فونیکسریمکسبهتام

ترافیک تهران در دو راهی انتخاب؛

طرح زوج و فرد یا طرح LEZ؟!

عصر خودرو: آلودگی هوای شهر تهران به حدی رسیده که مدیران شهری مجبور به ارائه طرحLEZ به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد شده‌اند.

طرح زوج و فرد یا طرح LEZ؟!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با گسترش روز افزون جمعیت و مساحت شهر تهران و ورود هر روزه هزاران خودرو به خیابان‌ها، جدا از ظرفیت محدود خیابان‌های تهران و ساعت‌ها ماندن در پست صف‌های ترافیک میزان آلودگی هوا به حدی بود که سرانجام مسئولان شهری به این نتیجه رسیدند که باید تصمیمی اتخاذ کنند تا از میزان خودروهای عبوری در خیابان کاسته شود.

    زوج و فرد کردن خودروهای عبوری در محدوده‌ی مرکزی شهر طرحی بود که برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران روی میز مدیران شهری وقت قرار گرفت. محدوده طرح زوج و فرد در اوایل به عنوان یک طرح زیست محیطی و ترافیکی به صورت موقت و در مواقع اضطرار آلودگی هوا به اجرا در می‌آمد، اما با بحرانی شدن شرایط هوا به خصوص در مواقع وارونگی با تصمیم شورای شهر این طرح به یک طرح دائمی تبدیل شد و حتی در بعضی مواقع پا را فراتر می‌گذاشت و طرح زوج و فرد از درب منازل به اجرا می‌شد.

    این روزها با گذشت یک دهه از اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران برای باز کردن گره کور آلودگی و ترافیک، صحبت به اجرا در آمدن طرحی به نام طرح کاهش آلاینده‌ها (LEZ)  است.

    طرحی که به موجب آن خودروهای عبوری در سطح شهر تهران با توجه به میزان آلایندگی به چهار دسته شامل خودروهای قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند و مقررات تردد در محدوده‌ی اجرای طرح بر  مبنای میزان آلایندگی آنها و شرایط آلودگی هوا اعمال می‌شود.

    بر این اساس خودروهای قرمز در سن فرسودگی و کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان تردد در تهران را نخواهند داشت . دسته خودروهای زرد که شامل خودروهای نزدیک به سن فرسودگی و دارای استاندارد پایین‌تر از یورو 2 هستند که محدویت‌های بیشتری برای تردد آنها در زمان آلودگی در مرکز شهر اعمال می‌شود.

    دسته خودروهایی که موفق به کسب رنگ سبز می‌شوند دارای استاندارد بیش از یورو 2 و فقط محدودیت‌هایی برای آنها در شرایط اضطرار اعمال می‌شود.

    به همین ترتیب خودروهای آبی رنگ شامل خودروهای برقی و با استاندارد بیش از یورو 5 هستند و محدودیت‌های کمتری برای تردد آنها در مواقع حساس در نظر گرفته خواهد شد.

    حال تمام صحبت‌ها مبنی بر این است که طرح کاهش از ابتدای آبان ماه اجرایی می‌شود، اما پیروی اجرای آن حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد از جمله این که زیر ساخت‌های اجرای آن هنوز محیا نشده است.

    تشکری هاشمی معاون شهردار در خصوص اجرای طرح زوج و فرد که سال‌هاست در تهران اجرا می‌شود ولی پاسخگوی مشکلات زیست محیطی تهران نبوده می گوید: نباید خودروهایی که چندین برابر آلودگی تولید می‌کنند مانند دیگر وسایل نقلیه‌ای که از استاندارد بالاتری برخوردار هستند وارد معابر شوند بر همین اساس طرح کاهش (LEZ )برنامه ریزی شده است.

    اما پلیس با اجرای این طرح موافقت نکرده است و معتقد است که هنوز زیر ساخت‌های اجرای آن آماده نشده و قابلیت اجرایی ندارد.

    با این وجود حسین شهید‌زاده قائم مقام مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا معتقد است : اجرای این طرح بار مضاعفی را بر پلیس تحمیل نمی‌کند، چرا که رصد خودرو از طریق دوربین‌ها انجام می‌شود.

    وی تصریح کرد: همان طور که در حال حاضر پلیس برای خودروهایی که به طور غیر مجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند اعمال قانون می‌کند، با اجرای طرح کاهش باید این عمل برای خودروهای آلاینده انجام شود و سایر مقدمات کار را شهرداری تهران فراهم می‌کند.

    حال با تمام این حرف و حدیث‌ها فقط مدت زمان کمی تا ابتدای آبان و زمان در نظر گرفته شده برای به اجرا در آمدن طرح کاهش (LEZ ) باقی مانده  است و باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح در زمان مقرر اجرایی می‌شود و با اجرای آن قادر خواهد بود اهداف مورد نظر برای کنترل و کاهش آلودگی هوا را برآورده کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو