فونیکسریمکسبهتام

«صنعت خودرو» عامل اصلی افزایش مصرف بنزین و ایجاد تورم است

عصر خودرو- کارشناس اقتصادی معتقد است: اساساً عدم‌واردات خودرو و عدم‌بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی در شرایط انحصاری فعلی به افزایش چندین برابری مصرف بنزین در کشور منجر شد. با تحمیل کسری و ناترازی بنزین به دلیل خودرو‌های بی‌کیفیت در کنار افزایش قیمت خودرو، انحصار ایجادشده در صنعت خودروسازی کشور، یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در کشور به شمار می‌رود.

«صنعت خودرو» عامل اصلی افزایش مصرف بنزین و ایجاد تورم است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از جوان آنلاین، به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه‌حل ندارد و باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می‌شود. همچنین واردات خودرو‌های برقی و هیبریدی می‌تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می‌شود و خودروسازان بالاجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهای‌شان حرکت می‌کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودرو‌های بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودرو‌های با مصرف پایین بپردازیم.

    حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی درباره لزوم اصلاح صنعت خودروسازی کشور تصریح کرد: باید این سؤال اساسی را از خودمان بپرسیم که چطور این صنعت به جایی رسیده است که امروز زیان انباشته بالایی دارد و برخی افراد از این موضوع حرف می‌زنند که برچیدن این صنعت برای‌مان سود بیشتری نسبت به فعالیتش دارد!

    وی ادامه داد: قدمت خودروسازی کشور بسیار زیاد است و حتی زمانی که کره‌جنوبی این صنعت را راه‌اندازی نکرده بود، ما صنعت خودروسازی داشتیم. باید به دنبال مشکلات بگردیم و به فکر راه چاره باشیم. برخی صنایع مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان در کشور سودده هستند. باید ببینیم این صنایع چطور اداره می‌شوند و همان سازوکار را در خودروسازی به کار بگیریم. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برچیدن صنعت خودروسازی کشور اصلاً شدنی نیست، زیرا خودروسازی صنعتی بزرگ در کشور است و مسائلی مانند اشتغال‌آفرینی برایش مطرح است، این صنعت قابل احیا و اصلاح است و باید در این راستا گام‌های اساسی برداریم.

    محمودی‌اصل گفت: شرایط غیررقابتی و سیاستگذاری‌های دستوری آفت صنعت خودروسازی کشور است. باید این مسائل را اصلاح کنیم. واردات یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای حل مشکلات صنعت خودروسازی کشور است. وی ادامه داد: نمی‌توانیم در‌های کشور را به روی واردات باز کنیم و با واردات انبوه و بی‌حساب و کتاب زمینه را برای ورشکستگی صنعت خودروسازی کشور به وجود بیاوریم. از طرف دیگر، نمی‌توانیم در‌های کشور را ببندیم و به مردم بگوییم باید از خودروی ملی استفاده کنید. لازم است سیاست بینابینی اتخاذ کنیم. این کارشناس اقتصادی توضیح داد: واردات خودرو در حدی که بتواند به عنوان رقیبی برای خودروسازی داخلی محسوب شود و از آن طرف زمینه ورشکستگی خودرو‌های ملی را فراهم نکند، می‌تواند کارساز باشد.

    وی ادامه داد: ابتدا لازم است به منظور حمایت از خودرو‌های داخلی تعرفه‌ای منطقی برای خودرو‌های وارداتی در نظر بگیریم. از طرف دیگر، باید از سیاستگذاری‌های دستوری که دست‌و‌پای خودروسازان داخلی را می‌بندد نیز خودداری کنیم. در شرایطی که واردات خودرو داریم، باید زمینه را برای رقابت خودرو‌های ملی با خودرو‌های وارداتی مهیا کنیم.

    این کارشناس اقتصادی توضیح داد: اساساً عدم‌واردات خودرو و عدم‌بهبود کیفیت خودرو‌های داخلی در شرایط انحصاری فعلی به افزایش چندین برابری مصرف بنزین در کشور منجر شد. با تحمیل کسری و ناترازی بنزین به دلیل خودرو‌های فرسوده در کنار افزایش قیمت خودرو، انحصار ایجاد‌شده در صنعت خودروسازی کشور، یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در کشور به شمار می‌رود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو