولید خودروسازان در ماه گذشته بوده است.

    اما در بررسی نمادهای این صنعت در روز گذشته، هیچ یک از نماد‌ها رشد قیمتی نداشتند و از 31 نماد فعال 26نماد قرمزپوش به‌کار خود پایان دادند. در همین رابطه روز گذشته «خپارس» جایگاه بیشترین حجم معاملات را به مقدار 15میلیون و 800هزار سهم در اختیار داشت. پارس خودرو که روز گذشته با حمایت بیشتر بازیگران حقیقی مواجه بود، در فروش سهام بیش از 99 درصد مشارکت این سهامداران را در اختیار داشت که در مقابل و در بخش خرید نیز تنها 27 درصد از بازیگران حقوقی فعالیت داشتند. سابقه معاملاتی این نماد نیز گویای این است که در 10روز کاری گذشته این نماد 5 روز مثبت و 5 روز منفی داشته است. حمید گلپاشا، تحلیلگر صنعت خودرو درخصوص شرایط شرکت‌های خودروسازی به «دنیای اقتصاد» گفت: در صنعتی مانند خودرو بهای تمام‌شده از پارامترهایی است که به شدت بر سودآوری شرکت‌ها تاثیر دارد. غول‌های خودرو‌سازی به شدت درگیر وام‌ها و هزینه‌های مالی سنگین هستند؛ به‌طوری‌که اگر درصد سود ناچیزی نیز وجود داشته باشد به وسیله این هزینه‌ها خورده می‌شود. وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر در بررسی چشم انداز شرکت‌های بزرگ، سهامداران با توجه به روند فعالیت شرکت در سال جاری EPS سال بعد را تا حدودی پیش‌بینی می‌کردند، اما در شرایط کنونی صورت‌های مالی شرکت‌ها به گونه‌ای است که نمی‌توان دید بلند‌مدتی نسبت به آنها داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو